سيزده بدر يا جشن بدرقه نوروز از مهمترين رسوم مشترك در ميان اقوام ايراني است كه طي سالهاي اخير روز آشتي با طبيعت نيز تلقي مي شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، از گذشته تاكنون دگرگونيهاي صنعتي و شغلي، بزرگ شدن شهرها ، وسعت خانه سازي و شهرسازي و فراواني وسايل آمد و رفت باعث شده كه خانواده ها در عين حال كه استقبال بيشتري نسبت به روي آوردن به طبيعت و طبيعت گردي دارند، سال به سال نيز مجبور به پيمودن راه بيشتري براي يافتن سبزه و كشتزار جهت گذراندن سيزده به در هستند چون رفته رفته استفاده بي رويه و نا به جاي انسان از طبيعت باعث نابودي آن شده است.  
 
عليرضا مهدوي كارشناس محيط زيست با بيان اين كه ايراني ها در هر سال در روز طبيعت 15 تا 30 درصد از طبيعت سرزمينشان را تخريب مي كنند. پيامدهاي اين گردشگري نامطلوب مي تواند از تخريب ناشي از سد و جاده و سازه هاي بتوني بيشتر باشد. با اين حساب آسيبي كه سهل انگاري و بي توجهي ما به طبيعت مي زند جبران ناپذير است و براي سالها فرزندان ما را از ديدن جلوه هاي بي همتاي طبيعت محروم مي كند.  
 
وي افزود: زندگي انسان چنان وابسته به محيط زيست است كه حذف آن به هيچ وجه قابل تصور نيست چرا كه در وهله اول به حذف انسان و حيات بشري منجر مي شود.  
 
وي ادامه داد: محيط زيست مي تواند بدون انسانها زنده بماند،‌اما انسانها بدون محيط زيست نمي توانند زنده باشند.  
 
مهدوي رعايت برخي نكات را براي حفظ طبيعت و محيط زيست در روز طبيعت ضروري دانست و تصريح كرد: سالانه هزاران هكتار جنگل و مرتع به دليل بي احتياطي هموطنانمان در آتش مي سوزد. در صورت نياز به آتش حتي الامكان منقل همراه خود ببريد و در غير اين صورت حتما خاكستر آتش را با آب خاموش كنيد. هم چنين از روشن كردن آتش در كنار درختان خودداري كنيد و سيگار خود را قبل از خاموش كردن رها نكنيد.  
 
وي گفت: از تخريب آشيانه پرندگان و شكار حيوانات و آوردن آنها به خانه خودداري كرده و اگر به جنگل و يا مناطق خارج از محدوده شهري مي رويد، بدانيد كه شما ميهيمان هستيد و حيوانات صاحب خانه.  
 
وي افزود: از آلوده كردن آب، خاك و هوا پرهيز كنيد زباله هاي خود را جمع كرده و همراه خود ببريد بطري نوشابه اي كه در طبيعت رها مي شود تا 450 سال بعد همانجا مي ماند بدون اينكه تجزيه شود. تجزيه بطري هاي شيشه اي 50 سال، قوطي هاي كنسرو 200 سال و مواد پلاستيكي 300 سال زمان مي برد.  
 
*در مناطق حفاظت شده سازمان محيط زيست رعايت قوانين الزامي است  
در مناطق جنگلي و يا مناطقي كه تابلوي عبور حيوانات اهلي يا وحشي وجود دارد با كمترين سرعت ممكن رانندگي كنيد و در صورت مشاهده حيوان مصدوم به آن كمك كنيد يا با سازمانهاي غيردولتي زيست محيطي يا افرادي كه مي توانند به شما كمك كنند،‌تماس بگيريد.  
 
اين كارشناس محيط زيست خاطر نشان كرد: به جاي شكار حيوانات به جاي چيدن گلها و گياهان از آن ها عكس بگيريد و سالها از ديدن آن عكس لذت ببريد اگر جايي مشكل و ايرادي ديديم عكس بگيريم و به شكلي آن را در اختيار رسانه ها و خبرگزاريهاي كشورمان قرار دهيم و يا در سايت و وبلاگ خود منعكس كنيم براي حفظ محيط زيست سرزمين پهناور ايران همه بايد احساس مسئوليت كنيم.  
 
گفتني است؛ با توجه به اين كه فصل بهار، فصل رويش گياهان و زايش و حوش است از قطع كردن درختان و بوته كشي و هم چنين آزار و اذيت بپرهيزيم و در صورت مشاهده هر گونه تحلف زيست محيطي، اعم از شكار و صيد غيرمجاز و يا تخريب طبيعت ، مراتب را به پليس 110 و يا اداره محيط زيست اطلاع دهيد./ز 
گزارش از هراتيان
برچسب ها: سیزده ، نوروز ، اقوام ، آشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار