مرکز شهرستان چناران و از شهرهای استان خراسان رضوی می‏باشد که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده‌است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد چناران به شکل جدید در دهه ۱۳۳۰ پس از ساخته شدن کارخانه قند چناران و بر گرد آن شکل گرفت. پیش از آن، ناحیه چناران بیشتر به نام رادکان شناخته می‌شد. رادکان که یکی از قریه‌های توس قدیم بوده امروزه بخشی از شهرستان چناران است. چناران از معدود شهرستانهایی است که علی رقم نزدیکی به شهر بزرگ مشهد تاکنون در محرومیت به سر برده‌است. نام این شهرستان بر گرفته شده از دو درخت چنار بزرگ که در ورودی روستای حاج نصیربوده‌است (که هم اکنون نام محله‌ای در این شهرستان است) می‌باشد.

آب و هوای آن در تابستان گرم و در زمستان سرد می‌باشد. همچنین آب و هوای آن در فصل بهار اغلب بسیار بارانی و همراه با باد شدید می‌باشد. با توجه به فاصله نسبتا نزدیک تا مشهد به عنوان ییلاقات مشهد شناخته می‌شود.

تنوع گونه‌های قومی ساکن در این شهر شامل کرد، فارس،کرد ترک، خاوری می‌باشد. براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۴۱٬۷۳۵نفر (۱۰٬۱۷۹خانوار) بوده‌است.

از محصولات عمده کشاورزی این شهرستان سیب، گندم، چغندر، گوجه فرنگی و ذرت را می‌توان نام برد. شهرک صنعتی چناران که در سمت جنوبی شهر و فاصله ۵کیلومتری قرار دارد یکی از قطبهای صنعتی استان خراسان رضوی می‌باشد و دارای تعداد بسیار زیادی کارخانه که اکثراً تولیدشان مواد غذایی و صنایع بسته بندی می‌باشد فعالیت دارند.

آبشار اخلمد، میل رادکان، بازمانده از دوره سامانیان از جمله بناهای تاریخی آن است.

از لحاظ سیستم شبکه آب شرب شهری دارای ده هزار انشعاب آب خانگی می‌باشد.


برچسب ها: مرکز ، شهرستان ، چناران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.