رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور اعلام کرد براساس آمار موجود از 24 اسفند ماه تا (10 فروردين92) بيش از 100 ميليون نفر مسافر جابه جا شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، شهريار افندي‌زاده رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور در جمع خبرنگاران با بيان اين‌که تاکنون بالغ بر 104 ميليون نفر مسافر با رشد بيش از 9 درصد جابه جا شده‌اند گفت: از اين تعداد 45 ميليون نفر مسافر مربوط به بخش حمل و نقل عمومي بوده که يک و نيم ميليون نفر آن مربوط به حمل و نقل ريلي 3 ميليون و 400 هزار نفر در بخش دريايي و 800 هزار نفر در حمل و نقل هوايي و 39 ميليون نفر باقي مانده مربوط به بخش حمل و نقل جاده‌اي است ضمن آنکه بقيه حمل و نقل انجام شده مربوط به بخش حمل و نقل خصوصي است.

افندي‌زاده تصريح کرد: دستگاه تبديل شمار ما نشان داده که بيشترين ميزان تردد در جاده‌هاي اصلي کشور مربوط به تاريخ 8 فروردين با بيش از 9 ميليون و 600 هزار ثبت تردد بوده و بعد از آن روزهاي 9 فروردين و 7 فروردين به ترتيب رتبه‌هاي دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور تصريح کرد: اين ميزان نشان مي‌دهد که از 4 فروردين که آمار افزايش ترددها را داشتيم همچنان اين روند در حال افزايش است و اين موضوع نشان دهنده افزايش حجم سفرها در نوروز امسال نسبت به تعداد سفر به ازاي هر خانوار است.

وي در خصوص ضريب اشغال مسافرت در آمار حمل و نقل نوروزي امسال گفت: اين رقم در بخش حمل و نقل عمومي جاده‌اي بالغ بر 87 درصد در بخش ريلي 91 درصد و در بخش هوايي 64 درصد ميزان ترددها را به خود اختصاص داده است هم چنين بيشترين ميزان تردد در محورهاي مراصلاتي مربوط به استان‌هاي مازندران، البرز، گيلان، فارس، تهران و قم است که ما پيش‌بيني مي‌کنيم اين روند روبه رشد تا پايان طرح سفرهاي نوروزي افزايش داشته و قطعا از رقم 10 درصد رشد نسبت به مدت مشابه خواهد گذشت.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور با بيان اين که بحث‌هاي علمي مربوط به بررسي آمار ترددهاي جاده‌اي در ايام تعطيلات نوروز براساس دستگاه تبديل شمار که اطلاعات آن به مرکز مديريت راههاي کشور منتقل مي‌شود بررسي مي‌گردد تصريح کرد: در بخش‌هاي حمل و نقل عمومي ، جاده‌اي و ريلي و هوايي توانستيم با استفاده از بحث‌هاي علمي ميزان تردد مسافران را مورد بررسي قرار دهيم تا با ارائه آمار صحيح تا پايان دوره طرح ميزان دقيق تردد مسافران نوروزي را مشخص کنيم براين اساس آن چه که در اين رابطه مهم است ارائه اطلاعات به موقع به مردم است.

**تلفن گوياي 141 به طور 24 ساعته آماده پاسخگويي است

افندي‌زاده با تاکيد بر اين نکته که تلفن گوياي 141 و سامانه www.iran141.ir به طور شبانه روزي آماده ارائه اطلاعات مربوط به جاده‌هاي کشور به مردم هستند گفت: امسال مردم همکاري خوبي در رابطه با دريافت اطلاعات مربوط به وضعيت تردد و ترافيکي جاده‌ها از طريق سامانه گوياي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور داشته‌اند که به طور متوسط روزانه بيش از 22 هزار نفر به سايت ما تاکنون مراجعه کرده‌اند.

وي افزود: سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي پيرو سياست‌هاي خود سال 91 تعداد 165 دوربين به دوربين‌هاي نصب شده خود اضافه کرد که هم اکنون تعداد دوربين‌هاي نصب شده در جاده‌ها به 392 دوربين رسيده است و بخشي از خدمات اين دوربين‌ها به مرکز پليس هم ارائه مي‌شود ضمن آن که اين خدمات در اختيار ساير ارگان‌هاي مرتبط با وضعيت جاده‌ها هم قرار مي‌گيرد.

**نصب 950 دستگاه تردد شمار در جاده‌ها

افندي‌زاده در خصوص نصب اين دستگاه‌ها اظهار داشت: اين تعداد دستگاه تردد شمار در جاده‌هاي اصلي کشور طي سال 91 نصب شد که يکي از کارهاي خوب انجام شده در سال گذشته است.

هم چنين بحث نصب دستگاه‌هاي هواشناسي جاده‌اي در سال گذشته با رويکرد بررسي جاده‌ها به خصوص در رابطه با ميزان رطوبت و حتي ميزان يخ زدگي در فصل زمستان انجام شد که براين اساس 58 دستگاه هواشناسي جاده‌اي با همکاري سازمان هواشناسي کشور در جاده‌هاي کشور نصب شد. در کنار آن نصب دوربين‌هاي ثبت سرعت در سال گذشته است که در سال 91 حدود 3 هزار کيلومتر از اين دوربين‌ها توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور در جاده‌ها نصب و در اختيار پليس به ويژه پاسگاهها قرار گرفته است.

وي در ادامه عنوان کرد: هم چنين نصب دستگاه پيام متغير يکي از ديگر کارهاي اين سازمان بوده که تاکنون 170 دستگاه تابلو پيام متغير در خصوص ارائه اطلاعات ترافيکي جاده‌ها براي نصب در سال جديد در دستور کار قرار گرفته که مردم مي‌توانند در حال تردد در جاده‌ها از آخرين وضعيت ترافيکي مربوط به مسير مسافرتي خود از طريق اين دستگاه‌ها باخبر شوند.

وي در خصوص تعيين وزن وسايل نقليه سنگين در جاده‌ها هنگام تردد گفت: در اين رابطه سامانه WIM که همان سامانه سنجش وزن وسايل نقليه سنگين در حال حرکت است توسط اين سازمان در جاده‌ها راه اندازي شده که اگر مشخص شد وزن وسايل نقليه سنگين در حال تردد بيش از حد مجاز است اين وسايل در جاده متوقف مي‌شوند زيرا وزن سنگين اين وسايل نقليه باعث ايجاد خسارت به جاده‌ها مي‌شوند ضمن آن‌که تمامي اين دستگاههاي نصب شده در جاده‌ها کاملا هوشمند بوده و تاکيد مي‌کنم مردم در حال حاضر دسترسي آسان از طريق تلفن گوياي 141 و سامانه www.iran141.ir مي‌توانند از آخرين وضعيت ترافيکي جاده‌ها مطلع شوند.

در ادامه جهانيان رئيس ستاد تسهيلات نوروزي نيز در جمع خبرنگاران گفت: تا پايان مرحله دوم سفرها 61 ميليون نفر سفر اقامت شبانه روزي تاکنون به ثبت رسيده که حاکي از رشد 42 درصدي ميزان سفر در تعطيلات نوروز امسال است.

جهانيان تصريح کرد: امسال توزيع سفر نسبت به سالهاي گذشته در خصوص مناطق کم تر شناخته شده و مناطقي که مردم آگاهي لازم را نسبت به آن ندارند افزايش يافته به طوري که در اين بخش شاهد رشد 37 درصدي سفر هستيم.

رئيس ستاد تسهيلات نوروزي با بيان اين که سفر به مناطق روستايي و عشايري در نوروز امسال با توجه به ويژگي‌هاي اين مناطق مورد توجه ويژه مسافران نوروزي قرار گرفته تصريح کرد: در بحث سفرهاي نوروزي موضوع صنايع دستي سوغات، غذاهاي محلي و نواهاي سنتي، که در مناطق مختلف کشور ما موجود است در اين مناطق بيشتر بوده ضمن آن که کشور ما داراي طبيعت بکر و متنوعي است که در اين بخش شاهد رشد 90 درصدي بوديم.

 **رشد67 درصدي گردشگري دريايي در نوروز 92

جهانيان افزود: نوروز امسال گردشگري دريايي نسبت به سالهاي گذشته مورد توجه بيشتر مردم قرار گرفته که اين ميزان رشد 67 درصدي را نشان مي‌دهد اين در حالي است که با توجه به برنامه ريزي‌هاي انجام شده در 31 استان کشور تحت عنوان برگزاري جشنواره‌هاي گردشگري و نمايشگاه صنايع دستي در تمام استان‌ها تا پايان روز سوم فروردين علاوه برشناخت و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ما توانسته‌ايم محيط مناسبي را براي مسافران نوروزي فراهم کنيم که اين موضوع از 4 فروردين ماه با توجه به اجراي برنامه‌هايي معنوي و مذهبي متناسب با ايام فاطميه که طراحي و اجرا شده سبب شد ميزان ماندگاري سفر در استان‌هاي مختلف افزايش يابد به طوري که ميزان ماندگاري سفر در سال 91 بالغ بر 2.1 بود که امسال با برگزاري اين ويژه برنامه‌ها به 3.5 رسيد که اين موضوع نشان دهنده افزايش 1.5 شبي اقامت مسافران نوروزي را نشان مي‌دهد.

هم چنين براساس آمار موجود بيشترين ميزان جذب مسافر در نوروز امسال مربوط به استان‌هاي مازندران، فارس، خراسان رضوي ، هرمزگان و گيلان است./س
برچسب ها: مسافر ، تعطیلات ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار