تهاجم مزدوران رژیم سفاک پهلوی به مدرسه فیضیه، تأسیس اتحادیه بین‌المللی فوتبال، درگذشت «ولفگانگ گوته» شاعر آلمانی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2 فروردین 1392 خورشیدی برابر با 10 جمادی الاول 1434 هجری و 22 مارس 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تهاجم مزدوران رژیم سفاک پهلوی به مدرسه فیضیه در قم (1342 ش)
عصر روز دوم فروردین 1342 ش برابر با 25 شوال 1382 ق و مصادف با شهادت امام صادق (ع) بود. به همین مناسبت از طرف آیت‌اللَّه گلپایگانی، مجلس سوگواری در مدرسه فیضیه قم برپا گردید. پس از شروع مراسم، ناگهان افرادی که خود را به شکل دهقانان و مردم عادی درآورده بودند، مجلس را به هم زدند.

با واکنش مردم و طلاب نسبت به این موضوع، نیروهای پلیس وارد عمل شده و به ضرب و جرح مردم و طلبه‌ها پرداختند. در این واقعه، مزدوران پهلوی، تعدادی از طلبه‌ها را از طبقه دوم و پشت بام فیضیه به حیاط پرت کردند. عده زیادی کشته و زخمی شدند. این تهاجم وحشیانه، باعث خشم شدید امام، موضع‌گیری علیه رژیم و انزجار مردم از نظام طاغوتی گردید. همزمان با هجوم مأموران رژیم شاه به فیضیه، درگیری‌های مشابهی در مشهد و تبریز روی داد و علاوه بر ضرب و جرح مردم، تعدادی نیز دستگیر شدند.

ضرب و شتم آیت اللَّه «محمدتقی بافقی» در قم به فرمان رضاخان (1306 ش)
در شبِ اول فروردین سال 1306 ش، به هنگام تحویل سال، همسر بی‌شرم رضاخان به همراه عده‌ای از زنان درباری با وضعی زننده و دور از عفت، به آستانه حضرت معصومه (س) در قم رفته و در ایوان آینه جای گرفتند. چون زنان درباری بدون حجاب، وارد حرم شده بودند، یکی از وعاظ به طرز حجاب آنان اعتراض کرد. وقتی که این خبر را به رضاخان گزارش نمودند، وی در روز دوم فروردین با حالتی غضبناک به اتفاق عده‌ای از مسؤولان نظامی وارد قم شد و یکسره به سمت حرم رفته، دستور ضرب و شتم روحانیان و آیت‌اللَّه بافقی را صادر کرد. رضاخان سپس دستور داد که آیت‌اللَّه بافقی را به شهر ری تبعید نمایند. سرانجام چند سال بعد این عالم مجاهد، پس از اخراج رضاخان از ایران به قم بازگشت. برخی از محققان، واکنش تند آیت‌اللَّه بافقی را نسبت به حضور زنان بی‌حجاب در حرم حضرت معصومه (س)، سببِ نزدیک به هشت سال تأخیر در اعلام رسمی کشف حجاب می‌دانند.

وفات «امام بیهقی» از مشاهیر محدثین و حافظ قرآن (458 ق)
ابوبکر فخرالزَّمان احمد بن حسن، معروف به امام بیهقی از مشاهیر محدثین، حافظ، زاهد و در علوم گوناگون دارای دستی توانا بود. به جهت تحصیل احادیث و سنن نبویّه به بلاد بسیاری سفر کرد. او را بر امام شافعیان به واسطهٔ تألیفات خود حقّی روشن است. بیهقی در 458 قمری در نیشابور وفات یافت و جنازه‌اش را برای دفن به بیهق (نزدیک نیشابور) انتقال دادند. الاربعین، الاسماء و الصفات، الاعتقاد، البعث و النشور، از جمله آثار اوست.

کشته شدن «خسروپرویز» پادشاه مغرور سلسلهٔ ساسانیان (7 ق)
خسرو پرویز از سلاطین ساسانی است که در مدائن می‌زیست و از سال 590 میلادی - بیست سالگی حضرت محمد (ص) - به مدت 38 سال بر ایران حکومت کرد. وی در عصر پیامبر اسلام (ص) می‌زیسته و حضرت طی نامه‌ای، او را به اسلام دعوت نمود. این پادشاه مغرور نامهٔ پیامبر اکرم (ص) را پاره کرد و به نمایندهٔ خود در یمن، دستور دستگیری پیامبر را داد. هنگامی که فیروز، نماینده خسرو پرویز به حضور پیامبر رسید گفت: خداوندگارم، خسرو، مرا فرموده که تو را به نزد او ببرم. حضرت فرمود: خدای من، مرا خبر داد که دیشب خدای تو به قتل رسیده است. پس از چندی خبر قتل خسرو پرویز و جانشینی پسرش، شیرویه، به مدینه رسید و فیروز و همهٔ همراهانش به اسلام گرویدند.

درگذشت آیت اللَّه «حاج میرزا علی‌اکبر نوقانی» فقیه و مجتهد (1370 ق)
حاج میرزا علی نوقانی فقیه، متکلم و شاعر، متخلّص به فقیر، در سال 1300 ق در محلهٔ نوقان مشهد دیده به جهان گشود و تا 27 سالگی در محضر اساتیدی چون ادیب نیشابوری اول، حاج شیخ حسنعلی تهرانی و حاج سید عباس شاهرودی در حوزهٔ علمیهٔ مشهد به تحصیل علوم اسلامی پرداخت. سپس به نجف اشرف رفته و از محضر آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی و شریعت اصفهانی بهره جست و پس از اخذ اجازه اجتهاد به مشهد بازگشت. او خطیبی توانا و در مناظره، استادی زبردست بود و طبع شعر موزون داشت. میرزا علی‌اکبر نوقانی همچنین خطوط نسخ و نستعلیق را به خوبی می‌نوشت و در این فن، استاد بود. نوقانی سرانجام در اثر سکتهٔ قلبی در هفتاد سالگی در مشهد درگذشت و در حرم امام رضا (ع) دفن شد. سه مقالهٔ نوقانی و تعلیقی بر شرح نهج‌البلاغهٔ ابن ابی الحدید، از جمله آثار این عالم دینی می‌باشند.

تصرف سرزمین جامائیکا توسط استعمار اسپانیا (1509 م)
جزیره جامائیکا که در دریای کارائیب و در جنوب کوبا در امریکای مرکزی واقع شده است، در سال 1494 م در جریان دومین سفر اکتشافی کریستف کلمب کشف شد و 15 سال بعد در 22 مارس 1509 م به خاطر اهمیت استراتژیک و بازرگانی آن در دریای کارائیب مورد توجه اسپانیا قرار گرفت و توسط نیروهای این کشور اشغال شد. چندین سال بعد، جامائیکا به تصرف انگلستان درآمد و تا قرن هجدهم نیز تحت سلطه کامل انگلیس باقی ماند. در این مدت گروه‌های بی‌شماری از کارگران سیاه‌پوست، در مزارع نیشکر به کار گرفته شدند و اکثر بومیان جزیره از موطن خود، رانده شدند. در قرن نوزدهم، جامائیکا مانند بسیاری دیگر از کشورهای تحت سلطه استعمار، با نهضت‌های رهایی‌بخش و جنبش‌های استقلال‌طلب مواجه گردید. دگرگونی اوضاع بین‌المللی در نیمه دوم قرن بیستم به استقلال جامائیکا در ششم اوت 1962 انجامید. با این حال این کشور همچنان عضوی از جامعه مشترک المنافع است که حکومت آن، فرمانداری کل و تحت ریاست تشریفاتی پادشاه انگلستان می‌باشد.

تأسیس اتحادیه بین‌المللی فوتبال (1881 م)
در 22 مارس 1881 م اتحادیه بین المللی فوتبال به منظور نظارت بر مسابقه‌های فوتبال در میان کشورهای جهان به وجود آمد. تا قبل از تشکیل این اتحادیه، مسابقات فوتبال در داخل کشورها و به صورت غیر رسمی انجام می‌شد.

اتحادیه بین‌المللی فوتبال که هم اکنون فیفا (فدراسیون بین‌المللی فوتبال) خوانده می‌شود، با هدف انجام مسابقات فوتبال، میان تیم‌های ملی کشورها با سازمان‌دهی و قوانین یکسان، تأسیس شد. لازم به ذکر است که اولین مسابقه بین‌المللی رسمی فوتبال در سال 1901، میان انگلیس و آلمان برگزار شد.

درگذشت «یوهان ولفگانگ گوته» شاعر شهیر آلمانی (1832 م)
یوهان ولفگانگ فون گوته ادیب نام‌آور آلمانی، در 28 اوت 1749 م در شهر فرانکفورت آلمان به دنیا آمد. گوته علاوه بر آن، زبان‌های لاتین، انگلیسی و فرانسوی را نیز آموخت. آثار اولیه گوته، پیش درآمد جنبش رمانیتک و داستان‌سرایی بود که در قرن نوزدهم، سراسر اروپا را در برگرفت. گوته با الهام از تفکر اصالت احساس، به سرودن شعر و غزل همت گماشت و در این راه، گوی سبقت را از همگان ربود. هم‌چنین گوته با مطالعه دیوان حافظ، شیفته لسان الغیب شیراز شد و تصمیم گرفت مضامینی را که از ادبیات مشرق زمین مورد توجهش قرار گرفته در قالب اشعاری به زبان آلمانی بریزد. ولفگانگ گوته یکی از با استعدادترین و در عین حال یکی از ناآرام‌ترین عُشّاق عصرِ خود بود. روح بلند پرواز، قوه تخیل بی‌نظیر، قدرت بیان و قلم سحرآمیز او در مردم آلمان سخت اثر کرد و او را سرآمد شعرا و نویسندگانِ آن کشور نمود به طوری که او را پدر ادبیات آلمان لقب داده‌اند.
مهم‌ترین اثر گوته، فاوسْتْ نام دارد که باید گفت ثمره شصت سال کار مداوم و عمیق اوست که در واقع سرگذشت خود اوست. فاوست، سرگذشت کیمیاگری است که می‌خواهد بر همه اسرار طبیعت دست یابد و راهی به جانب ماوراءالطبیعه بگشاید. گوته از نظر ادبی در آلمان دارای همان مقامی است که دانته در ایتالیا و شکسْپیر در انگلستان داشته‌اند و کمتر شخصیتی چون گوته در ادبیات جهان چنین نفوذی داشته‌اند. وی نمایش‌نامه‌نویسی دانشمند بود و علاوه بر آن، داستان‌ها و سفرنامه‌هایی از خود باقی گذارد که ایفی ژنی، سرگذشت نامه‌ها، ورتر، سفر ایتالیا و... از آن جمله‌اند. گوته سرانجام در 22 مارس 1832 م در 83 سالگی درگذشت.

روز جهانی آب
رشد فزاینده جمعیت و افزایش مصرف آب، قطع بی رویّه درختان جنگل‌ها و تغییر اکوسیستم طبیعت، رشد شهرسازی و افزایش صنایع آلوده کننده آب، شیوه‌های نامناسب و غیر اصولی کشاورزی، احداث سدهای مخزنی و ایجاد دریاچه‌های مصنوعی، همگی از عوامل نابودی چرخه منظم آب در سطح جهان است که نوعی تهدید جدی برای جامعه بشری محسوب می‌شوند. از این‌رو و در راستای آگاه ساختن جهانیان به اهمیت روزافزون آب و ایجاد سیستم‌های جهانی و توسعه منابع آب، در کنفرانس جهانی توسعه و محیط زیست که در سال 1992 م در شهر ریودو ژانیروی برزیل تشکیل شد، روز بیست و دوم مارس برابر با دوم فروردین به عنوان روز جهانی آب معین شد و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

تظاهرات مردمی علیه حکومت جمهوری رضاخانی در تهران (1303 ش)
رضاخان پس از به دست گرفتن قدرت، درصدد برآمد تا خود، پادشاهی پهلوی را تأسیس نماید. از این رو در ابتدا شعار جمهوری خواهی سر داد تا مقدمه‌ای برای انتقال از قاجار به پهلوی باشد. با اعلام این خبر، عده زیادی از مردم و روحانیون در میدان بهارستان، روبروی مجلس شورای ملی اجتماع نموده و علیه جمهوری و رضاخان شعار می‌دادند. در نتیجه بین مردم و نظامیان زد و خورد شدیدی روی داد که به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم منجر شد. این واقعه، رییس مجلس را به واکنش سریعی وا داشت و دستور داد تا مجلس، تکلیف سردار سپه را معین کند. این عکس‌العملِ تند، رضاخان را به ترس و عذرخواهی افکند و سرانجام با اوج‌گیری تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف علیه جمهوری ساختگی رضاخانی، سردار سپه انصراف خود را از جمهوریت اعلام نمود.

آغاز عملیات بزرگ فتح المبین، در منطقه دزفول (1361 ش)
این عملیات که با مراجعه به قرآن کریم، فتح‌المبین نامگذاری شده بود، در چهار مرحله، از دوم تا دهم فروردین 1361 صورت گرفت. رزمندگان اسلام در عملیات فتح‌المبین در جبهه جنوب و غرب دزفول و شوش با دشمن درگیر شده و نتایج ذیل را به دست آوردند: تلفات نیروی انسانی دشمن: 15 هزار نفر اسیر و 25 هزار نفر کشته و زخمی؛ آزادسازی قریب به 2400 کیلومتر مربع از خاک جمهوری اسلامی شامل مراکزی چون سایت و رادار دزفول، جاده مهم دزفول - دهلران.

رهایی یافتن از زیر دید و توپخانه دشمن در شهرهای شوش، دزفول و اندیمشک و پایگاه شکاری دزفول و... . تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 360 دستگاه انهدامی و 320 دستگاه اغتنامی، هواپیما: 18 فروند انهدامی، خودرو: 300 دستگاه انهدامی و 500 دستگاه اغتنامی، توپخانه: 50 قبضه انهدامی و 165 قبضه اغتنامی.

برخی از رخدادهای امروز
1633: جوزف پریستلی آب کربناته (سلتزر) را اختراع کرد.
1728: آنتون رافائل نویسنده و نقاش کلاسیک آلمان به دنیا آمد.
1795: توماس جفرسون به عنوان نخستین وزیر امور خارجه دولت نوبنیاد ایالات متحده (امریکا) تعیین شد.
1922: یک دادگاه انگلیسی مهاتما گاندی استقلال طلب معروف هند و مبتکر «مبارزه منفی» و مبارز بزرگ ضد استعمار را به جرم مخالفت با انگلستان به شش سال زندان محکوم کرد.
1946: دولت انگلستان به کشور اردن که خود آن را ساخته است استقلال کامل داد.
1958: ملک فیصل پادشاه کشور سعودی شد.
1965: آمریکا اعتراف به بکاربردن مواد شیمیایی بر ضد ویت کنگها در جنگ ویتنام کرد.
1992: بانو «فلیسداد» همسر ژنرال نوریه گا رئیس سابق کشور پاناما که دولت امریکا ضمن یک حمله نظامی به آن کشور وی را دستگیر کرد و به آمریکا آورد و زندانی ساخت به اتهام سرقت از یک فروشگاه دستگیر شد. در پی دستگیری نوریه گا حساب‌های بانکی او نیز مسدود شده بود.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار