نوروز سنت دیرینه ایرانیان که قدمتی چند هزار ساله دارد در نخستین روز خود با اعیاد ماندگار تاریخی و مذهبی بسیاری همراه است که باعث این روز در ذهن جهانیان شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، نوازش گرم ،‌تابش طلایی، دمیدن بر  مشام  پخش عطر دلنواز نسیم بهاری،  صدای تاپ تاپ ضربان  قلب هم نفس نفس ها عمیق صدای موسیقی بهار بر گوشها، انتظار زیبا لحظه برابری روز و شب صدای زنگ آغاز نوبهار، پایکوبی همگانی ،‌آغوش گرم پدر ، آغوش پر مهر مادر ، نواختن سرود تبریک و خجسته باد! آمد بهار ونخستین روز نوروز.....!
لحظه پیمان آفریدگار و بندگانشدن، ایمان بیار ،‌بر عهدو پیمان خود استقرار باش،  تولد قلب انرژی بخش و آغاز نوازش های گرم طبیعت، مژده نسیم ، جریان وزش بادهای بارور کننده ، تولد درختان ، گل ها،‌شکوفا شدن زمین و آغاز خلقت....!
با نگاهی احتمالی و گذری بر این مسیر، رازهای بسیار، آشکار خواهد شد.
سید کمال موسوی مشاور و روان شناس گفت:  نوروز،  روزی است که خداوند در عالم ذر، از بندگانش عهد و پیمان گرفت و خلقت را به وجود آورد نخستین روز خلقت، طلوع و دمیدن خورشید ،‌پدید آمدن بادهای بارور کننده درختان و گل ها شکوفا شدن زمین است.
وی در ادامه با اشاره به رویدادهای دیگر نخستین روز نوروز افزود:  مهم ترین رویدادها در نخستین روز نوروز،  خلقت دنیا فرود کشتی نوح در کوه جدی، شکستن بت ها توسط حضرت ابراهیم(ع) ، روز غدیر ،‌نخستین روز ولایت امام علی(ع)  قالب شدن امام علی(ع)  بر اهل نهروان ،‌پایین انداختن و پاکسازی خانه خدا از بت های قریش و ظهور امام زمان (عج) است"حبوه ای از طبیعت و نخستین روز نوروز"
موسوی با نگاهی عمیق تر به پیام  رویداد های نخستین روز نوروز گفت:  با نو شدن سال،  تولدی دوباره ،‌طبیعت خودمان را نو می کنیم همان طور تنمان را نو می کنیم به طور قطع اگر زمستان و طوفان را خوب طی کنیم به آسانی، لطف بهار آرامش، رویش ،‌بروز استعدادها در روز نو می رسیم.
 وی با تاکید بر این موضوع گفت: هدف اصلی خلقت ، جاودانگی ،‌صفای با طف، اصلاح حلق، القای اخلاق خدا پسندانه ،‌ظاهری زیبا، از ظاهری زیبا به باطنی زیبا رسیدن ،‌از محسوسات به  معقولات، دستیابی به بیداری و هوشیاری است
موسوی با بیان توضیحات بیشتر افزود:  اگر خوب بنگریم ، نوروز سمبلی از قیامت است در نوروز با فرا رسیدن بهار،‌هم گل ها می رویند و هم علف های هرز، هر دو دیده و و نمایان شده و حقایق و مشکوفات زمین آشکار خواهد شد.
 وی در خصوص  آداب روز اول نوروز نیز  گفت: روز ه گرفتن و خواندن چهار رکعت نماز نافله بعد از نماز ظهر و عصر به  جا آوردن سجده شکر مستحب است که انجام شود چرا که پاک شدن 50 سال گناه را در بردارد.
سوار بر مرکب زمان،  سفری به طول تاریخ، نوروز از دیدگاه پشتیبان ، نخستین روز نوروز، آداب و سوم دیرینه  سرآغاز نوروز قدمت باستانی
 
*نوروز و نخستین روز آن.......!

بر اساس این گزارش:سال نو و تحویل سال، نخستین روز نوروز در زمان سلطان جلال الدین ملک شاه سلجوقی در سال 268 هجری قمری به دستور وی به رسمیت شناخته شده است.

*نوروز به روایت زرتشتیان

در زمان زرتشت پیامبر پارسیان،  در روزگار قبل از اسلام تا سده سوم و چهارم هجری، مردم ایران، اعم از مسلمان و زرتشتی با آداب و  رسوم مشابه در نخستین روز نوروز به استقبال بهار می رفتند همچنین نوروز پارسی زرتشتیان متعلق به دوران یزد گرد سوم در روزگار ساسانیان است.
نوروز  در روزگار جمشید پادشاه ایران باستان روزگار جمشید ، پادشاه افسانه ای ایران باستان بهترین دوران ایران زمین خوشبختی سر سبزی پای کوبی در روز اول بهار و فروردین نخستین روز نوروز به رسمیت شناخته شد.
نوروز در دوران پادشاه صفوی
نوروز بهاری از زمان پادشاهان صفوی،  عید رسمی شیعیان ایران،‌ با تشریفات مذهبی، استقبال مردم از نوروز،  سمبل ها و آیین نامه های این عید باستانی نوروز نخستین روز آن، در میان مردم ایران مرسوم شده است
 گفتنی است:  به امید آنکه با نگاه و احساسی عمیق تر بر نخستین روز نوروز روزهای زندگیمان را در پستی و بلندی عمر و کسب معادی طلایی شکوفا سازیم./ف

برچسب ها: دریچه ای ، به ، سوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار