خبرگزاري فرانسه در گزارشي از پاريس به قلم ريچارد لين با اشاره به تحريمهاي غرب بر ضدايران نوشت : تشديد تحريم هاي غرب هنوز موجب نشده است ايران از پيگيري برنامه هسته اي خود دست بکشد ،ولي اعمال اين تحريم ها افزايش بهاي نفت را در بازارهاي بين المللي به دنبال داشته که اين به نوبه خود مي تواند موجب رکود اقتصادي جهان شود .

به گزارش گروه بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه ،بهاي نفت در اوايل ماه کنوني ميلادي به رقمي بي سابقه در برابر يورو رسيد و تحليلگران هم اکنون بر اين باورند اين روند ممکن است منطقه يورو را به سوي ورطه رکود اقتصادي سوق دهد .
اعمال دور جديد تحريم ها از سوي آمريکا و اروپا بر ضد ايران تنش ها را دوچندان کرده و اين در حاليست که دلالان نفتي نگران آن هستند که اين خصومت ورزي و حملات لفظي از جمله تهديد حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران ، موجب افزايش هرچه بيشتر بهاي نفت شود .
باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا روز جمعه اذعان کرد تنش ها بر سر ايران حدود بيست تا سي دلار بهاي نفت را افزايش داده است و اين روند قيمت حدود بيست درصد از ماه دسامبر افزايش نشان مي دهد .
کريستين لاگارد رئيس صندوق بين المللي پول پيشتر هشدار داده بود هرگونه اخلال در روند عرضه نفت از سوي ايران ممکن است بهاي نفت را تا حدود بيست تا سي درصد افزايش دهد و موجب بروز شوک اقتصادي شود .
وي افزود : افزايش ناگهاني و فاحش بهاي نفت به عنوان مثال نفت برنت درياي شمال از سطح کنوني حدود يکصد و بيست و پنج دلار در هر بشکه ، بر اقتصاد جهاني پيامدهاي جدي بر جاي مي گذارد تا اين که ديگر کشورهاي صادر کننده نفت در نهايت بتوانند اين شکاف را پر کنند .
موسسه پيش بيني ارنست و يانگ در منطقه يورو هشدار داده است افزايش قيمت نفت تا سطح يکصد و پنجاه دلار در هر بشکه ، موجب رکود يک درصدي اقتصاد اتحاديه اروپا در سال 2012 خواهد شد .
ماري ديرون مشاور ارشد اقتصادي اين موسسه به اين خبرگزاري گفت :« بروز يک شوک جديد نفتي به اقتصاد از قبل شکننده اروپا لطمه مي زند . »
وي افزود : با توجه به اين که بودجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا از قبل به علت اتخاذ تدابير سختگيرانه رياضتي و افزايش نرخ بيکاري بسيار تحت فشار قرار داشته است ،‌ بسياري از خانوارهاي اروپايي احتمالا ناچار خواهند شد تا از ميزان خريد خود بکاهند .
اين روند به تجارت و کسب و کار لطمه خواهد زد و از طرفي موجب کاهش توليد و اشتغالزايي خواهد شد و شمار بيکاران را تا حدود پانصد هزار تن افزايش خواهد داد .
گروه صنعتي ياتا IATA هشدار داد که سطح کنوني بهاي سوخت ، به عملکرد خطوط هوايي لطمه زده است و افزايش هر بشکه نفت تا سطح يکصدو پنجاه دلار ممکن است صنعت هوانوردي را ورشکسته سازد .
بهاي نفت خام برنت در ماه ژانويه و پس از آن که اروپا اعلام کرد واردات نفت از ايران را ممنوع مي کند ، افزايش يافت و ادامه اين سير صعودي بهاي نفت ظاهرا از هم اکنون پيامدهاي خود را با سوق دادن منطقه يورو به سمت رکود اقتصادي به تدريج نشان مي دهد .
فعاليت بخش خصوصي منطقه يورو در ماه مارس با سرعتي بيشتر از آنچه انتظار مي رفت ، کاهش يافت و اين نشانه اي است مبني بر اين که منطقه يورو به سمت رکود اقتصادي در حال بازگشت است .
بهاي نفت خام برنت در اول ماه مارس به رقم بيسابقه يکصد و بيست و هشت دلار و چهل سنت در هر بشکه رسيد که اين بالاترين سطح از زمان افزايش نجومي بهاي نفت برنت در ژوييه سال 2008 تا يکصد و چهل و هفت دلار محسوب مي شود . ولي با توجه به کاهش ارزش يورو در برابر دلار ، اين قيمت به بهاي بي سابقه نود و چهار مميز شصت و پنج صدم يورو در هر بشکه مي رسد .
آژانس بين المللي انرژي در تازه ترين گزارش خود اعلام کرد : با توجه به بحران کنوني بدهي در کشورهاي منطقه يورو ، روند کنوني افزايش بهاي نفت موجب افزايش نرخ تورم و موازنه هزينه هاي پرداخت ها شده است .
اين گزارش مي افزايد : تداوم افزايش بهاي نفت ،روند احياي اقتصادي جهان را هر چه بيشتر به تاخير خواهد انداخت .
آژانس بين المللي انرژي برآورد کرده است صادرات ايران در نيمه دوم سال 2012 ، پس از اعمال تحريمهاي غرب بر ضد تهران ، تا هشتصد هزار بشکه در روز کاهش يابد و به يک ميليون بشکه در روز برسد .
اين روند افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني از هم اکنون نگراني دولتهاي غربي را برانگيخته است .
اريک بسون وزير انرژي فرانسه اعلام کرد در طول هفته گذشته فرانسه و ديگر کشورهاي صنعتي موضوع آزاد سازي بخشي از ذخاير استراتژيک نفت خام خود را به منظور پايين نگهداشتن قيمتها مورد بررسي قرار دادند .
اوباما نيز در طول هفته گذشته چنين موضوعي را در ديدار با ديويد کامرون نخست وزير انگليس در سفر به واشنگتن مطرح کرده بود .
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار