سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: با آغاز بهره برداری از تونل كوهرنگ در خردادماه سال آينده، بخش عمده اي از مشكل آب زاينده رود حل مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، عليرضا دائمي گفت: هدف طرح انتقال آب تونل كوهرنگ سه، تامين 200 ميليون مترمكعب آب در سال براي رودخانه زاينده رود است.

وی با بیان اينكه اين طرح فوق العاده پيچيده است، گفت: اين طرح از طرح هاي ويژه اي است كه در ناحيه زاگرس انجام شده و با وجود گسل ها، با پيچيدگي هاي فني زيادي مواجه بوده است.

وي تصريح كرد: اجرای این طرح در مناطقي كه دارای سنگ هاي آهكي و مارني بوده و به شدت مشكل عبور دستگاه ها را داشته، خوشبختانه رو به پایان است و در خردادماه مي توان اين طرح را آبگيري كرد.

وي اضافه كرد: از ساخت تونل تنها 32 متر باقي مانده و مجموعه تونل تقريبا آماده است اما با توجه به شرايط سخت گسل ها، لاريزه ها و ناپايداري هايي كه در ساختگاه زمين شناسي تونل است، اميدواريم بتوانيم ميزان باقي مانده را انجام دهیم و تونل به پایان برسد.

دائمي با بیان اينكه اين تونل يكي از تونل هاي بلند كشور است و عمليات فوق العاده پيچيده اي براي احداث آن وجود دارد، گفت: اين تونل آب كوهرنگ را به زاينده رود منتقل كرده و براي مصارف ناحيه زاينده رود كه با خشكسالي زياد موجه است، استفاده خواهد شد.

وي افزود: به طور معمول متوسط آورد رودخانه زاینده رود، مخزن سد و تاسيسات حدود 1.5 ميليارد مترمكعب است كه در زمان كنوني به 800 مييون مترمكعب كاهش يافته (حدود 50 درصد كاهش جريان هاي سطحي) است و اين تونل كمك مي كند كه برخي از مشكلات مجموعه رفع شود.

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با بيان اينكه اين تونل وارد سامانه زاينده رود مي شود، گفت: در سامانه زاينده رود اولويت نخست شرب است و آب شرب شهرهاي استان هاي اصفهان و يزد از اين طريق تامين مي شود.

وي ادامه داد: حجم آبي كه وارد مي شود، كمك مي كند تا مجموعه سامانه حوضه زاينده رود مديريت شود و اين منابع حاصل از اجرای تونل به اضافه منابع کنونی رودخانه براي مصارف مطمئن شرب، صنعت و كشاورزي استفاده شود.

وي با بیان اينكه همه امكانات آماده است تا بتوانيم حفاري بخش باقي مانده اي كه باید با تكنيك خيلي پيچيده اي انجام شود را به پایان برسانیم، ابراز اميدواري كرد كه طرح به زودي به نتيجه برسد. 

دائمي اظهار داشت: تمام كار تونل و تجهيزاتي كه استفاده شده و طراحي ها توسط مهندسان ايراني انجام شده و با ساخت اين تونل تجربه بسيار خوبي براي نظام مهندسي كشور حاصل شده است. 

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو در پاسخ به اين سوال كه ساخت تونل كوهرنگ از چه زماني آغاز شده است؟، گفت: پیش از انقلاب، موقعيت تونل كوهرنگ سه در طرح هايي كه توسط كارشناسان خارجي پيش بيني مي شد، تعيين شده بود و در سال 1332 شركت مهندسي مشاور الكساندر گيت اين جا را طراحي اوليه كرده بود اما اين تونل انجام نشد.

وي ادامه داد: خوشبختانه عمليات اجرايي تونل به صورت جدي از سال 1377 آغاز شد و 95 درصد كار تونل در سال هاي پیش خيلي سريع انجام شد اما پنج درصدي كه در مسير گسل هاي ناپايدار هستند، موجب شد كه چهار پنج سال كار دچار وقفه شود.

وي تصريح كرد: هيچ يك از شركت هاي خارجي كه براي مشاوره تونل دعوت شدند، راهكاري براي قسمت زون شكسته و گسل ها ارایه ندادند و ما توانستيم با استفاده از تجربه خود و پيچيدگي هاي بسيار اين كار را انجام دهيم. 

دائمي در پايان با بيان اينكه وزارت نيرو براي حل مشكلات برنامه دارد و اگر مشكلات اعتباري نباشد طرح ها به موقع انجام مي شود، ابراز اميدواري كرد كه با بهره برداري از تونل كوهرنگ سه، بخش عمده اي از مشكل آب زاينده رود حل شود. 

بر اساس اين گزارش، طرح انتقال آب تونل كوهرنگ سه به طول 23 هزار و 409 متر، قطر حفاري دايره و نعل اسبي به قطر 4.90 تا 5.40 متر سالانه حجم آّب 255 ميلون مترمكعب را انتقال مي دهد./عب
برچسب ها: تونل ، کوهرنگ ، نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار