رئيس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخيزداري كشور از حذف تصرف غير قانوني 170 هزار هكتار از اراضي منابع طبيعي خبر داد و گفت : 84 هزار هكتار به صورت فوري رفع تصرف شده و بقيه نيز در مراحل حقوقي است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، عليرضا اورنگي افزود : 17 هزار و 200 كيلومتر نيز كمربند حفاظتي اراضي ملي است و هفت طرح بين‌المللي در دو ميليون هكتار با همكاري ايران، برنامه عمران ملل متحد و فائو در حال اجراست كه محور اصلي آن را مشاركت جدي مردم و جوامع محلي تشكيل مي دهد.
وي گفت : گام اول براي ساماندهي مالكيت بخش‌هاي مردمي، هماهنگي آن با سياست مديريت پايدار جنگل است.
اورنگي در باره استفاده دامي از بذر بلوط جنگل‌ها هم اظهار داشت : در هر هكتار از جنگل‌هاي بلوط 150 تا 300 كيلوگرم بذر بلوط توليد مي‌شود و چون عمدتا در بخشي از كشور ما توسعه و احياي جنگل‌ها با روش دانه زايي انجام مي‌شود اصرار داريم اين بذرها در جنگل‌ها باقي بماند.

معاون وزير جهاد كشاورزي گفت : برخي دامداران به صورت سنتي از بذر بلوط براي تغذيه دام استفاده مي‌كنند كه اين مصرف نيز 15 تا 25 درصد غذاي دام را تشكيل مي دهد و فقط به عنوان يكي از موارد تامين علوفه غذايي دام استفاده مي‌شود.

اورنگي در باره طرح جامع منابع طبيعي كشور گفت : اين طرح از ان نمايندگان مجلس است و آنچه كه از سوي مجلسي‌ها مصاحبه و چاپ شده تلفيقي از لايحه جامع خاك و طرح خود نمايندگان است.

اورنگي با اشاره به تاكيد نمايندگان مبني بر عدم انتقال مالكيت اراضي گفت : در ماده 7 لايحه واگذاري اراضي ملي سند مالكيت به صورت قطعي در اختيار دولت قرار گرفته اما در ماده 30 آن واگذاري اراضي كه كاملا ممنوع بوده به صورت بهره‌برداري در نظر گرفته شده كه دولت كاملا مخالف با آن است.

رئيس سازمان جنگل‌ها با بيان اينكه به استناد قانون عرصه‌هاي منابع طبيعي متناسب با سياست‌هاي توسعه‌اي كشور در بخشهاي مختلف اقتصادي، استفاده مي‌شود افزود: نبايد برنامه‌هاي پيشرفت و آباداني كشور متوقف شود و در چارچوب قوانين، عرصه‌هاي فاقد محدوديت را در اختيار حوزه‌هاي اقتصادي قرار مي‌دهيم.

اورنگي گفت: بررسي واگذاري اراضي ملي نشان مي دهد كه 40 درصد از اراضي متعلق به بخش غيركشاورزي است.

وي افزود : دو ميليون هكتار از اراضي ملي با در نظر گرفتن شاخص‌هاي آب، خاك، شيب و غيره به بخش كشاورزي واگذار شده است.

رئيس سازمان جنگل‌ها با بيان اينكه 47 تا 48 هكتار از اراضي در اختيار طرح‌هاي توسعه‌اي است، افزود: بخش ديگري از اراضي نيز در حال واگذاري است و تاكنون 9000 ميليارد تومان تسهيلات در اختيار ستادهاي اجرايي استان‌ها قرار گرفته و 2800 ميليارد تومان ديگر نيز براي كمك به توسعه بخش كشاورزي با اولويت تامين گوشت قرمز، شير و طرح‌هايي نظير توليد علوفه قرار خواهد گرفت.
برچسب ها: راه ، اراضی ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار