روز ملی انرژی هسته ای، قطع رابطه سیاسی ایران با آمریکا، شهادت سید شهیدان اهل قَلَم «سیدمرتضی آوینی»، سقوط «صدام حسین» دیکتاتور سفاک عراق و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 20 فروردین 1392 خورشیدی برابر با 28 جمادی الاول 1434 هجری و 9 آوریل 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

قطع رابطه سیاسی ایران با آمریکا (1359 ش)
سلطه بلامنازع آمریکا در ایران از کودتای 28 مرداد 32 به مدت بیش از 25 سال در ایران ادامه داشت و تصویب کاپیتولاسیون و مصونیت برای اتباع آن کشور، دست آنان را در انواع دخالت‌ها باز گذاشته بود. سرانجام پس از اشغال لانه جاسوسی و استعفای دولت موقت، دولت آمریکا دست به اقداماتی علیه ایران زد و در این روز، رابطه دو کشور با حمایت قاطع حضرت امام قطع شد.

از آن زمان تاکنون، آمریکا، علاوه بر قطع روابط سیاسی، توطئه‌های متعددی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرا کرده و این روند هم‌اکنون نیز ادامه دارد؛ اما این اقدامات با شکست مواجه شده و بر عزم مردم ایران برای ایستادگی در برابر آمریکا و بر تلاش این ملت برای خودکفایی، افزوده است.

رحلت آیت اللَّه «سید مرتضی حسینی مرعشی نجفی» (1375 ش)
آیت‌اللَّه ضیاءالدین مرعشی، در سال 1286 ش در نجف به دنیا آمد. وی پس از آن که در کودکی پدر و مادر را از دست داد به همراه دایی خود به تبریز رفت و پس از فراگیری مقدمات علوم اسلامی، در 21 سالگی راهی قم گردید. در قم از محضر آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی و محمدتقی خوانساری بهره برد و سپس برای ادامه تحصیل رهسپار نجف اشرف شد. آیت‌اللَّه مرعشی در نجف به درس حضرات آیات سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی و سید حسین بادکوبه‌ای حاضر شد و علاوه بر اخذ اجازات متعدد اجتهاد و روایت، به تدریس پرداخت.
این فقیه وارسته در سال 1320 ش در ایران اقامت گزید و در تبریز به تدریس خارج فقه، تألیف و تصنیف، امامت جماعت و ارشاد مردم اشتغال ورزید. رجال الحدیث، حاشیه عُروة الوُثقی و روضَةُ العارفین، از جمله آثار ایشان می‌باشند. سرانجام این عالم جلیل پس از عمری تلاش و کوشش در راه بزرگداشت شعائر دینی، در 20 فروردین 1375 ش در 89 سالگی بدرود حیات گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

روز هنر انقلاب اسلامی
روز 20 فروردین سال 1372، یادآور عروج هنرمند فرزانه، راوی باصفای روایت فتح، سردبیر مجله ادبی و هنری سوره و مسؤول واحد تلویزیونی حوزه هنری، سید مرتضی آوینی است. از این رو، بیستم فروردین روز شهادت این هنرمند متعهد انقلاب اسلامی و دلسوخته جبهه‌های حق علیه باطل و بیانگر حقایق و رشادت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان اسلام، بنا به پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شد.

شهادت هنرمند متعهد و سید شهیدان اهل قَلَم «سیدمرتضی آوینی» (1372 ش)
شهید سیدمرتضی آوینی در سال 1326 ش در شهر ری متولد شد و پس از اخذ دیپلم، مدرک فوق لیسانس معماری را از دانشگاه تهران گرفت. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به فعالیت در جهاد سازندگی مشغول شد و عازم روستاها گردید. از آن پس به سوی فیلم سازی برای جهاد کشانده شد و بعدها در این گروه، مجموعه فیلم‌های «روایت فتح» را به انجام رسانید. شهید آوینی از سال 1367 به فعالیت در حوزه هنری پرداخت و آثار متعددی را در این زمینه از خود به یادگار گذاشت.

شهید از سال 1371 با تأکید مقام معظم رهبری فعالیت دوباره‌ای را در جهت ساخت سری جدید روایت فتح آغاز کرد و همزمان با فعالیت گروه تفحص، تصاویر جدید روایت فتح را ضبط نمود. سیدمرتضی آوینی سرانجام در بیستم فروردین 1372، در یکی از فیلمبرداری‌هایی که گروه روایت فتح در منطقه فکّه داشتند، بر اثر انفجار مین به خیل شهدا پیوست. پیکر پاک آن شهید با حضور مقام معظم رهبری تشییع شد و از جانب معظم‌له، وی «سید شهیدان اهل قلم» نامیده شد. در مراسم تشییع شهید آوینی، حضرت آیت‌اللَّه خامنه‌ای، خود را بزرگ‌ترین داغدار آن عزیز خواندند.

درگذشت «علی بن عباس بغدادی» معروف به «ابن رومی» شاعر عرب (283 ق)
علی بن عباس بن جُریَح بغدادی، مُکَنَّی به ابوالحسن و معروف به ابن رومی و ابن جُرَیح از مشاهیر شعرای اواخر قرن سوم هجری می‌باشد که با فصاحت و بلاغت شعر می‌سرود. ابن رومی در جوانی علوم متداول زمان خود را آموخت و در سرودن شعر نیز مهارتی بسیار یافت. از آن جا که ابن رومی با دیدی انتقادی با مسایل اجتماعی برخورد می‌کرد، اشعار او نشان دهندهٔ واقعیات ملموس جامعهٔ آن روز است. وی هرچند که در اشعار خود از الفاظ فصیح و زیبا استفاده می‌کرد ولی دارای نوعی بددلی و بدفالی در زندگی بود؛ به طوری که هرچه را که به نظرش نامبارک می‌آمد، ترک می‌نمود. هرچند آن چیز، خجسته نیز باشد. ابن رومی در زمان معتضدباللَّه، شانزدهمین خلیفهٔ عباسی، توسط وزیر خلیفه مسموم گردید و درگذشت. گویند که وزیر از ترس هَجو ابن رومی وی را مسموم گردانید.

تولد «حاج ملاعلی میرزا خلیلی» فقیه و عالم بزرگ ایرانی (1226 ق)
حاج ملاعلی میرزا خلیلی پس از طی تحصیلات مقدماتی، دروس عالی خود را نزد عالمانی هم‌چون شریف العلماء، ملاکریم کرمانی و ملا اسماعیل بروجردی گذراند. وی در فقه، اصول فقه و ریاضی، مهارت کافی داشت و در مدت زمانی کوتاه، فقیهی دانا و ریاضی‌دانی برجسته شد. این عالم ربانی تا واپسین لحظات عمر، به تحقیق، مطالعه و تالیف اشتغال داشت. از میرزا خلیلی، کتب متعددی به یادگار مانده است که از آن جمله می‌توان به کتاب خَزائنُ الاَحکام اشاره کرد. این فقیه وارسته سرانجام در سال 1297 در 71 سالگی در نجف اشرف جان به جان آفرین تسلیم نمود و به لقای معبود شتافت.

روز ملی انرژی هسته ای
فروردین ماه سال 1385 خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد.

در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش‌های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.

رحلت عالم مجاهد «میرزا محمدحسن آشتیانی» از رهبران مبارز نهضت تنباکو (1319 ق)
میرزا محمدحسن آشتیانی ازعلمای برجستهٔ عالم تشیع و از شاگردان ویژهٔ شیخ مرتضی انصاری بود. وی پس از درگذشت شیخ انصاری به تهران آمد و به نشر اندیشه‌های شیخ پرداخت. میرزای آشتیانی به همراه علمای معتبر دیگر به مخالفت با امتیاز انحصار خرید و فروش توتون و تنباکو به یک شرکت انگلیسی از سوی دولت ناصرالدین شاه پرداخت. تا این که با انتشار فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو، این امتیاز تحمیلی ملغی گردید. کُتبِ الْوَقف، احکامُ الاَوانی و نیز بَحرُالفوائد و... از جمله تالیفات ایشان است. این عالم ربانی و فقیه بزرگ سرانجام در سال 1319 ق در تهران وفات یافت. جنازهٔ او را به نجف انتقال داده و در مقبرهٔ شیخ جعفر شوشتری دفن کردند.

پایان جنگ‌های داخلی امریکا معروف به جنگ‌های انفصال (1865 م)
مدتی قبل از آغاز ریاست جمهوری آبراهام لینْکُلْنْ در امریکا، ایالات این کشور به دو دسته جنوبی (طرفدار برده‌داری) و شمالی (مخالف برده‌داری) تقسیم شده بودند. با پیروزی حزب جمهوری‌خواه امریکا و انتخاب لینکُلْن به ریاست جمهوری این کشور در مارس 1861 م، رهبران جنوب که منافع خود را در معرض خطر می‌دیدند خواستار تجزیه ایالاتشان از امریکا شدند و خودْ ائتلاف ایالات امریکا را تشکیل دادند. به همین خاطر جنگ‌های داخلی‌معروف به جنگ‌های انفصال از دوازدهم آوریل 1861 آغاز شد و چهار سال به طول انجامید. این جنگ سرانجام در 9 آوریل 1865 م با کشته شدن بیش از نیم میلیون نفر و وارد آمدن خسارات مالی بسیار، به نفع شمالی‌ها که مخالف برده‌داری بودند پایان یافت. در نتیجه جنگ‌های انفصال، برده‌داری رسماً لغو گردید.
با این حال، مدت کوتاهی پس از پایان جنگ، آبراهام لینکلن، رهبر ضدبرده‌داری توسط یکی از مخالفانش ترور شد و به قتل رسید. البته باید گفت که آزادی بردگان تنها شعاری بود در راستای اهداف قدرت‌طلبانه حزب جمهوری‌خواه حاکم. وگرنه دولت‌مردان امریکا، همگی بدون استثنا، سیاست‌هایشان مبتنی بر تمایلات و گرایشات نژادپرستانه بوده و همواره سیاه‌پوستان و سرخ‌پوستان را به دیده تحقیر و نفرت می‌نگرند. براساس اسناد به دست آمده، حتی خودِ آبراهام لینکلن نیز از برتری نژادی سفید بر سیاه حمایت کرده و مخالف تساوی آن دو بوده است.

سقوط «صدام حسین» دیکتاتور سفاک عراق در پی سقوط بغداد (2003 م)
صدام حسین دیکتاتور عراق، پس از متارکه پدر و مادرش از یک‌دیگر در 28 آوریل 1937 م در حومه تکریت به دنیا آمد. وی در بیست سالگی دایی خود را به قتل رساند و روانه زندان شد؛ اما پس از شش ماه آزاد گردید. او در 22 سالگی به عضویت حزب بعث عراق درآمد و در عملیات ترور ناموفق عبدالکریم قاسم، رئیس جمهور وقت شرکت کرد. صدام سپس به سوریه و لبنان گریخت و با به قدرت رسیدن احمد حسن البکر به عراق بازگشت. در این هنگام، با حذف عناصر غیربعثی از کادر رهبری عراق، صدام در سن 32 سالگی توسط حسن البکر به معاونت شورای فرماندهی حزب بعث برگزیده شد و به این ترتیب مرد شماره دو عراق گردید. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حسن البکر ایران را به رسمیت شناخت و قصد داشت رابطه نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران برقرار کند، اما تحت فشار معاونش صدام، مجبور به استعفا و کناره‌گیری از قدرت گردید.

از این زمان یعنی ژوئیه 1979، صدام حسین قدرت اول عراق شد و مخالفان خود را از سر راه برداشت و در سپتامبر 1980 م جنگ خونینی را که در حدود هشت سال ادامه یافت با کشور همسایه‌اش ایران، آغاز کرد اما در سال 1988 م از مرزهای ایران عقب‌نشینی کرد. صدام یک سال بعد با خیال مشابهی به همسایه دیگرش، کویت حمله کرد و پس از شش ماه اشغال، با یورش سنگین امریکا و نیروهای متحد، با ذلت عقب‌نشینی کرد. پس از حملات یازدهم سپتامبر 2001 م و تصمیم امریکا برای حمله به عراق، سیل تبلیغات امریکا و انگلیس علیه عراق به اتهام تولید و تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی باعث شد تا نیروهای این دو کشور در بیستم مارس 2003 م به عراق حمله برند. پس از سه هفته از آغاز جنگ، ارتش و مقامات عالی رتبه عراق، یکباره دست از مقاومت کشیدند و با حرکتی از پیش تعیین شده، کشور را به اشغال‌گران سپردند. با سقوط بغداد در نهم آوریل 2003 م، دوران حکومت سیاه و ننگین دیکتاتوری از نسل چنگیز خان و تیمور لنگ و هیتلر پایان یافت.

کشتار فلسطینیانِ روستای «دیریاسین» توسط صهیونیست‌های تروریست (1948 م)
پس از تصویب در قطعنامه سازمان ملل، در 29 نوامبر 1947 م، تصمیم بر این شد که فلسطین به دو قسمت عرب و یهود تقسیم شود که این امر با اعتراض فلسطینیان روبرو گردید. در این میان گروه‌های تروریستی صهیونیستی با سنگدلی تمام دست به عملیات کشتار اعراب فلسطینی و آواره کردن آن‌ها زدند. یکی از بی‌رحمانه‌ترین کشتارهای این مزدوران صهیونیستی، یورش به روستای فلسطین‌نشین دیریاسین بود که در این حمله بیش از 270 نفر را به طرزی وحشیانه به خاک و خون کشیدند. در میان این افراد، 137 زن که بین آن‌ها، 25 زن باردار بودند نیز کشته شدند. این قتل‌عام در جریان جنگ اول اعراب و اسرائیل انجام شد و زیر نظر مناخیم بگین نخست‌وزیر اسبق این رژیم صورت گرفت. دیریاسین از آن جهت برای صهیونیست‌ها با اهمیت بود که بر جاده بیت‌المقدس به ساحل دریا اشراف داشت. این کشتار بی‌رحمانه باعث شد تا عده زیادی از فلسطینی‌ها از ترس تکرار این‌گونه قتل عام‌های وحشیانه، سرزمین خود را ترک کنند.

آغاز رسمی جنگ در بوسنی و هرزگوین (1992 م)
با آغاز دهه 1990 م و وقوع تحولات وسیع در بلوک شرق، زمزمه‌های استقلال‌طلبی در کشورهای شرقی اروپا آغاز شد که در این میان، مجلس ملی بوسنی و هرزگوین در 15 اکتبر 1991 م، استقلال این کشور را اعلام کرد و طی همه‌پرسی در تاریخ اول مارس 1992 م مسلمانان بوسنی با بیش از 99 درصد آراء، رأی به استقلال میهن خود دادند؛ اما مجلس برای رأی‌گیری در مورد اصلاحیه قانون اساسی، با مخالفت صرب‌های حاضر در جلسه مواجه شد و مجلس، در نهایت، بدون حضور صرب‌های مخالف، استقلال این جمهوری را رسمیت بخشید. صرب‌ها نیز که در اقلیت بودند، چهار منطقه صرب‌نشین را خودمختار اعلام کردند. این اقدام با مخالفت رهبران مسلمان و کُروات مواجه شد ولی صرب‌ها با آغاز اعمال تروریستی، بمب‌گذاری و حمله به مراکز مسلمانان و کُروات‌ها، تهدید کردند که مناطق دیگری را به مناطق خود می‌افزایند.
با گسترش حملات صرب‌ها، ارتش صربستان در نهم آوریل 1992 م وارد یک جنگ تمام عیار علیه مسلمانان و کروات‌ها شد و به دنبال آن، تصفیه قومی و کشتار و خون‌ریزی حتی به روستاهای کوچک نیز سرایت کرد. قتل‌عام وسیع مردم بوسنی، مصادره اموال آنان، تخریب خانه‌ها، بمباران‌های هوایی و آتش توپخانه صرب‌ها علیه بوسنی باعث شد تا مردم مسلمان این منطقه، تحت شدیدترین حملات وحشیانه صرب‌ها قرار گیرند. در این مسئله تعلل و تسامح نهادهای بین‌المللی جهان باعث شد تا صرب‌ها به صورتی وحشیانه کشتار مسلمانان بوسنی را ادامه دهند بدون این که از عواقب آن ترسی به خود راه دهند. سرانجام پس از گفتگوها و تبادل نظرهای بسیار، قرارداد صلح دِیتون در سال 1996 م به امضا رسید و قرار شد که مقام ریاست جمهوری به طور دوره‌ای بین صرب‌ها، کروات‌ها و مسلمانان گردش کند.

آغاز عملیات بزرگ والفجر یک در منطقه فکه توسط ارتش و سپاه (1362 ش)
عملیات والفجر یک در بیستم فروردین 1362 با هدف انهدام نیروهای دشمن و آزادسازی بخشی از نوار مرزی به وسعت 150 کیلومتر مربع صورت گرفت.

در این عملیات که با رمز یا محمد (ص)، یا امیرالمؤمنین (ع)، یا فاطمةالزهرا (س) در منطقه عملیاتی شمال غرب فکه آغاز شد، علاوه بر آزادسازی چندین روستا و منطقه مرزی، صدها دستگاه تانک، نفربر و سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین منهدم گردیده و 6500 نفر کشته و زخمی و 250 نفر اسیر شدند.

برخی از رخدادهای امروز
351: آتیلا رهبر هون‌ها شهر «مس» از شهرهای فرانک نشین (در کشور فرانسه امروز) را تصرف و ویران ساخت.
685: بودائیسم آئین رسمی کشور ژاپن شد.
1747: «سایمون فریسر» امیر انگلیسی به جرم تحریک بر ضد دولت متبوع به حکم مجلس لردان این کشور گردن زده شد. وی آخرین مقام انگلیسی بود که به این صورت اعدام شده است.
1812: میان روسیه و سوئد قراردادی امضاء شد که به موجب آن از آن پس فنلاند متعلق به روسیه و نروژ از آن سوئد باشد.
1949: بیستم فروردین 1328 نماینده وقت دولت ایران در سازمان ملل به عضویت اسرائیل در این سازمان رای منفی داد و در همین روز در تهران اعلام شد که به تصمیم دولت وقت از آن پس لباس (یونیفورم) افسران نیروهای مسلح ایران به شکل افسران آمریکا خواهد بود و لباس افسران شهربانی کما کان آبی رنگ باقی خواهد ماند.
1973: (1352): نخستین قرارداد بازرگانی میان ایران و جمهوری خلق چین امضاء شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.