"داریوش مهرجویی" کارگردان سینما در نوجوانی رو به موسیقی آورد ولی در نهایت با ساخت فیلم "گاو" پا به عرصه سینما نهاد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، داریوش مهرجویی در 17 آذر 1318 در تهران در محله شاپور به دنیا آمد وی در نوجوانی به موسیقی علاقمند شد و نواختن سنتور را نزد پدرش آموخت.
پس از آن با موسیقی کلاسیک غربی آشنا شد و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو پرداخت در 17 سالگی به سینما علاقمند و برای درک بهتر فیلم های روز به آموختن زبان انگلیسی روی آورد.
تحصیلات مقدماتی خود را در تهران به پایان برد و یک سال در هتل آتلانتیک مدیر شد.
در سن بیست سالگی برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا در آمریکا رفت و در ابتدا به خواندن سینما روی آورد اما خیلی زود سینما را رها کرد و به فلسفه پرداخت.
در سال 1344 در دانشگاه یو سی ال ای در لس آنجلس لیسانس فلسفه گرفت و در همان سال سردبیری نشریه پارس ریویو در لس آنجلس را برعهده گرفت و سال بعد به ایران ‌آمد.
در سال 1346 نخستین فیلم خود "الماس" 33 که فیلمی پرهزینه بود را ساخت این فیلم در 5 بهمن 1346 در تهران روی پرده آمد و فروش متوسطی داشت و با توجه به هزینه بالای ساخت آن شکستی تجاری محسوب می شود و توجه منتقدین را هم چندان به  خود جلب نکرد.
در سال 1248 با همکاری غلامحسین ساعدی فیلم نامه "گاو" را روی یکی از داستان های کوتاه عزاداران بیل نوشته ساعدی نوشته و کارگردانی کرد.
این فیلم برای مهرجویی و سینمای ایران جوایز متعددی را در جشنواره های بین المللی به ارمغان آورد.
"گاو" هم از نظر تجاری و هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی را در سینمای ایران گشود.
این کارگردان نام آشنای سینمای ایران فیلم های دیگری چون "آقای هالو"، "پستچی"، "دایره مینا"، "مدرسه ای که می‌رفتیم"، "نارنجی پوش" را در پرونده هنری خود دارد.
مهرجویی در عرصه هنر علاوه بر کارگردانی حرفه های دیگری چون تدوین، تهیه کنندگی و طراح صحنه و لباس را با فیلم هایی چون اجاره نشین ها و بمانی تدوین، شیرک، هامون، بانو، سارا، پری، لیلا، درخت گلابی، مهمان مامان، تهیه کننده میکس، بمانی را به عنوان تهیه کننده و طراح صحنه و لباس در سینمای ایران تجربه کرد.

آخرین ساخته وی فیلم سینمایی نارنجی پوش است که در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت داوران شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار