چاپ دوم کتاب "ریختارهای نمایش ایرانی"نوشته مهدی حامد سقائیان، به همت نشر ساقی اوایل سال آینده منتشر می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، کتاب ریختارهای نمایش ایرانی در سال 1374 برای اولین بار به چاپ رسید که حالا برای دومین بار به همت نشر ساقی اوایل سال آینده در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.
کتاب "ریختارهای نمایش ایرانی" پیرامون قراردادهای تئاتری (theatrical convention) در نمایش های سنتی ایرانی است. در این پژوهش ضمن آشنایی با مفهوم قرارداد تئاتری در حیطه نمایش به این مسئله که قراردادهای تئاتری در دنیای نمایش به ویژه در تئاتر شرق از پیشینه و جایگاه مهمی برخوردار هستند، پرداخته می شود. همچنین آشنایی با انواع این قراردادها که باعث آگاهی از ریخت و شیوه های اجرایی نمایش های سنتی می شود، از دیگر مواردی است که در این اثر مدنظر قرار گرفته است.
 در این راستا معرفی نمونه هایی از قراردادهای تئاتری در سنت تئاتری کشورهای چین، ژاپن و هند، خواننده را با جزئیات بیشتری از نحوه اجرا و قرارهای نمایشی در نمایش های سنتی اپرای پکن، کابوکی، نو و کاتاکالی آشنا می کند.
در این کتاب نمایش های سنتی ایرانی در چهار پرونده مشتمل بر تعزیه، روحوضی، نقالی و خیمه شب بازی به شیوه تحلیلی- تطبیقی از نظر قراردادهای تئاتری، ریخت شناسی می شوند.
بخش های مختلف کتاب عبارت اند از: در جست و جوی مفهوم قراردادهای تئاتری، انواع قراردادها در تئاتر، نمونه هایی از قراردادهای تئاتر در شرق، نمایش های سنتی ایرانی و قراردادهای تئاتری، قراردادهای تئاتری در مکان و صحنه آرایی، زمان، اشخاص بازی، بازیگری، ادا و اشاره، حرکت، لباس، اشیاء، رنگ، نور، چهره آرایی، موسیقی و آواز، گفتار و بیان، رویدادها و وقایع، ساختار و تماشاگران در نمایش های سنتی ایرانی، که در هر بخش به تفصیل قراردادهای تئاتر دسته بندی و تفسیر خواهند شد.
همچنین کتاب از تصاویر و عکس به تناسب در بخش های مختلف بهره خواهد گرفت./ي2
برچسب ها: کتاب ، نمایش ، سقائیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار