برخي از کارشناسان سياست چاپ پول را عامل محرکي براي پويايي اقتصاد جهاني نميدانند و با اين راهکار مخالف هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از سي ان ان؛ جيم راجرز در گفتگو با اين شبکه گفت: "بانکهاي مرکزي قطب  هاي بزرگ اقتصادي جهان براي نخستين بار در تاريخ به صورت همزمان به چاپ اسکناس روي آورده اند.

 
پس از بانک مرکزي آمريکا، بانک مرکزي ژاپن نيز همين کار را انجام داده است.
 
با اتخاذ اين راهبرد، پول زيادي به بدنه اقتصادهاي  کشورهايي تزريق مي شود که در اين مسير حرکت مي  کنند.
شايد اين سياست در کوتاه مدت نتيجه بخش باشد اما در بلندمدت، هرگز کارايي ندارد. اين سياست حتي در ميان مدت نيز نتيجه اي ندارد.
 
اما بسياري از سياستمداران به چاپ اسکناس براي حل مشکلات مالي و اقتصادي روي مي آورند زيرا انجام دادن اين کار آسان است.
 
وقتي آمريکا به چاپ اسکناس پرداخت، انگليس و ژاپن نيز همين کار را انجام دادند. با چاپ اسکناس، به صورت تصنعي و ساختگي ثروت به بدنه اقتصاد کشورها تزريق مي شود و اين سياست در بلندمدت نتيجه بدي دارد؛ البته نمي توان در بلندمدت به اين سياست ادامه داد.
 
دولتمرداني که اين سياست‌ها را دنبال مي‌کنند، در تلاش هستند پول را به بدنه اقتصاد بريزند تا مشکلات حل شود. آمريکا نيز اخيرا با همين سياست وارد عمل شده است.
 
نتيجه اين اقدام، بالارفتن شاخص سهام در بورسهاي آمريکا شده است. اما اين رشد شاخص سهام در آمريکا به هيچ وجه شاخصي براي وضع اقتصاد جهاني نيست. شاخص‌هاي بورس آمريکا گوياي وضع اقتصاد جهاني نيستند.
 
يکي از آثار اين سياست، بالارفتن تورم است. اين سياست با افزايش تورم سبب افزايش مشکلات مردم مي شود بدون آنکه آثار مثبت قابل توجهي به همراه داشته باشد. اين سياست سبب افزايش کسري بودجه و بدهي کشورها در سطح کلان مي شود."
برچسب ها: سیاست ، چاپ ، پول ، اقتصاد ، جهان ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار