سامانه ی ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان به عنوان بزرگترین مرجع اطلاعاتی شرکت های دانش بنیان با آدرس http://www.daneshbonyan.ir با حضور دکتر سلطان خواه امروز در معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران: دکتر نسرین سلطان خواه در آیین رونمایی سامانه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان با بیان اینکه باید 60 درصد تولید نا خالص ملی در سال 1404 از طریق فعالیت های شرکت های دانش بنیان تامین شود گفت: این رقم در حال حاضر کمتر از 10 درصد است و این سامانه با امنیت و ظرفیت بالا به عنوان درگاه ارتباطی بین معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و شرکت های دانش بنیان به منظور دریافت تسهیلات شناخته می شود.

وی افزود: به منظور جلوگیری از طولانی شدن فرآیند های ارزیابی ثبت نام شرکت ها در سامانه به صورت مرحله ای انجام می شود و در مرحله ی نخست که تا 15 اردیبهشت 92 ادامه دارد تنها شرکت های تولید کننده ی کالاهای دانش بنیان دارای بیش از 30 نفر نیروی انسانی تمام وقت امکان ثبت نام داشته و مورد بررسی قرار می گیرند.

وی با اشاره به اینکه این سامانه بزرگترین بانک اطلاعاتی شرکت های دانش بنیان کشور خواهد بود اظهار داشت: در حال حاضر آیین نامه ی تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان تهیه شده که با ارائه ی فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان می توان شرکت های دانش بنیان را شناسایی کرد.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری از بحث ارزیابی جدا هستند گفت: این شرکت ها به صورت مستقیم از تسهیلات صندوق های نوآوری و شکوفایی و نیز خدمات ارائه شده از طریق قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان بهره مند می شوند.

وی اذعان داشت: شرکت های دانش بنیان حائز شرایط برای دریافت تسهیلات شامل شرکت های دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان نوپا بوده و به طور کلی شرکت های دانش بنیان باید نیمی از درآمد ناشی از فروش محصولات و خدمات دانش بنیان را داشته باشند و همچنین 3 نیروی انسانی تمام وقت در این شرکت ها به کار گرفته شوند.

به گفته ی سطان خواه عدم سوء سابقه و تخلفات مکرر از دیگر شاخص های عمومی شرکت ها و موسسات دانش بنیان است.

وی درباره ی شاخص های شرکت های دانش بنیان نوپا گفت: این شرکت ها باید دارای برنامه ی طراحی و تولید کالای دانش بنیان باشند و نیز عملکرد تحقیق و توسعه را داشته باشند.

سلطانخواه افزود: شرکت های تولیدی محصولات دانش بنیان باید 7 درصد فروش سالانه ی خود را صرف هزینه ی تحقیق و توسعه کنند و هر دو سال یکبار نیز کالای دانش بنیان جدید و یا کالای دانش بنیان ارتقا یافته را ارائه دهند.

وی در خصوص 11 دسته بندی کلی فعالیت های شرکت های دانش بنیان خاطر نشان ساخت پزشکی، کشاورزی و محیط زیست، فناوری زیستی، نانو در مواد، اوپتیک و فوتونیک، مواد پیشرفته از جمله کامپوزیت ها پلیمر ها، الکترونیک و نیتروالکترونیک، سخت افزار، فناوری اطلاعات، نرم افزار، مهندسی پزشکی، هوافضا، انرژی های نو و همچنین نفت و گاز را از جمله 11 دسته بندی کلی فعالیت های شرکت های دانش بنیان عنوان کرد./ع2

برچسب ها: دانش ، بنیان ، فناوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار