دركه يكي از قديمي ترين و زيباترين محلات ييلاقي شميرانات است كه در امتداد دره مصفايي به همين نام به صورت شمالي- جنوبي و در دو طرف مسير رودخانه واقع شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ؛ دركه از شمال به رشته كوه توچال از شرق به اراضي دانشگاه و اوين و از غرب به بازوهاي كوه توچال و سعادت آباد و از جنوب به اوين محدود است.
اراضي دركه اعم از باغ ها و خانه ها با پلاك ثبتي شناخته شده قدمت دركه به حدود قرن 5 هجري بر مي گردد و سادات ساكن در آن از نسل امام زاده سيدمحمد والي از نوادگان علي بن حسن هستند.
كشف سنگ هاي قبور، تنورهاي قديمي و هاونگ هاي سنگي تراش خورده هنگام خاك برداري و احداث بناي امام زاده همچنين جاري بودن چشمه آب در شمال بقعه متبركه مويد سكناي اوليه اهالي دركه در اطراف همين امامزاده است.
سه باب مسجد به نام هاي جامع، امازاده و علي بن ابيطالب ايك باب حسينيه بزرگ پنچ مكان مورد احترام ساكنان دركه به شمار مي آيند.
هفت حوض، جنگل و آبشار كارا، آبشار جوزك، پلنگ جوزك، پلنگ چال، آب سپيد، هفت چشمه از معروفترين جلوه هاي طبيعت زيباي دره دركه هستند كه بر جاذبيت هاي گردشگري و كوه پيمايي آن افزوده اند.
به طور ميانگين روزانه 2 تن زباله از مسيرهاي كوهنوردي شمال تهران جمع آوري مي شود.
پيوند و انسجام اهالي دركه و اهالي از قديم الايام از چنان استحكامي برخوردار بود كه همگام به رغم تفكيك محدوده از اين دو محله هم جوار به نام اولين دركه يادمي كنند.
علت هاي اين پيوستگي را بايد در اشتراكاتي نظير محله هاي بومي ازدواج هاي بين محله اي و برگزاري مراسم مذهبي در ماه هاي محرم وسفر جستجو كرد گوسفند داري و سنگ چيني سنتي مرغ داري و باغداري عمده ترين مشاغل اهالي دركه تا سه ده قبل بوده است
حفاظت از باغ هاي قديمي و كوچه باغ هاي زيبا و مسيرهاي باصفاي رودخانه دركه به عنوان ميراث ارزشمند طبيعي وظيفه همگاني است و مسئولين بايد بدون هيچ غفلتي در چارچوب برنامه توسعه پايدار بدان اهتمام ورزند.
تقديم 18 شهيد بزرگوار در سال هاي دفاع مقدس همراه با سكونت بنيان گذار جمهوري اسلامي و حضرتامام خميني در باغ البرز كه هم اكنون باغ رستوران البرز دركه شده است و سكونت علامه طباطبايي صاحب تفسير الميزان در دهه سي از جمله افتخاراتي است كه اهالي دركه به آن مباهي دارند./
گزارش از الهه طائمه
برچسب ها: درکه ، قدیمی ، محله ، زیبا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
بهترین جای ییلاقی تهرانه
آخرین اخبار