عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با بيان اين که انعطاف‌پذيري 1+5 در برابر واقعيتهاي هسته‌اي ايران، وجه تمايز اين دور از مذاکرات با مذاکرات پيشين است، گفت: در مذاکرات آلماتي 2، حرکت در چارچوب" ان پي تي"، پذيرش حق غني‌سازي اورانيوم و لغو تحريم‌ها، ملاک و معيار مثبت بودن مذاکرات است.

"ابراهيم آقامحمدي" نماينده مردم خرم‌آباد در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران با بيان اين که انعطاف‌پذيري 1+5 در برابر واقعيت‌هاي هسته‌اي ايران وجه تمايز مذاکرات آلماتي يک با مذاکرات پيشين است، گفت: پذيرفتن واقعيتها و حرکت در چارچوب "ان پي تي"منجر به نتيجه بخش شدن مذاکرات آلماتي 2 خواهد شد.
 
وي در ادامه افزود: غرب از ايران مي‌خواهد از حقوق خود صرف‌نظر کند و اين در حالي است که غني‌سازي 20 درصد حق کشورهاي عضو" ان پي تي" است و بايد بدانند ايران هيچ‌گاه از حق خود عقب‌نشيني نخواهد کرد و زماني که حق ايران در فعاليت‌هاي هسته‌اي طبق قانون به رسميت شناخته شود، در آن شرايط مي‌توان درباره تهيه اورانيوم و ميزان غني‌سازي به بحث نشست و روش مقرون به صرفه را انتخاب کرد.
 
عضو کميسيون امنيت ملي با تاکيد بر اينکه اگر هدف 1+5 به نتيجه رسيدن مذاکرات است بايد تمامي قوانين "ان پي تي "را رعايت کنند، اظهار داشت: مذاکره واقعي مذاکره‌اي است که براي نتيجه‌گيري و حل مشکل باشد که اميدواريم در مذاکرات آلماتي 2 نيز غرب در اين راستا حرکت کند، لذا در اين دور از مذاکرات، پذيرش حق غني‌سازي اورانيوم و لغو تحريم‌ها ملاک و معيار است.
 
آقامحمدي در ادامه تصريح کرد: در حال‌حاضر مذاکرات به يک فرهنگ زورمندانه سياسي تبديل شده که اگر با همين روند ادامه پيدا کند، قطعا ادامه کار در جا زدن خواهد بود اما اگر حقوق ايران به رسميت شناخته شود مي‌توان درباره تهيه اورانيوم غني‌ شده به توافق رسيد.
 
اين عضو کميسيون امنيت ملي با بيان اين که اگر آمريکا شيطنت نکند احتمال اينکه طرفين مذاکره کننده در مذاکرات آلماتي به نتيجه برسند وجود دارد، گفت: تاکنون حقيقت آن بود که آمريکا مذاکره را براي مذاکره و فشار بر ايران مي‌خواسته و احساس مي‌کرد با اين شيوه مي‌تواند ما را خسته کند و حالا به اين نتيجه رسيده که ما از اين شيوه خسته نمي‌شويم تا 1+5  حقيقت برنامه هسته‌اي ايران را بپذيريد.
 
وي در خاتمه خاطر نشان ساخت: نتيجه جلسات کارشناسي استانبول، دستور کار نشست  آلماتي 2 خواهد بود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مذاکرات ، ایران ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار