در عصری که مبارزه با تروریسم،‌ بنیادی‌ترین اصل در سیاست خارجی آمریکا بیان شده،‌ تعریف "آمریکایی" و نه "جهانی" از حقوق بشر به یکی از بزرگترین نگرانی‌های نهادهای بین‌المللی حقوق بشری تبدیل شده است. در همین راستا، چه بجا دیدیم که تحولات و اخبار مربوط به نقض حقوق بشر را در این کشور در سالی که گذشت مروری کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران،

*** برگ نخست: قتل نوجوان سیاهپوست آمریکایی بدست پلیس
کشته شدن "تریوان مارتین" نوجوان 17 ساله بدست یکی از نیروهای پلیس که شائبه تبعیض نژادی داشت، در ابتدای سال 91 خبر داغ آمریکایی رد عرصه حقوق بشری این کشور بود.

اهمیت این ماجرا به حدی بود که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با گفتن اینکه اگر پسری داشت شبیه تریوان می‌شد شخصا وارد ماجرا شد.
 فردریکا ویلسون نماینده فلوریدا علنأ اعلام کرد که تریوان به علت رنگ پوستش کشته شده است. 
پلیسی که این نوجوان را کشت با این توجیه که از خود بطور قانونی دفاع کرده است اندکی پس از بازداشت آزاد شد.
 

*** برگ دوم: پليس آمريکا به بچه‌ها هم رحم نمي کند
در دومین برگ از این کتاب باید به قضیه بازداشت بچه مدرسه ای ها در آمریکا اشاره کرد که در فروردین 9 در همین راستا، سه دختر ۹ ساله و یک پسر هشت ساله در مدرسه ابتدایی "مورل پارک" در بالتیمور" واقع در مریلند آمریکاتنها به دلیل دعوا و مشاجره در مدرسه‌ای در بالتیمور ایالت مریلند آمریکا دستگیر و دستنبد زده شدند.

این مسئله خشم والدین و همچنین اتحادیه آزادی مدنی آمریکا را برانگیخت و همگی اعلام کردند که این امر نقض قانون ایالتی است اما پلیس بالتیمور از تصمیم خود برای محبوس کردن این کودکان به مدت ۱۲ ساعت دفاع کرد.
"جرمی سیلبرت" از مأموران پلیس بالتیمور با بی شرمی مدعی شد: صرفنظر از سن این کودکان، این سیاست ما است. زمانیکه یک مظنون توسط پلیس دستگیر می‌شود، به وی دستبند زده می‌شود و این تنها برای امنیت مظنونین نیست بلکه برای امنیت افسران پلیس است!
 مادر یکی از دانش‌آموزان گفت: پس از آگاهی از این مسئله به مرکز بازداشت نوجوانان رفتم و اما آنها به من اجازه ندادند دخترم را ببینم و حتی با او حرف بزنم. من شروع به گریه کردم. کودک من پشت میله‌های زندان است. او تنها ۹ سال دارد.
 لازم به ذکر است، پرونده‌های مشابه از کودکانی که همچون بزرگسالان دستگیر می‌شوند از سراسر آمریکا گزارش شده است.
 

*** برگ سوم: افزایش تبعیض نژادی در مدارس آمریکا
در آمریکا، در میان دانش آموزان مدارس این کشور، آنهایی که سیاهپوست و یا از مهاجران آمریکای لاتین اند، بیشتر از همتایان سفیدپوست خود در معرض سوء ظن قرار دارند. درضمن دانش آموزان رنگین پوست، شانس کمتری برای  حضور در دوره های عالی را دارند. 

در تحقیقی که در اردیبهشت ماه 91 از 72 هزار مدرسه در آمریکا به عمل آمد معلوم شد که در 85 درصد مدارس آمریکا بین دانش آموزان سفید و سایر اقلیتها تفاوتهای عمیقی گذاشته می شود. این تحقیق می افزاید از هر پنج دانش آموز پسر آفریقایی – آمریکایی یک نفر و از هر ده نفر دختر آفریقایی – آمریکائی یک نفر در طول مدت مدرسه از تحصیل محروم می شوند. 
برطبق این گزارش، شانس اخراج این دانش آموزان بیش از 3 برابر دانش آموزان سفید است. 70 درصد دانش آموزانی که به خاطر مسائل انضباطی به کمیته انضباطی مدارس ارجاع داده می شوند سیاه  و لاتین اند.
گذشته از این مسائل، فرصتهای آموزشی نیز تحت تاثیر تبعیض نژادی است. در مدارس سطح بالای آمریکا ، 29 درصدسیاهان و دانش آموزان لاتین تبار اجازه دارند در دوره ریاضی و 40 درصد آنها اجازه دارند به کلاس فیزیک وارد شوند. در بعضی مدارس این مقدار بسیار کمتر است . در نیویورک فقط 10 درصد سیاهان می توانند به دوره جبر وارد شوند.
در سالهای گذشته نیز آمارها از تبعیض وحشتناک نژادی در مورد قوانین آموزشی و فرصت های درسی حکایت می کرد. اما تحقیق فعلی بسیار جامع و جزئی نگرتر است. 
 
***برگ چهارم: جاسوسي از دانش‌آموزان با "ميكرو تراشه ها"
يك مدرسه حوزه اي در تگزاس آمريكا، بشدت دانش آموزان خود را مانيتور مي كند، البته نه توسط ناظم يا معلمان بيشتر؛ بلكه توسط ميكرو تراشه هايي كه هر دانش آموز حمل مي كند.
مسئولين مدرسه "نورث سايد اينديپندنت" در حومه شهر "بكسار" تگزاس اعلام كردند؛ اين ميكرو تراشه ها به شكل "آر اف آي دي" در كارت شناسايي آنها كار گذاشته شد و به مسئولين اين اجازه را داد كه دانش آموزان را هركجا كه باشد، موقعيت يابي كنند.

اين طرح به طور آزمايشي روي 6 هزار دانش آموز اعمال شد.
به گفته يكي از دانش آموزان اين مدرسه، استفاده از تراشه براي موقعيت يابي دانش آموزان، ما را حتي در دستشويي راحت نخواهد گذاشت.
 
 
*** برگ پنجم: سوء استفاده هاي جنسي از زنان در زندان 
بسياري از زندانيان زن در ايالت آلاباما توسط زندانبانان مرد مورد توهين، آزار و تجاوز جنسي قرار مي گيرند.
توهين، آزار و تجاوز جنسي در زندان زنان ايالت آلاباما به تفريحي براي زندانبانان مرد اين زندان ايالتي تبديل شده است.
ميزان رفتارهاي خشونت آميز و آزارهاي جنسي زندانبانان مرد در زندان زنان آلاباما، به حدي افزايش يافت كه شكايتهاي پي در پي به دادگاه عالي ايالتي، مقامات اين ايالت را به خود‌ آورد.

"استفاني هيبرت" يكي از زندانبانان زندان "جوليا توتويلر" درباره شرايط اسفبار و ناامن اين زندان گفت: "زندانبانان مرد دسترسي نامحدودي به حمام و سرويس هاي بهداشتي زنان دارند، به گونه اي كه رفتارهاي آزاردهنده آنها، زنان زنداني را از رفتن به حمام منصرف مي كند".
به دنبال ارائه 50 مورد شكايت از زندان فوق امنيتي آلاباما، يك گروه حمايت از حقوق زنان، پيگيري شكايت ها را يك موضوع اضطراري براي دپارتمان عدالت آمريكا معرفي كرد و خواستار رسيدگي به آن شد.
با این حال دپارتمان عدالت آمريكا اعلام كرد، شكايتها مبني بر سوء استفاده جنسي از زندانيان بايد از سوي دادگاه ايالتي آلاباما تائيد شود.
"برايان استيونسون" نماينده گروه حمايت از حقوق زنان، در مصاحبه با واشنگتن پست گفته؛ شكنجه و تنبيه روزانه زنان زنداني، باعث شده بسياري از آنها گزارش سوء استفاده جنسي را ندهند.
اين مقام، مركز حقيقت ياب ايالت آلاباما را براي لاپوشاني كردن و مخفي نگهداشتن شرايط بد زندانيان زن را مقصر اعلام كرد.
در 5 سال گذشته، بيش از 20 كارمند زندان "توتويلر" به دليل گزارش خشونتهاي جنسي، اخراج و يا به زندان ديگري منتقل شدند.
 

*** برگ ششم: شوك الكتريكي پليس شيكاگو، زن باردار را راهي بيمارستان كرد
در خرداد ماه سالی که گذشت يك زن باردار آمريكايي كه به اشتباه در منطقه پارك ممنوع، اتومبيل خود را پارك كرده بود، با شوك الكتريكي پليس شيكاگو مواجه شد.
خانواده این زن باردار آمريكايي به نام "تيفاني رنت" از پليس شيكاگو براي حمله تيزري شكايت كردند.


براساس اين گزارش ، "رنت" پس از آنكه به اشتباه در منطقه پارك ممنوع "والگرين" شيكاگو پارك كرده بود، با شوك الكتريكي پليس مواجه شد.
پليس شيكاگو اعلام كرده ، "رنت" برگه جريمه اي را كه پليس براي او نوشته بود، پاره و روي پليس پرتاب كرد.
خانواده "رنت" اعلام كرده اند، اين زن از اشتباه و تخلف خود آگاه نبوده و در حال ترك محل بوده است. از سوي ديگر، حمله تيزري به زن باردار 8ماهه به گونه اي حمله به شخص ثاني نيز مي باشد.
پس از حمله پليس، رنت به بيمارستان منتقل شد و خوشبختانه فرزند او از اين خطر جان سالم به در برد.
 
 
*** برگ هفتم: جاسوسی از مسلمانان
در سال گذشته در برگ دیگری از کتاب سیاه حقوق بشر آمریکا، باید به جاسوسی از مسلمانان اشاره کرد. محل نماز خواندن، غذا خوردن و ديگر فعاليتهاي روزانه مسلمانان به دقت زير نظر است. همچنين بخش اطلاعاتي پليس با نفوذ در دهها مسجد و گروههاي دانشجويي مسلمانان سعي مي کند درباره آنها اطلاعات کسب کند. 

جاسوسی از مسلمانان پس از حملات تروريستي سال 2001 شدت گرفته است.
 

*** برگ هشتم: نوجوان بي‌دفاع به ضرب گلوله پليس از پاي درآمد
در برگ دیگری باید به قتل نوجوان سياه پوست 18 ساله آمریکایی اشاره کرد که بدون هيچ دليلي و تنها به خاطر شک پليس به مسلح بودن، تحت تعقيب پليس قرار مي‌گيرد و پس از ورود پليس به خانه اش، به ضرب گلوله از پاي در مي آيد.


اين امر نشان از خشونت هاي روزافزون پليس آمریکا در بسياري از مناطق این کشور دارد.
اين نوجوان سياه پوست تنها يکي از قربانيان بيشمار خشونت پليس اين کشور و تمايلات نژادپرستانه در آن است.


*** برگ نهم: توقف ساخت مسجدي در ايالت تنسي 
در خرداد ماه، ساخت مسجدي در مورفريزبورو در ايالت تنسي آمريکا به علت موانع حقوقي متوقف شد. 

"رابرت کورليو" قاضي اين ايالت به مسئولان دستور داد ساخت اين مسجد متوقف شود و تاييد اوليه ساخت اين مرکز اسلامي را بي اعتبار خواند.

*** برگ دهم: اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا
سال گذشته ، پلیس آمریکا حدود 700 هزار نفر را که مدعی شده مشکوک به نظر می رسیده اند، متوقف و بازرسی کرد.

87 درصد این عده از سیاهپوستان یا لاتین تبارها بودند. کمتر از یک نفر از ده نفر نیز بازداشت یا علیه شان طرح اتهام شد. 
 

*** برگ یازدهم: بدرفتاری با معترضان صلح جو
دولت آمریکا دستور سرکوب هرگونه اعتراضات صلح مندانه را صادر کرده و با هیچیک از مأموران پلیس که با معترضان بدرفتاری می کنند، برخورد نمی کند.

استفاده از زور به دلیل بیان دیدگاه های مخالف معترضان، انتقاد آنها از سیاست های اقتصادی دولت و کار مشروع آنها در دفاع از حقوق انسانی و آزادی های اساسی صورت می گیرد.
بر اساس این گزارش، در همین راستا در سال گذشته صدها تن از معترضان آمریکایی بازداشت شدند و تعداد بی شماری از موارد خشونت های وحشیانه پلیس آمریکا علیه تظاهرکنندگان گزارش شد.

 
*** برگ دوازدهم: بدرفتاری زندانبانان با روحانی نابینای مصری
" شیخ عمرعبدالرحمن " كه سالیان سال را به اتهام شركت در انفجارهای نیویورك سال 1993 در زندان سپری کرد، مورد بدرفتاری ماموران زندان قرار گرفت.


پسر این روحانی نابینای مصری در این باره اظهار داشت : پدرم از بدرفتاری ماموران زندان های آمریكا گلایه داشت. 
براساس این گزارش ، عمر عبدالرحمن به خانواده اش گفته بود كه بارها درب زندان انفرادی را كوفته ولی هیچ پاسخی دریافت نكرده.  
ماموران آمریكایی در خصوص درمان وی نیز تعلل كردند. 
 

*** برگ سیزدهم: اعدام يك معلول ذهني در جورجيا
يک معلول ذهني در ايالت جورجياي آمريکا به رغم مخالفت هاي جهاني، در اعدام شد.
"وارن هيل" آفريقايي تبار 20 سال در صف اعدامي ها قرار داشت. وي متهم به قتل بود. در آزمايش هاي پزشکي ثابت شد که هيل ناتوان ذهني است. 

اين اولين بار نبود که يک معلول ذهني در آمريکا اعدام شد. سال 1390 يک بيمار ناتوان ذهني در ايالت تگزاس به رغم ثابت شدن بيماري اش، اعدام شد.
 
 
*** برگ چهاردهم: تیراندازی بسوی تظاهرکنندگان/انداختن سگ های وحشی به جان معترضین
در چهارم مرداد ماه در نمود دیگری از نقض حقوق بشر، پلیس آمریکا به سمت تظاهرکنندگان در کالیفرنیا تیراندازی کرد و سگ های وحشی را به جان آنها انداخت. مردم شهر آناهایم در کالیفرنیا در اعتراض به اقدام اخیر نیروهای پلیس در تیراندازی جنجالی به سمت یک شهروند آمریکایی تظاهرات کرده بودند که نیروهای پلیس به سمت تظاهرکنندگان شلیک کردند.   

این تظاهرات پس از آن برگزار شد که پلیس آمریکا به سمت یک جوان 24 ساله غیرمسلح به نام "مانوئل دیاز" تیراندازی کرد و تصاویر ضبط شده آن منتشر شد. در این تصاویر، نیروهای پلیس در کمال خونسردی به سمت این جوان شلیک کرده و او را کشتند. 

 
*** برگ پانزدهم: تمدید قانون جاسوسی از شهروندان 
در تاریخ نهم دی ماه، سنای آمریکا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن بار دیگر به دولت واشنگتن اختیار داد تا بدون دریافت حکم دادگاه از خارجي هاي مقيم اين کشور و یا آمریکایی های مقیم خارج جاسوسی کنند.

بدین ترتیب مجلس سناي آمريکا به سازمان هاي جاسوسي اين کشور بار ديگر اجازه داد با کنترل تماس هاي بين المللي و اي ميل هاي خارجي ها  اطلاعات جمع آوري کنند.اين طرح باعث شد تا مردم آمريکا ديگر چيزي به نام حريم خصوصي نداشته باشند. 
 

*** برگ شانزدهم: برخورد نظام قضايي آمريکا با رنگين پوستان
بر اساس آمار سال گذشته، تعداد رنگين پوستاني که در آمريکا زنداني شدند، تحت مراقبت قرار داشته يا به مرگ محکوم شدند به ميزان چشمگيري بيشتر از همتايان سفيد پوست آنها بود.


بر این اساس، حق راي بسياري از رنگين پوست ها محدود شد و به طور برابر به شغل، مسکن، مزاياي دولتي و تحصيل دسترسي نداشتند.
 
 
*** برگ هفدهم: ضرب و شتم دانش‌آموز دختر در مدرسه توسط پلیس 
در تاریخ 18 دي ماه جنجالی بخاطر حمله یک افسر پلیس به دختری 13 ساله به نام "تامیکا ویلیامز" در دبیرستان جنینگ در ایالت اوهایو به راه افتاد.
مادر این دختر در اعتراض به حمله خشمگین به دخترش از افسر پلیس شکایت کرد و در دادگاه گفت که مورگان(پلیس مذکور) بارها دخترش را به دیوار و در کمدهای مدرسه کوبید و بشدت کتک زد. 


دوربین‌ های نظارتی دبیرستان از صحنه ‌های درگیری این پلیس و دانش‌آموز کتک ‌خورده فیلم گرفته بودند. 
این افسر پلیس پس از انتشار فیلم های مذکور برای دفاع از خود مدعی شد که دختر نوجوان به او فحاشی کرده بود.
 

*** برگ هجدهم: مرگ روزانه 18 آمريكايي بر اثر تيراندازي 
پس از حادثه تيراندازي در مدرسه اي در ايالت كانتيكت، در گزارشی اعلام شد بطور ميانگين روزانه 18 نفر در آمريكا بر اثر تيراندازي كشته شدند.

طبق ارزيابي "اسليت دات كام" 6 نفر از 406 قرباني حوادث تيراندازي را كودكان زير 13 سال تشكيل دادند و 21 نفر از قربانيان نيز نوجوانان زير 17 سال بودند.  

 
*** برگ نوزدهم: مرگ مشکوک فعال منتقد اوباما 
مرگ "آرون شوارتز" منتقد سياست هاي باراک اوباما دیگر مورد نقض حقوق بشر در آمریکا در سال 91 بود.

 شوراتز از منتقدان صريح اوباما در "فهرست قتل" بود؛ فهرستي که در آن اسامي افراد مظنون به تروريسم از سوي دولت آمريکا جمع آوري شده و پس از تائيد نهايي باراک اوباما، به دستور رئيس جمهوري آمريکا به صورت هدفمند به قتل مي رسند.
اين فعال آمريکايي همچنين از زمان آغاز حملات سايبري مشترک اسرائيل و آمريکا عليه ايران از منتقدان اين حملات بود. جسد شوارتز 26 ساله دی ماه، در آپارتمانش در محله بروکلين نيويورک پيدا شد. 
 
 
*** برگ بیستم: نقض ساده ترین قوانین قضایی در دادگاه ها
خراردو هرناندز، آنتونیو گررو، رامون لابانینیو، فرناندو گونزالس ورنه گونزالس 5 تبعه کوبایی زندانی در آمریکا می باشند که در سپتامبر سال 1998 به اتهام جاسوسی دستگیر و روانه زندان شدند . برای اولین بار یک دادگاه در شهر میامی این پنج نفر را در سال 2001 محاکمه کرد و محکومیت های شدیدی از 15 سال تا دو نوبت حبس ابد به آنها داد.

طبق منابع دفاعی یک پرونده، مدارکی وجود دارد که ثابت می کند ، دولت آمریکا به تعداد زیادی خبرنگار و گزارشگر مبالغ هنگفتی پرداخت کرده تا در مورد هرناندز و همراهانش مقاله ها و اخبار منفی بنویسند.
واشنگتن شواهد و مدارک دال بر بی عدالتی عظیم خود در مورد خراردو هرناندز را مخفی نگه داشت. (هرناندز محکوم به دو نوبت حبس ابد به اضافه ی 15 سال شد.)
 
*** برگ بیست و یکم: پليس آمريکا 4 شهروند را کشت
در اسفند ماه و در جریان تیراندازی‎های جداگانه پلیس کالیفرنیا در منطقه خلیج سانفرانسیسکو ۴ شهروند امریکایی کشته شدند.
بر اساس این گزارش، یکی از کشته شدگان راننده یک دستگاه خودرو بود که در یک ایست کنترل ترافیکی در یونیون سیتی هدف گلوله یک افسر پلیس قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

در حادثه جداگانه دیگری که در نزدیکی هایوارد اتفاق افتاد، راننده‎ای که قصد داشت یک افسر پلیس را زیر بگیرد، هدف گلوله نیروهای پلیس قرار گرفت و در دم در داخل خودروی خود جان باخت.
بر اساس گزارش‎های موجودt دو حادثه تیراندازی جداگانه نیروهای پلیس نیز در منطقه خلیج سانفرانسیسکو منجر به مرگ ۲ شهروند دیگر امریکایی شد.
 
 
*** برگ بیست و دوم: رد شکايت شاکيان شنودهاي تلفني و اينترنتي دولت از سوي دادگاه عالي اين کشور
دادگاه عالي امريکا روز 9 اسفندماه مدعي شد شنود هاي تلفني و اينترنتي دولت اين کشور حقوق افراد را نقض نمي کند.

در پي اعتراض سازمان عفو بين الملل و ديگر سازمانهاي مدافع حقوق بشر به اقدام مسئولان امريکا در شنود تلفني و اينترنتي از شهروندان اين کشور پس از حوادث يازده سپتامبر 2001، دادگاه عالي اين کشور انتقادات مطرح شده را در اين زمينه نادرست خواند.
 از نه قاضي پرونده، پنج قاضي محافظه کار دادگاه شکايت شاکيان را نپذيرفتند. 

*** برگ بیست و سوم: زندانهاي سرّي آمريکا
شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد از آمريکا براي زندانهاي سري اين کشور و شکنجه زندانيان به شدت انتقاد کرد.
"بن اميسون" گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد است که درباره نقض حقوق بشر به دست دولتها در عمليات ضد تروريسم تحقيق مي کند.

او از دولت آمريکا خواسته تا يافته هاي خود را درباره فعاليتهاي سيا در دوران بوش منتشر کند. در زمان بوش، سيا به طور سازمان يافته برنامه بازداشت سري مظنونان را انجام مي داد. آمريکا نه تنها مظنونان را در داخل مرزهاي خود و زندان گوانتانامو، بلکه در زندانهاي سري دست کم پنج کشور ديگر نيز مظنونان را نگهداري و شکنجه مي کرد. سازمان ملل متحد مي گويد اين کشورها مراکش، لهستان، ليتواني ، روماني و تايلند هستند. 
 
*** برگ بیست و چهارم: کشته شدن نوجوانی به ضرب گلوله پليس نيويورک
در تاریخ 2 اسفند یک نوجوان آمریکایی به ضرب گلوله دو افسر لباس شخصی پلیس نیویورک در بروکلین، کشته شد.
این دو افسر پلیس در حال گشت‎زنی بودند که با "کیمانی گری" مواجه شدند.
به گفته پلیس نیویورک، "گری" ۱۶ ساله در هنگام حادثه به همراه ۵ نوجوان دیگر امریکایی مشاهده شد.


بر اساس این گزارش، هنگامی که پلیس با این نوجوانان مواجه ‎شد، کیمانی، از دوستان خود جدا شده و به گونه‎ای که پلیس آن را مشکوک توصیف کرده، رفتار ‎کرد.
به گفته مقامات اداره پلیس نیویورک، افسران پلیس به هنگام مشاهده این وضعیت از خودروی خود پیاده شده و به سوی گری رفتند. به گفته آنان، هنگامی که نیروهای پلیس به سوی کیمانی نزدیک شدند، او یک اسلحه کالیبر ۳۸ را به سوی آنان نشانه رفتند. به دنبال این حادثه ماموران پلیس نیز ۱۱ گلوله را به سوی گری شلیک ‎کردند و چند گلوله به او اصابت ‎کرد.
پس از این حادثه، نوجوان ۱۶ ساله به بیمارستان کینگز کانتی منتقل ‎شد و در بیمارستان جان خود را از دست ‎داد.
 
 
*** برگ بیست و پنجم: 13 سال زندان بدون ارتکاب جرم
دادگاهی در آمریکا در تاریخ 21 اسفند یک مرد سیاهپوست را که به اتهام قتل، 13 سال را در زندان سپری کرده بود بی‌گناه اعلام کرد و حکم به پرداخت 13.2 میلیون دلار غرامت به وی داد.


هیأت منصفه یک دادگاه فدرال اعلام کرد که دو کارآگاه پلیس کلیولند حقوق مدنی "دیوید آیرس" 56 ساله را با اعمال زور و نیز ارائه شهادت دروغ و پنهان کردن مدارکی که حاکی از بی‌گناهی وی بودند، نقض کردند. در زمان ادای این حکم آیرس گریه می کرد.
 
 
*** برگ بیست و ششم و پایانی : نقض حقوق بشر در زندان گوانتانامو 
در آخرین برگ این کتابچه، از تاریخ 28 اسفند نقض گسترده حقوق بشر، زندانيان زندان گوانتانامو را به اعتصاب دسته جمعي واداشته است.

بيش از يکصد نفر از زندانيان گوانتانامو در اعتراض به بدرفتاري زندانبانها اين حرکت را شروع کرده اند. گفته مي شود حال اين زندانيان به علت اعتصاب غذا به شدت رو به وخامت گذاشته است. اين درحالي است که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا دوره اول حضورش در کاخ سفيد را با طرح اين وعده شروع کرد که قصد دارد زندان گوانتانامو را تعطيل کند. اما اين زندان همچنان فعال است و در حاليکه اوباما دوره دوم رياست جمهوري اش را نيز آغاز کرده است، حدود دوازده سال از فعاليت اين زندان سپري مي شود. يکصد و شصت وشش زنداني در اين زندان پشت ميله هاي زندان قرار دارند. يکصد وسي نفر از اين تعداد به اعتصاب غذا مبادرت کرده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار