در سال جاری برای بهینه سازی زیرساخت های قانونی با همکاری مجلس کارگروه خاص ارتباط با صنعت ایجاد می شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ محمد مهدی نژاد نوری، معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست خبری که در سالن همایش این معاونت برگزار شد طی سخنرانی به مهم ترین دستاوردهای سال 91 و همچنین برنامه های سال 92 اشاره کرد و گفت:از جمله مهم ترین موفقیت های پژوهشی و فناوری در سال 91 می توان به تصویب طرح های کلان ملی در شورای عالی عطف اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین نیازهای کشور برای آینده نزدیک و دور طرح های کلان ملی و اجرای آن در زمینه های مختلف پژوهش و فناوری است که خوشبختانه در سال 91 توانسته ایم این طرح های کلان ملی را تصویب و در بین دانشگاه ها و پژوهشکده های مختلف برای اجرای آن تقسیم کنید.

وی ادامه داد:ارتباط دانشگاه و صنعت یکی دیگر از دستاوردهای سال 91 به شمار می آید تا هر چه این ارتباط به شکل دو جانبه با وزارت خانه های مختلفی از جمله نفت، صنعت و معدن با دانشگاه ها و وزارت علوم برای برطرف سازی نیازهای کشور انجام شده است.

وی در ادامه به پروژه های دیگر از جمله پروژه تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری که پروژه کارشناسی ارشد هر دو سال یک بار و پروژه دکتری هر چهار سال یک بار اجرا می شود اشاره کرد.

مهدی نژاد نوری در ادامه به تعداد قطب های علمی در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون 153 قطب علمی در دانشگاه های کشور فعال است چرا که این قطب های علمی وظیفه مرجعیت علمی کشور را بر عهده دارد و مبلغ 10 میلیارد تومان کمک برای این قطب های علمی اختصاص یافته و این در حالیست که در سال آینده مسئولین ، اساتید و دانشجویان توجه بیشتری به این قطب های علمی دارند.

وی تصریح کرد: در سال جاری برای بهینه سازی زیر ساخت های قانونی با همکاری مجلس ،کارگروهی خاص تحت عنوان کارگروه با صنعت ایجاد شده با موضوع بیمه تامین اجتماعی قرارداد های پژوهشی را حل کنیم که البته قبلاً 16 درصد از این حق بیمه برای پروژه های کلان ارائه شده است.

وی در ادامه به کمیسیون عالی شورای عطف اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون سیاست های پژوهشی کشور را به تصویب رسانده ایم چنانچه گزارش عملکرد پژوهشی سالانه جهت آسیب شناسی و قدرت شناسی برای سومین بار به شکل حرفه ای به مجلس ارائه شده است.

مهدی نژاد نوری در ادامه با قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این قانون در سال 91 امضا شده است و پیش بینی فعالیت های برجسته سال 92 برای صندوق شکوفایی و نوآوری هم اکنون انجام شده.

وی در ادامه به تولید علم ایران در سطح جهان و منطقه اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار در پایگاه اسکوپوس و آی اس ای مربوط به تاریخ 20 اسفند 91 میزان تولید علم ایران در سال 2013 در پایگاه اسکوپوس با تولید 6900 مقاله رتبه 16 دنیا و بر اساس پایگاه آی اس آی با تولید 2925 مقاله رتبه 17 دنیا و اول منطقه را کسب کرده است. همچنین در سال 2012 بر اساس آمار پایگاه آی اس آی رتبه 20 دنیا و دوم منطقه و بر اساس آمار اسکوپوس رتبه 2 دنیا و اول منطقه را کسب کرده ایم.

وی در ادامه به برنامه های سال 92 اشاره کرد و گفت: در سال 92 سیاست های پژوهشی یکی از مولفه هایی است که در اقتصاد دنیا مورد توجه قرار می گیرد که بحث زیر ساخت های اطلاعات، شبکه علمی کشور با توجه به مشکلاتی که وجود دارد در سال 91 توانسته ایم این هماهنگی را برای حل مشکلات در این زمینه برطرف کنیم و در سال آینده به طور واقعی وارد این عرصه شده و با استفاده از شبکه آزمایشگاهی شاعا فعالیت را در این زمینه گسترده می کنیم.

وی در ادامه در خصوص بودجه پژوهشی سال 92 گفت: این بودجه پژوهشی تقریباً در سال 92 هم ردیف با بودجه پژوهشی سال 91 آماده شده است که امیدواریم با تعاملات بیشتر با دولت این ارقام افزایش یابد.

وی در ادامه در خصوص اعتبارات شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: اعتباری برای شرکت های دانش بنیان در نظر نگرفته شده شاید منظور اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی باشد که امسال دولت به طور اختصاصی مبلغ 75 میلیارد تومان برای این صندوق اختصاص داده است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.