معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان حمل و نقل و راهداری کشور گفت: 73 درصد رشد جابجایی کالای ترانزیتی را در گمرکات و پایانه‌های مرزی شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / شهریار افندی‌زاده در مراسم افتتاح مجموعه‌های توسعه‌ای پایانه مرزی بیله‌سوار اظهار داشت: ایجاد رابطه و تقویت آن با کشورهای همسایه به ویژه ‌سی‌آی‌اف و آسیای میانه از محوریت کارهای ماست.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری بیش از 10 میلیون تن جابجایی کالای ترانزیتی را در گمرکات و پایانه‌های مرزی شاهد بودیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک جهش 179 درصدی اتفاق افتاده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس تکالیف برنامه پنجم در سال دوم رشد 29 درصدی را در مبادلات مرزی شاهد هستیم، یادآور شد: 92 درصد از حجم ترانزیت ما از طریق جاده‌ها و 8 درصد از طریق سیستم دریایی انجام شده است.

افندی‌زاده به روند رو به رشد در ترانزیت کالاها و فعالیت تجار اشاره کرد و گفت: برنامه‌های وسیعی را در قالب کار گروه ترانزیت وزارت راه و شهرسازی و دولت در افزایش ظرفیت‌سازی ترانزیتی کشور به تصویب رساندیم و در حال اجرا داریم.

وی عنوان کرد: با این برنامه‌ریزی‌ها و افزایش ظرفیت تقاضا‌ها قطعاً کشور ما بیش از هر زمان دیگر در بحث ترانزیت کالا موفق عمل خواهد کرد.

رئیس سازمان حمل و نقل و راهداری کشور توسعه حمل و نقل خارجی و ترانزیت را با توجه به ظرفیت‌های نهفته و بالقوه اساسی و زیر‌بنایی توصیف کرد و بیان داشت: توسعه زیر‌ساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای و پایانه‌های مرزی و تعامل بین سازمانی در روان‌سازی ترافیک این امر بسیار راهگشا است.

افندی‌زاده به همکاری جدی بخش خصوصی و شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی در تقویت و رشد 73 درصدی ترانزیت خارجی را یادآور شد و افزود: در حال حاضر 26 پایانه مرزی در کشور فعالیت می‌کند.

وی همچنین ضرورت توسعه اساسی و تکمیل امکانات با هدف روان‌سازی ترانزیت کالا و مسافر را یادآور شد و تصریح کرد: در سایه این تدابیر ترانزیت در مسیر شکوفایی و درخشش قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنان خود پایانه مرزی بیله‌سوار را از پایانه‌های مهم، فعال و کوشا توصیف کرد که بخش عظیمی از ترانزیت کالا و مسافر کشور به جمهوری آذربایجان و آسیای میانه از این طریق انجام می‌شود./س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.