قمر لاپلوس یکی از قمرهای ارباب حلقه های منظومه شمسی زحل است که ستاره شناسان توانسته اند با استفاده از تصاویری که ماهواره ها بدست آورده اند ویژگی های آن برسی کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی باشگاه خبرنگاران کره یاپتوس یا لاپلوس یکی از قمرهای سیاره ی کیوان که نام دیگر آن زحل است می باشد و در سال 1671 بوسیله یک تلسکوپ فضایی با نام جی.دی. کاسینی کشف شده است و از آن زمان تاکنون دانشمندان برایشان سوال است ؛که چرا یک طرف سطح این قمر تاریکتر از طرف دیگر آن می باشد.
این قمر قطری حدود یک کیلومتر و 440 متر را به خود اختصاص داده و برای یک دور گردش کامل به دور سیاره مادر خود حدود 79 روز زمینی زمان نیاز دارد و پستی‌وبلندی‌های این قمر را با نام‌ شخصیت‌های بزرگ نامگذاری کرده اند.
طبق تحقیاتی که تا کنون بر روی تصاویری که از این قمر به دست آمده محققان دریافتند که ماده طرف تاریک موجود در سطح این کره در نزدیکی استوا گسترده شده و ماده روشن که کمی سرخ رنگ می باشد و بخش اعظم آن از یخ و آب تشکیل شده 10 برابر درخشان تر از طرف دیگر است و این سمت درخشان معمولا به طرف سیاره زحل می باشد.
 
سطحی سمتی که قمر لاپلوس به طرف زحل دارد دارای رنگ های گوناگونی است که گاهی هم گرد و غبار قرمزی از خود به طرف مدار اطراف زحل پرتاب می کند . منطق تاریک این قمر دمای بسیار بالایی حدود 129 درجه کلوین دارد که به دلیل همین دمای بالا چندین متر یخ در دوره زمانی میلیاردها سال بخار شده است.
 
دوره چرخش کامل این کره بسیار طولانی و برابر با 79 روز زمینی استبه همین علت مدت زمان بسیار زیادی را در کنار خورشید سپری می کند که این عامل موجب افزایش دما در این کره شده محققان بر این باورند که گرد و غباری که در طرف نزدیک به زحل وجود دارد گرمای بیشتری را جذب می کند و به این ترتیب بخار یخ نزدیک به استوا را ایجاد می کند./ز2
برچسب ها: قمر ، ستاره ، زحل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.