بيماريهاي كه در ارتفاع براي شخص كوهنورد اتفاق مي افتد و در صورت عدم درمان به موقع ممكن است به مرگ ورزشكار بيانجامد.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، اين بيماري به واسطه كاهش فشار هوا و كمبود اكسيژن در ارتفاعات بالاي 2700 متر بوجود مي ايد و علائم خاص خود را دارد.

سردرد، سرگيجه، تهوع، بي اشتهايي، استفراغ، بي خوابي و اختلال تنفسي علائمي است كه در بيماري ارتفاع ظاهر مي شود و در صورتي كه در زمان مناسب چاره اي در نظر گرفته نشود ممكن است جان كوهنورد به خطر بيافتد.

بچه هاي زير هفت سال خيلي حساس هستند و معمولا خانواده ها آنها را با خود به كوه مي برند در اينجا لازم است بگوئيم كه خيلي مواظب آنها باشند و با توجه به اينكه جثه و هيكل قوي ندارند بايد مراقب بود تا اتفاق خاصي براي آنها نيافتد.

افراد ممكن است بصورت زاتي و ژنتيكي در ارتفاعات خاص به اين بيماري مبتلا شوند، برخي ها در 3000 متري و برخي در 5000 متري و اين موضوع مهم نيست كوهنورد در جه ارتفاع به اين بيماري ابتلا پيدا مي كند مهم اين است كه به موقع درمان يابد.

زماني كه فرد به اين بيماري مبتلا شد هرچه سريعتر بايد علائم را كنترل كند و به جاي ماندن در ان ارتفاع و يا ادامه مسير هرچه زودتر به پايين بازگردد در صورت انجام ندادن اين كار ممكن است اين علائم شديدتر شود و بي توجهي به آن باعث بيهوشي و كما شود و ادامه اين روند موجب مرگ كوهنورد خواهد شد.

ادم ريوي از بيماريهاي خطرناك كوهستان است كه بصورت تنگي نفس و خستگي زودرس در زمان استراحت و سرفه هاي شديد و خلطي به همراه خون و در نهايت منجربه مرگ فرد مي شود.

خواب آلودگي نيز يكي از بيماريهاي ارتفاع مي باشد كه با علائمي چون دير به خواب رفتن، خواب سبك، حالت سرگيجه و بيداري در خواب و اختلالات تنفسي بروز پيدا مي كند و شخص وقتي اينگونه علائم را ديد بايد هرچه سريعتر ارتفاع را كم كند.

ميزان كاهش اكسيژن بدن در ارتفاع باعث ميشود جريان خون افزايش يابد و مايع به عروق و پلاسما نشت كند كه ادم مغزي ايجاد مي شود، از بين اين بيماريها ادم ريوي خيلي خطرناك است و بيشتر از بقيه  بايد مورد توجه قرار گيرد و از بيماريهاي حاد كوهستان است.

در كشورمان به خاطر اينكه اكثر كوهها كمتراز 4000 متر هستند بغير از دماوند سهند و سبلان بنابر اين بايد با احتياط به اين بيماريها پرداخت شود و همه جوانب بايد سنجيده شود.

كوهنوردي ورزش پاك و مهيجي است كه در صورتي كه با امكانات و موارد ايمني همراه باشد شخص از انجام آن لذت مي برد.

توصيه هاي ايمني: افراديكه به كوهنوردي مي پردازند به علائم بيماري ارتفاع آشنا باشند در زمان در زمان سعود داروهاي لازم كه به درمان اين بيماري كمك مي كند به همرا داشته باشند و وقتي با اين بيماري روبرو شدند ارتفاع كم كرده و بقيه صعود را انجام ندهند./ زر
برچسب ها: کوهنوردی ، بیماری ، ارتفاع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار