دانشنامه پزشكي//

با بيماري اوتیسم آشنا شويد

اوتیسم Autism نوعی اختلال رشدی است كه با رفتارهای ارتباطی ، كلامی غیر طبیعی مشخص می شود . علائم این اختلال در سال های اول عمر بروز می كندو علت اصلی آن ناشناخته است. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت های ارتباطی تأثیر می گذارد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران ؛ كودكان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات كلامی و غیر كلامی ، تعاملات اجتماعی و فعالیت های مربوط به بازی، مشكل دارند. این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می سازد . در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری  نیز دیده می شود. در این افراد حركات تكراری  دست زدن ، پریدن  پاسخ های غیر معمول به افراد ، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می شود و ممكن است در حواس پنجگانه ( بینایی ، شنوایی ، لامسه ، بویایی و چشایی )  نیز حساسیت های غیر معمول نشان دهند. هسته مركزی اختلال در اوتیسم ، اختلال در ارتباط است.

50 % از كودكان اوتیستیك قادر نیستند از زبان به عنوان وسیله اصلی برقراری ارتباط با سایرین استفاده نمایند. عدم به كار بردن ضمیر "من"  از ویژگی های كلامی این كودكان است. از مسائل دیگر تكلمی، تكرار كلمات و جملات اطرافیان است.

اختلال اوتیستیك

ارتباط ، تعامل اجتماعی و بازی تخیلی به طور مشخص آسیب دیده است. علائق ، فعالیت ها و رفتارهای تكراری دیده می شود . اختلال در سه سال اول زندگی شروع می شود.اختلال آسپرگر : با آسیب در تعاملات اجتماعی و وجود فعالیت ها و علائق محدود مشخص می گردد . علائم بالینی كلی كه نشان دهنده تأخیر در زبان باشد وجود ندارد یعنی در حقیقت مبتلایان مشكلات تكلمی كمتری دارند. هوش طبیعی و یا بالاتر از طبیعی است.

اختلال رت
اختلال پیش رونده ای است كه فقط در دختران دیده می شود. ابتدا مراحل رشد طبیعی است ولی بعد مهارت های به دست آمده قبلی و استفاده هدف دار از دست ها را از دست می دهند و به جای آن حركات تكرار شونده دست ایجاد می شود كه بین سنین1-4 سالگی شروع می شود.اختلال فرو پاشنده دوران كودكی : رشد حداقل در دو سال اول زندگی طبیعی است . از دست دادن جدی مهارت هایی كه قبلاً داشته است مشاهده می شود.

اختلال نافذ رشد غیر اختصاصی
به تنهایی علائم مشخص هیچیك از اختلالات بالا را ندارد و نمی توان آنرا جزو یكی از طبقه بندی های فوق الذكر جای داد.

علت اوتیسم چیست؟


اوتیسم یك ناتوانی طولانی مدت است كه منجر به اختلال عملكرد عصبی – روانی در فرد می شود. گر چه به نظر می رسد كه اوتیسم عارضه نادری است اما اطلاعات اخیر گویای آن است كه شیوع اوتیسم حتی تا20 مورد در هر10000 تولد زنده می رسد. اوتیسم در پسران3 - 4 برابر بیشتر از دختران دیده می شود. اگر چه علت اصلی آن كاملاً شناخته شده نیست، اما در سال های اخیر تحقیقات و مطالعات بسیاری در این زمینه صورت گرفته است.تحقیقات تأكید زیادی بر منشاء زیست شناختی و عصب شناختی در مغز دارد . در بسیاری از خانواده ها سابقه اوتیسم و یا اختلالات مربوط به آن وجود داشته است كه ریشه ژنتیك را مطرح می كند اگر چه تا به حال ژن خاصی كه مربوط به اوتیسم باشد شناخته نشده است .  پژوهشگران در مورد نقش ژنتیك در علت شناسی اوتیسم اختلاف نظر دارند و عده ای از آنها تركیب چندین ژن را به عنوان علت اختلال مطرح می كنند . چندین نظریه درباره اوتیسم مطرح شده كه هیچیك به طور دقیق اثبات نشده است.

اوتیسم یك بیماری روانی نیست

كودكان مبتلا به اوتیسم كودكان سركشی نیستند كه خود رفتارهایشان را انتخاب كرده باشند. اوتیسم به دلیل داشتن والدین بد ایجاد نمی گردد، به علاوه هیچ عامل روان شناختی خاصی در خصوص تأخیر رشد كودك شناخته نشده است.

علائم اوتیسم چیست ؟

افراد مبتلا به اوتیسم معمولاً حداقل نصف علائمی را كه در زیر عنوان شده است نشان می دهند . این نشانه ها از خفیف تا شدید متغیر هستند . در موقعیت های كاملاً متفاوت،  رفتارهایی كه با سن كودك تطابق ندارد مشاهده می گردد.
• اصرار به یكسانی داشته و در مقابل تغییر مقاوم هستند.
مشكلات شدید تكلمی دارند.
در بیان نیازها مشكل دارند و از اشارات و حركات به جای كلمات استفاده می كنند. اغلب از ضمایر استفاده معكوس می كنند ، به جای استفاده از " من"  از " تو" استفاده می كنند .
 كلمات و یا جملات دیگران را تكرار می كنند.
خنده و گریه بی دلیل دارند و یا بدون علت مشخص نگران و مضطرب می شوند.
قشقرق به پا می كنند و به دلایلی كه برای دیگران آشكار نیست شدیداً پریشان می شوند.
قادر نیستند با دیگران رابطه برقرار كنند.
دوست ندارند در آغوش گرفته شوند و یا دیگران را در بغل گیرند.
تماس چشمی ندارند یا تماس چشمی آنها اندك است.
به روش آموزش معمول پاسخ نمی دهند.
با اسباب بازی، درست بازی نمی كنند.
چرخیدن و تاب خوردن را خیلی دوست دارند.
احساس درد كمتر یا بیشتر از حد دارند.
از خطرات نمی ترسند.
پر تحرك یا كم تحرك هستند.
به صحبتها و یا صداها پاسخ نمی دهند به طوری كه به نظر می آید ناشنوا هستند اگر چه حس شنوایی سالم است.
70 % كودكان مبتلا به اوتیسم، ناتوانی هوشی دارند.

باورهای غلط درباره اوتیسم:
-1 كودكان مبتلا به اوتیسم هرگز ارتباط چشمی برقرار نمی كنند.
-2 كودكان اوتیستیك نبوغ دارند.
-3 كودكان مبتلا به اوتیسم صحبت نمی كنند.
-4 كودكان اوتیستیك قادر به نشان دادن محبت خود نیستند.

ما می دانیم كه این كودكان تحریكات حسی را به گونه ای متفاوت درك می كنند كه موجب اشكال در ابراز محبت و برقراری ارتباط عاطفی در آنها می گردد. اما به هر حال این كودكان می توانند محبت كنند. در صورتی كه این كودكان را باور كنیم قادر به داد و ستد عاطفی با آنها هستیم.

اوتیسم نوعی اختلال تکاملی عصبی است که در آن کودک مبتلا مراحل تکاملی را آنگونه که همسالان وی طی میکنند نمی گذراند. دركودكان اوتیسم توانايي هاي ارتباطي از قبيل سخت گفتن و رابطه با والدين و هم سالان مختل ميشود والگوهاي تكراري و آزاردهنده اي از رفتار نزد آنها بروز مينمايد .

اين علائم عموما در كودكان زير 3 سال بروز مي يابد. در اغلب كودكان اوتیسم رشد توانايي هاي ارتباطي و گفتاري از بدو تولد دچار اختلال و كندي است ولي در 20 تا 30 درصد موارد كودك تا 1.5 تا 2 سالگي رشد طبيعي دارد و پس از آن توان گفتار و ارتباط با والدين را از دست ميدهد.
شيوع اختلال اوتیسم 5 تا 6 مورد به ازاي هر 1000 نفر جمعيت تخمين زده شده است كه در اين ميان پسران ، 4 برابر بيشتر از دختران مبتلا ميشوند.پژوهش ها در مورد علل بوجود آورنده ي اوتیسم به احتمال نقش اختلال ساختاري مغز ، ژنتيك و عوامل محيطي اشاره داشته است. اما تاكنون هيچ عامل قطعي و مشخصي شناخته نشده است .
عمده ترين اختلال اوتیسم كه توجه والدين و پزشكان را به خود جلب كرده است ناتواني در گفتار است. در بسياري از كودكان اوتیسم ، ناتواني در گفتار بسيار شديد است و بدون مداخله ي درماني بهبود قابل توجهي ايجاد نميشود.كودكان اوتیسم كه توانايي اداي كلمات را دارند غالبا دچار اكولاليا ( تكرار بي معناي كلمات و اصواتي كه شنيده اند ) ميشوند.
كودكان اوتیسم از تعامل و برقراري ارتباط با همسالان خود ، خودداري ميكنند كه اين خود ميتواند منجر به محدود تر شدن توانايي هاي ارتباطي آنها گردد.تماس چشمي و پاسخ دهي مناسب كودكان در موقعيت هاي تماس هم سالان و والدين بسيار محدود است.
سومين دسته از اختلالاتي كه در كودكان اوتیسم مشاهده ميشود، اختلالات رفتاري و حركتي است. در اين كودكان حركات تكرار شونده مشاهده ميشود كه گاه ماهيت آسيب زا دارند. همچنين آنها تمايل به انجام حركات ورفتارها بر اساس يك ترتيب تكراري دارند. اين اختلالات در كودكان پيش دبستاني و دبستاني بيشتر از كودكان كم سن تر يا افراد بالغ است.

در اين كودكان علائق معطوف به چند مورد محدود و يا نامعمول ميشود و اگر آن موارد در اختيار وي قرار نگيرد از خود رفتارهاي مشكل زا بروز ميدهد. كودك اوتیسم نسبت به تغيير محيط اطراف خود حساس است و نسبت به آن واكنش نشان ميدهددَرخودماندِگی (به انگلیسی: Autism)‏ (به لاتین: Autismus)‏ نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیر طبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌است. این اختلال در پسران شایع تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز درخودماندگی ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیر معمول نشان دهند. هستهٔ مرکزی اختلال در درخودماندگی، اختلال در ارتباط است.
ضوابط تشخیص درخودماندگی
وجود حداقل ۶ مورد از مواردی که در بندهای اول و دوم و سوم توصیف شده‌اند. لااقل دو مادّه از بند اول و یک ماده از هر یک از بندهای دوم و سوم الزامی است.

برچسب ها: اوتیسم ، مغز ، رشد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۲:۱۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
سلام
باعرض سلام وخسته نباشید من جایی زندگی میکنم که مربی اوتیسم وجود ندارد فرزندی دارم که اوتیسم دارد حالا دنبال مرکزی هستم که بتونم دوره مربی کار با کودکان اوتیسم را طی کنم تا هم به فرزند خود هم به دیگر کودکان مثل ایشون که محرومند کمک کنم تورا خدا عاجزانه التماس میکنم مرکزی را سراغ دارید شماره بدید یا مربی را سراغ دارید شماره بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
خدا به همه ي بچه ها رحم كنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
تشکر از اطلاعات خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
پدرام
۲۰:۴۹ ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
سلام ایا ازمایش ژنتیک قبل ازدواج نشون نمی دهد ژن بیماری اوتیسم را خیلی ممنون می شوم اطلاع بدهید
Iran (Islamic Republic of)
فرشته
۰۲:۳۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
سلام پسرم دوسال ودوماهشه وقتی بدنیا امد زردیش روسیزده بود بیمارستان بستری شد چندروز زردیش امد رو ده مرخصش کردن اوردیمش خانه بعداز چندروز دیگه زریش رفت روهفده بازم بستریش کردیم چندروز دیگه بستری شد زردیش امد رو نه مرخصش کردن اوردیمش خانه بازم زردیش رفت رویازده بردیمش پیش یه دکتر گفت یه هفته شیر خودتو بهش نده شیرخشک بهش بده ولی باقاشق بهش بده تاعادت نکنه به شیشه شیر که بعدا شیرخودت بخوره یه قرصیم براش نوشت گفت شبی یه دانه تواب حل کن بهش بده بهش دادم زردیش روز به روز امد پایین ولی چه فایده شب انقد گریه میکرد می گفت زود زود بهم بده منم باشیشه شیر بهش دادم دیگه شیرخودمو نخورد شیرخشکی شددکترشیرخشک نان یک وبراش نوست بهش نمی سازید مدام استفراغ میکرد بردمش دکتر چندتا دارو براش نوشت ایکاش نمی بردمش چندروز بهش دادم بچه م یه دل دردی گرفت که نگو مدام گریه میکرد زور میزد یبوست شدید پیدا کرد به چه بدبختی بچه م خوب شد ولی از وقتی اینجوری شد عادت کردبه زور زدن وقتی دراز میکشه بعدشم یکسال وچندماهش بود که یه روز تو خواب بود بردمش حمام اب روش ریختم ترسید صورتش سفید شد چشماش زیرورو شدودور دهنش حالت کبود پیدا کرد بعد می لرزیدبعدش از حال رفت از حمام اوردمش بیرون یه کم حالش امد یرجاش لباساشو تنش کردم خوابش برد چند ساعتی خوابید بیدار شد حالش خوب شد قبل از این اتفاق وقتی می بردمش حمام خیلی دوست داشت از وقتی تو حموم اینجوری شد هروقت می بردمش حموم اینحوری میشد بردمش دکتر گفت ازاب ترسیده وقتی می بریش حموم اول باهاش بازی کن بعدا یواش یواش حمومش بده همین جوری کردم دیگه ترسش ازاب ریخت الان وقتی میخوام حمومش بدم خودش می ره تو وانش میشینه تا حمومش بدم تقریبا یه دو سه ماهی میشه یه شب ماهی سرخ کرده بودم بهش دادم بعداز شامم بهش هندوانه دادم بعدشیر خشکشو خورد کمییم شیر پاستوریزه خورد خوابید صبح که از خواب بیدار شدم دیدم بچم مثل روزای دیگه نیست می لرزید دهنش کج شده بود دنداناش قفل کرده بودرنگش سفید شده بود بردیمش بیمارستان دکتر دیدش گفت تشنج کرده اولین بار بود بچه ی تشنجی می بینم بعد دکتر گفت قبلا تشنج نکرده مریضی خاصی نداره منم از روزی که بدنیا امد تا روزی بردیمش بیمارستان براش گفتم دکترم گفت هر وقت بردیش حموم اونجوری شده اون تشنج بوده ولی خفیف بوده واسه همینه تشنج کرده گفت شاید عفونت مغزی باشه نوار مغزش تشنج و نشون میدادسی تی اسکن از سرش گرفتیم هیچ مشکلی نداشت ام ار ای ازش گرفتیم اونم سالم بود گفت اسیبی به مغزش نرسیده ازمایشم ازش گرفتن فرستادن ا لمان جوابش امداونم سالم بود هیچ مشکلی. نداشت هرچه ازمایش از ش گرفتن سالم بود پسرم دیر نشست چهار دست وپا نرفت ولی خودش با باسنش می کشید دیر راه رفت هنوزم که دوسالشو تموم کرده نمی تونه بدوه حرفم نمی زنه از وقتی بردمش حموم اینجوری شد اول بچه ی باهوشی بود پیام بازرگانی تلویزیون خیلی خوشش میاد اهنگ خیلی دوست داره با اسباب بازی خوب بلد نیست بازی کنه بچه ی ساکتیه از تسبیح وسیم شارژ کن خوشش میاد باهاشون بازی می کنه بهش میگم برو چیزی برام بیاره نمی دونه بیاره ولی میگم بشین میشینه یا میگم پاشو پا میشه یا میگم بیا اب یا نم بخور میاد بچه باهم بازی می کنن دوست داره نگاشان می کنه از پارک خوشش میاد مخصوصا ازتاب بازی خوشش میاد دوچرخه براش خریدم خیلی دوست داره میگم میخوام برم میاد دنبالم خیلی می ترسم خدای نکرده بچم مشکلی داشته باشه بردمش پیش دکترمغز واعصاب همه ی ازمایشاشو دیدگفت همه چیزش سالم گفتم اقای دکتر بچم یه کم کم توجه حرفم نمی زنه ولی قتی شعر براش می خونم توجه می کنه خیلی شعر خوندنو دوست داره به چشام نگاه می کنه ولی بعضی وقتا وقتی به چیزی مشغوله صداش می کنم روشو به طرف من نمی کنه مگه بگم بیا اب بخور تو رو خدا یکی بهم بگه چکار کنم نمی دونم بچم مشکل داره یانه دکترهیچی براش تجویز نکرد گفت فقط بهش فنو باربیتال تایک سال بهش بده وببرش گفتار درمانی بیست جلسه تا بیاد حرف گفت همه چیزش ازمایشاشو وعکساش سالمه بخدا انقد به این بچه فکر می کنم دارم پیر میشم بعضی وقتا حوصله ی هیچی وندارم تورو خدا اگه کسی می دونه کمکم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۹ تير ۱۳۹۶
سلام ببخشید خواهر من ۱۳ سالشه...ارتباطبش با افراد خانواده خوبه اما با فرد نااشنا صحبت نمیکنه.زیاد حرف نمیزنه وقتی صداش میکنم میترسه!کلا خیلی ترس و اضطراب داره وقتی کسی بخواد بغلش کنه واکنش نشون میده.توی جمع واسه حرف زدن خیلی اذیت میشه و زبونش میگیره.به کتاب و کیف وابستگی داره.میشه راهنمایی کنید؟
Germany
دیانا رفیعی
۲۰:۵۴ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
با درود خواهش میکنم کمکم کنید من نوه ۶ ساله دارم که دکترها در آلمان نظر داده اند بیماری اوتیسم داره خیلی ترسو هست با کوچکترین صدا زود گوشش را میگیره خواهر کوچکتری داره اصلان با هم خیلی فرق میکنند .. خواهر کوچکتر از او محافظت میکنه در نگاه اول همه چیزش خیلی طبیعی بنظر میاد ولی سعی میکنه بیشتر از گفتارهای مادرش صحبت کنه مثلان مرد من بچه من من خیلی گرفتارم و اینجور چیزها از همه بدتر بعضی وقتها خیلی خشم داره خودشو به زمین میزنه مخصوصان موقع حمام کردن و بخسوس سر شستن جیغهای وحشتناکی میکشه ..و به هیچ چیز بجز خوردن فکر نمیکنه حتی دیدم که پس مانده غذا را خواسته از تو سطل اشغال یواشکی بخوره هیچوقت نفهمیده کی سیر شده و خوردنی را میدزده و یواشکی میخوره مادرش سعی میکنه کنترلش کنه که چاق نشه عروس من آلمانی هست و نمیدونم چه گونه میتونم به این بچه کمک کنم دارم میمیرم از غصه این بچه شما را به خدا کمکم کنید چون گاهی جیغهایی میکشه و خودشو وحشتناک به زمین میکوبه و گریه ای میکنه که دلم میترکه کمکم کنید
Germany
دیانا رفیعی
۲۰:۵۱ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
با درود خواهش میکنم کمکم کنید من نوه ۶ ساله دارم که دکترها در آلمان نظر داده اند بیماری اوتیسم داره خیلی ترسو هست با کوچکترین صدا زود گوشش را میگیره خواهر کوچکتری داره اصلان با هم خیلی فرق میکنند .. خواهر کوچکتر از او محافظت میکنه در نگاه اول همه چیزش خیلی طبیعی بنظر میاد ولی سعی میکنه بیشتر از گفتارهای مادرش صحبت کنه مثلان مرد من بچه من من خیلی گرفتارم و اینجور چیزها از همه بدتر بعضی وقتها خیلی خشم داره خودشو به زمین میزنه مخصوصان موقع حمام کردن و بخسوس سر شستن جیغهای وحشتناکی میکشه ..و به هیچ چیز بجز خوردن فکر نمیکنه حتی دیدم که پس مانده غذا را خواسته از تو سطل اشغال یواشکی بخوره هیچوقت نفهمیده کی سیر شده و خوردنی را میدزده و یواشکی میخوره مادرش سعی میکنه کنترلش کنه که چاق نشه عروس من آلمانی هست و نمیدونم چه گونه میتونم به این بچه کمک کنم دارم میمیرم از غصه این بچه شما را به خدا کمکم کنید چون گاهی جیغهایی میکشه و خودشو وحشتناک به زمین میکوبه و گریه ای میکنه که دلم میترکه کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
سلام من یه بچه ۳ ساله دارم که اوتیسم داره از یک سال نیم که شد متوجه علائم اوتیسم در آون شدیم من وهمسرم تا حالا داریم باهاش با این امکانات کم توایران وهزینه های بالا پیگیری ودر مانش رو ادامه میدیم خداروشکر کمکم داریم جواب میگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
ایا راهی برای این بیماری کشف کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
علی دستوری
۱۰:۵۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
آیا جایی هست باسه درمان با تشکر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام من یه پسر ۳ساله دارم که خوب حرف نمیزنه دکتر گفتار درمان بردم گفت احتمال اوتیسم داره میخواستم بپرسم که ایا اوتیسم اصلا درمان داره ویه دکتر خوب برای این بیماری بهم معرفی کنید از رشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
سلام بله که هست ولی اصلا به حرف های گفتار درمان اکتفا نکنید چون بیماریهایی شبیه اوتیسم زیاد هست من دخترم ۳ ساله هست اوتیسم داره یک سال نیم داره
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۴۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
پسر منم 5سالشه 5ماه پیش دبستانی میرفت اصلا با بچه ها ارتباط برقرار نمی کردالبته حرف زدنش خوب بود من شروع کردم مالت جوانه گندم را داخل شیر حل کردم و روزی دو بار بعد از غذا بهش دادم خیلی تغییر کرده هم خودم هم معلمش خیلی تعجب کردیم چون حالا با بچه و معلمش خیلی خوب حرف میزنه و بازی میکنه و خیلی شجاع شده
Saudi Arabia
علی
۱۶:۵۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
بچه ترامپ هم اوتیسم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۵ دی ۱۳۹۵
سلام دختر من پنج سالشه حرف نمیزنه حتی یک کلمه و صداش میکنم میفهمه بی قراری زیاد میکنه و با بچه هاصلا ارتباط برقرار نمیکنه نزدیک دو سال پیش دکتر مغز و اعصاب بردم و یک سال گفتار درمانی ولی اصلا همکاری نمیکرد الان دیگه پیش دکتر نمیبرمش خواهش میکنم راهنماییم کنید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۸ دی ۱۳۹۵
ممنون از مطالب خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
با سلام
خواستم بدونم ازدواج با دختری که برادر او مبتلا به اوتیسم است میتونه در آینده مشکل برای بچه های ما داشته باشه یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
سلام ممنون ازراهنمایتون مایک فامیل داریم پسر سه سالشه هنوزحرف نمیزنه ارتباط برقرارنمیکنه وقتی میخوادچیزی بگه موی سرخودشومیکشه لطفاراهنمای کنیدچکارکنیم ؟
تشکرازمطالب خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۱ تير ۱۳۹۵
با سلام برادر 25 ساله مبتلا به اوتیسم و صرع دارم . آیا با توجه به این که به بلوغ جنسی رسیده میتونه ازدواج کنه؟؟
Finland
ناشناس
۲۳:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام پسر من هم به اين بيماري مبتلاست ما در كشور فنلاند زندكي ميكنيم وكودكستان و پيش دبستاني هم ميرود و چندسال هست كه در كودكستان معلم كفتار در ماني مي ايد و با او صحبت ميكند و هزينه و بيمه درمان هم به پاي دولت بحساب مي شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
سلام پسرچهارساله ایی دارم که به دنیااومدتشنج کرده تاسه سالگی دارولیسکانتین مصرف میکرد ازعلایم بیماری اوتیسم داره لطفاراهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
یک کیس مناسب کودکان ک اوتیسم داشته باشد رو در موردش بنویسید ممنون میشم
Australia
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
باسلام و تشکر
آیا ممکنه علت این بیماری سزارین باشه چون خود من به دلیل اصرار در این نوع زایمان بد جوری عذاب وجدان دارم می دونم که روزهای آخر بارداری برای رشد و تکامل نوزاد خیلی حیاتی است و یقین دارم حداقل بیست روز تا یک ماه زودتر از موعد بچم رو به دنیا آوردم و شاید خود این تعجیل در تاریخ زایمان های سزارین فرصت تکامل دستگاه عصبی رو به کودکان نمی ده . البته خدا رو شکر فرزند من مشکلی نداره .
United States of America
ناشناس
۰۴:۵۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
سلام پسری دارم 20ساله تشنج شدید دارد دکتر میگه سرش ضربه خورده ایا میشود او را تحت عمل جراحی قرار داد لطفا کمکم کنید از لطف شما سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
با سلام دختر من الان22ماهشه راه نمیره حرفم فقط چند تا کلمه میگه. خیلی جیغ میکشه مدام فوت میکنه اگرم چیزی ازش بخوام متوجه نمیشه. ممکنه اوتیسم داشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
سلام ممکنه اتیسم داشته باشه در اولین فرصت نزد پزشک آشنا به اتیسم بروید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۴
هفته اول بهما گفتند روی تماس چشمی کار شود بعد از تشخیص دکتر مغز و اعصاب و مراجعه به کاردرمانی. بعد ماساژ، تحریک لمس کودک، تمرینات گفتاری،کار ب چراغ قوه کهنور آن را بههر چی می انداختیم اسمش را میگفتیم تا اینکه بچه خودش نور می انداخت تا اسم اشیا را بگوییم. تاب و آموزش و لمس سرماوگرما مثلا با دو کاسه آب و استفاده از فلش کارت هاو پازلها و ممانعت از ایجاد عادت های تکراری کودک.کلا این بچهها کسی را میخواهند که مدام باهاشون کار کنه ولی وقتی پیشرفت میکنند حتی اگه سخت باشه لذت بخشه.اول باید دستورات گفتاری را بفهمند بهد کلمه به کلمه حرف رو باید ازشون کشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۴
مردم کشور ما حتی بسیاری از پزشکان در مورد اوتیسم خیلی ناآگاهند. این وظیفه رسانه های ملی و جراید است که مردم را آگاه کنند. اگر کودک شما در یک سالگی با صدا کردن اسمش به سمت شما برنمیگردد بفهمید که قطعا مشکلی است. کودکانی که سن طلایی درمان در آنها میگذرد و دیر مراجعه میکنند نتایج درمان متفاوت است. تغذیه بدون گلوتن و کازیین در برخی موثر است. کاردرمانی و گفتار درمانی چهار جلسه هر هفته. هزینه ها و عدم امکانات در برخی شهرها مشکلاتی را برای هم وطنان ایجاد میکند. . ایکاش سایت های اینترنتی برای آموزش رایگان و هفتهبه هفته ایجاد شود. یا جاهایی که هم وطنان بتوانند اطلاعانتشان را با هم رد و بدل کنند. شاید انجمن ها خدماتی داشته باشند نمیدانم. کاش با تبلیغ تلوزیون جاهایی مثلا کانالهای تلگرام و... ایجاد میشد یا سایت هایی که رایگان خدمات بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۷ اسفند ۱۳۹۴
اوتیسم طیف وسیعی داره میتونه از ناتوانی در حتی گفتن یک کلمه باشه تا فقط عدم توانایی در پیدا کردن یک دوست صمیمی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۱۳ دی ۱۳۹۴
پسرم 5 سالشه با توجه به توضیحاتی که در مورد اوتیسم داده شده او مبتلا به اوتیسم هست میخوام بدونم آیا مرکزی و یا کلینیکی در زابل و یا زاهدان وجود دارد که ما مراجعه کنیم برای بهتر شدن شرایط پسرم در ضمن خیلی خجالتیه و اینکه الان 9 ماهه که به حرف اومده و زیاد واضح حرف نمیزنه ما ساکن زابل هستیم لطفا راهنمایی کنید خیلی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۲ دی ۱۳۹۴
سلام ممنون از مطالب خوبتون در یزد دکتری میشناسید که معرفی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۴
سلام سلام ممنون از مطالب خوبتون پسر برادر من هم اوتیسم داره استرس دارم که پسر منم نکنه این بیماری و داشته باشه اخه بیست ویک ماهشه و هنوز خوب کلماتو ادا نمیکنه تو همدان یه دکتر خوب معرفی کنین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۴۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
متاسفانه اتیسم حالت ارثی هم دارد احتمالش زیاد خواهر و برداره اتیسم داشته باشند یا در یک فامیل زیاد باشد ان شا الله که مشکلی براتون پیش نیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۸ آبان ۱۳۹۴
ممنون از اطلاعات خوبی که دادید
Germany
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۴
خوب
Iran (Islamic Republic of)
صالحی
۲۳:۳۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۴
خوبه بدنیست.کمی بااین بیماری آشناشدیم
United States of America
مجید
۱۲:۱۰ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
دختر 6ساله من مبتلاس.
کاردرمانی,گفتاردرمانی,
و...اثر کمی روی بچه داره
مرض موذی و نامردیه
خیلی دوس دارم بدونم
علت این مرض چیه.من و مادرش به شدت غصه
میخوریم
United States of America
سعید
۱۷:۱۶ ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
سلام دختر من 14ماهشه تقریبا دو سوم از حالاتی که در بالا اشاره شده هس رو داره لطفا راهنمایی کنین متشکر ارومیه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۸:۱۹ ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
سلام میخواستم بدونم در زاهدان هم مرکزی برای درمان اوتیسم هست؟؟ممنون میشم راهنماییم کنین اگه هست آذرس یا یک شماره تلفن واسم بفرستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
خدا به همه ي بجه ها رحم كنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
خدا به همه ي بجه ها رحم كنه
Germany
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
اوتیسم نوعی اختلال تکاملی عصبی است که در آن کودک مبتلا مراحل تکاملی را آنگونه که همسالان وی طی میکنند نمی گذراند. دركودكان اوتیسم توانايي هاي ارتباطي از قبيل سخت گفتن و رابطه با والدين و هم سالان مختل ميشود والگوهاي تكراري و آزاردهنده اي از رفتار نزد آنها بروز مينمايد سلام جناب دکتر اگر این افراد به بزرگسالی رسیده باشند و الان دچار این مشکلات رفتاری و تکلمی هستند ایا راهی وجود داره ؟
Iran (Islamic Republic of)
اسلامی
۲۲:۵۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
با سلام ایا مرکز اوتیسم درمانی در شیراز وجود دارد یا خیر اگه هست ادرس بدید
Iran (Islamic Republic of)
علی اغر
۱۳:۲۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۴
با سلام من پسر 4ساله ای دارم که بعضی ازاین نشانه هارا دارد و اصلأ جمله سازی ندارد ایا کودک من اوتیسم است لطفأ اگر مراکزی در تبریز هست برام بفرستید
United States of America
خانم مدیری
۰۹:۲۶ ۰۳ تير ۱۳۹۴
با سلام خدمت شما .ی سوالی از خدمتتون داشتم .من یه خاستگا ر دارم که برادر 14 ساله اوتیسم داره . می خوام بدونم آیا ازدواج با این فرد امکان داره رو بچه خودم هم تاثیر داشته باشه ؟ می خام در این زمینه کمکم کنید .تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
باسلام خداکند هر چه زودتر درمان این بیماری مشخص شود واقعا پدر ومادر واطرافیانشان وخود فرد مبتلا در رنج وفشار زیادی هستند
United States of America
سمیرا
۱۳:۲۰ ۲۵ بهمن ۱۳۹۳
سلام منم در مورد اوتیسم چیزایی شنیده بودم ولی امروز توبرنامه ی ویتامین ث بیشترآشنا شدم'بیچاره خانم طباطبائی'خدا به همه والدین صبربده' پسر ۱ ساله ای دارم استرس شدید گرفتم
Germany
محیا
۰۹:۰۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۳
من با این بیماری امروز در برنامه ویتامین ث آشنا شدم .
خدا الاهی که به همه آدما سلامی بده و به خانواده بچه های اوتیسم صبر
آمین
Iran (Islamic Republic of)
صالحی
۱۱:۴۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۳
پسر9ماهه ای داریم که ارتباط چشمی برقرار نمیکند ومردمک چشمش لرزش دارد وزن خوبی همدارد وهنوز هم باچهار دست و پا نمی رود خیلی بی تحرک است . آیا اوتیسم دارد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ملی
۰۷:۵۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۳
بسیار خوب بود خیلی چیزها را درمورد این بیماری فهمیدم ان شاالله خدا همه ی بیماران شفا بده خیلی بیماری سختیه
Iran (Islamic Republic of)
معین
۱۸:۲۰ ۲۹ دی ۱۳۹۳
دعا میکنم خدا به این معلمین بچه های استسنایی هرچی مخوان بده
Iran (Islamic Republic of)
الا
۱۴:۴۴ ۲۴ دی ۱۳۹۳
پسرم سه سال وشش ماهشه فقط ماشین بازی دوست داره اونا رو پشت سر هم میچینه با کسی هم ارتباط برقرار نمیکنه ایا اوتیسم داره
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۱۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۳
با سلام.
بنده یک معلم آموزش استثنایی هستم.
از مطالب تون کمال تشکر و قدر دانی را دارم.
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۲:۴۲ ۲۸ آبان ۱۳۹۳
با سلام پسری ۶ ساله دارم که نابینا میباشد وتمام علایم این بیماری را دارد وهیچ علاقه ای به راه رفتن ندارد وحرف هم نمیزند هیچ فهمی از حرف های ما ندارد وقرص کلونازپام هم میخورد به نظر شما چه مرکزی می تواند پسر مرا وادار کند که از گوشه نشینی در بیاید .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امینه طابه
۱۹:۱۶ ۱۵ آبان ۱۳۹۳
باسلام ببخشید میشه بگین شیر مخصوص بچهای اوتیسم کجا ها گیر میاد وبی زحمت ادرس یا شماره ی تماس میخواستم برا خرید شیر؟وغذاهایی که باید جلو گیری بشه از خوردنش چه چیزهایی هستش؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۸:۳۴ ۰۵ آبان ۱۳۹۳
باسلام وسلامتی برای شما عزیزان دختر من 17 سال دارد وتمام مشخصه ها را دارد آیا در اهواز مرکزی برای درمان اوتیسم هست لطفا راهنمایی کنید با تشکر
Hong Kong
سمیه
۱۱:۳۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۳
سلام.میشه آدرس مرکزاوتیسم دربیرجندروبرام بفرستید.
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۰۰:۱۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
باسلام پسري ٤ساله دارم و حدود ١سال٥ماه است كه مهدكودك مميرود واي با دوستانش در مهدكودك صحبت نميكند و با مربيان خود بسيار كم ارتباط كلامي دارد در صورتي كه دو منزل با افراد خانواده صحبت ميكن ومشكل كلامي ندارد ولي با افراد غريبه ارتباط برقرار نميكند آيا اتيسم دارد
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۰۰:۱۸ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
باسلام پسري ٤ساله دارم و حدود ١سال٥ماه است كه مهدكودك مميرود واي با دوستانش در مهدكودك صحبت نميكند و با مربيان خود بسيار كم ارتباط كلامي دارد در صورتي كه دو منزل با افراد خانواده صحبت ميكن ومشكل كلامي ندارد ولي با افراد غريبه ارتباط برقرار نميكند آيا اتيسم دارد
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۱۴:۴۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
احتمال اتیسم خفیف یا آسپرگر دارد چون به خوبی در خانه صحبت می کند. ممکن است اضطراب اجتماعی هم داشته باشد. در هر صورت حتما باید توسط پزشک مجرب و آشنا به اتیسم معاینه شود.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۷:۳۰ ۰۷ مهر ۱۳۹۳
باسلام پسرپنج ساله ای دارم که مرتب با دست هایش بازی میکندوکلمات تکراری میگویداما هیچ چیزرافراموش نمیکند وضریب هوشی بالایی دارد .ایا مبتلابه اوتیسم هست یانه.لطقاپزشکی با تجربه رامعرقی کنید
Iran (Islamic Republic of)
negar
۲۰:۴۸ ۲۵ مرداد ۱۳۹۳
آیا در اهواز دکترخوبی برای تشخیص این عارضه میتوانید بهم معرفی کنید؟
پسر من 3 ساله و تمامی این خصوصیات رو داره البته صحبت میکنم و کلمات رو درست ادا می کنه.ولی ارتباط برقرار نمونه
یک سالی هست که تمامی رنگها اعداد وحی خیلی کلمات رو بلده و می خونه هم
فارسی و انگلیسی و اما کاملا حفظ کرده در طول روز همش تبلیغات تلویزیون رو تکرار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
mehrnaz
۰۲:۳۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
Omre in afrad tabiI ast?
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۱۴:۳۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
بله. عمر این افراد طبیعی است. اما باید روی کیفیت زندگی آنها بسیار کار کرد. بعضا استفاده و توصیه نادرست برخی داروها و حتی داروهای نامناسب می تواند روی سلامتی آنها تاثیر بد بگذارد.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۳:۰۱ ۲۸ تير ۱۳۹۳
مىخواستم آىا درکرمانشاه مرکزى براى اتىسم هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۳
جايي براى نگهدارى اين بيماران بطور شبانه روزى وجود دارد با تشكر فراوان
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۱:۳۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
عمراینجور افراد طبیعی است اگرمرکزی برای نگهداری وجود دارد لطفا یاری کنید
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۵۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
ایا مرکزی برای نگهداری هست
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۴۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
ایا مرکزی برای نگهداری اوتیسمی ها وجوددارد وعمرطبیعی میکنند
Germany
سمیه
۱۴:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۳
سلام پسر من دور سرش یه کم کوچیکه و بعضی از کلمات رو هم نمیگه ایا اوتیسمه
Iran (Islamic Republic of)
مائده
۱۵:۳۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۳
من ازبیماری اوتیسم هیچی نمیدونستم بادیدن برنامه زنده بادزندگی بااسم این بیماری آشناشدم،وباخواندن این مطالب بااین بیماری آشناشدم،وامیدوارم علم اینقدرپیشرفت بکنه که این بیماری هرچه زودترمثل خیلی ازبیماریهاریشکن بشه وازبین بره،خدابه این بیماران شفابده وبه خانواده این عزیزان صبر،آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
خداوند تمام مریضارو شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۱۲:۳۷ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام باتشکر از مطالب ارزنده شما. در شمالغرب کشور دکتری بنام محمدبرزگر متخصص چنین بیماریهاست دستش واقعا شفاست من از اینجا از ایشان نهایت تقدیر و تشکر رو دارم چون پسر منم مشابه چنین بیماری داشت که با مراجعه به مطب نامبرده مشکلش حل شد
آدرس مطب تبریز ساختمان گلگشت
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۱۴:۳۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
اتیسم مادام العمر است . اما در طول زمان علایم آن را می توان کاست
Iran (Islamic Republic of)
راحله طاهريان
۰۰:۵۶ ۲۹ فروردين ۱۳۹۳
سلام با تشكر از اطلاع رساني شما ميخواستم من را راهنمايي كنيد آيا مركزي براي درمان اوتيسم در اصفهان داريم ممنون ميشم اگه كمك كنيد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۰۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۲
باسلام بله مراکز مختلفی وجود دارد بطور خاص دکتر حمید رضا پور اعتماد دراین زمینه کار می کنند شماره تلفن کلنینک 02188633715
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
سیامک
۲۳:۴۶ ۱۷ دی ۱۳۹۲
با سلام
ایا مرکز خاصی در تهران داریم که بتوان از امکانات آن استفاده کرد؟
دیگر اینکه اگر فکر کنیم اتیسم داریم چه باید کرد؟
با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
شادی
۱۴:۳۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۵
نرم افزار اندروید زندگی روی طیف(آسپرگر و اتیسم) دارای آزمونهای زیاد خود تشخیصی و سایر ویژگی های اتیسم است می توانید از آزمونهای این نرم افزار استفاده کنید
آخرین اخبار