مزار سلطانی بیدخت گناباد یکی از بناهای معروف در شهر بیدُخت گناباد ایران است.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد این مزار آرامگاه «ملا سلطان‌محمد بیدختی گنابادی» ملقب به سلطانعلیشاه، عارف سده ۱۳ هجری، مفسر قرآن مجید (تفسیر بیان السعاده فی مقامات العباده که خمینی از آن تمجید نمود)، قطب سلسله نعمت‌اللهی سلطانعلیشاهی مشهور به گنابادی است

در کنار وی و در همین بقعه سه تن از اخلاف وی نیز دفن شده‌اند؛ «شیخ محمدحسن بیدختی گنابادی» ملقب به صالحعلیشاه«سلطان‌حسین تابنده گنابادی» ملقب به رضاعلیشاه و «علی تابنده» ملقب به محبوبعلیشاه جانشین رضاعلیشاه. (قطب فعلی این سلسله «نورعلی تابنده» ملقب به مجذوبعلیشاه، فرزند صالحعلیشاه است).

بیدخت شهری کوچکی واقع در ۵ کیلومتری گناباد در خراسان است. هر ساله در مناسبت‌های مختلف پیروان و علاقه‌مندان سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی برای زیارت به این شهر مقدس می‌روند. گفته شده که طبق اعلام رسمی سال گذشته ۱۳۸۴ پس از مشهد پربازدیدکننده‌ترین شهر استان خراسان بزرگ بوده است . دلیل این امر، سفر فقرا و دراویش برای زیارت مجذوب علیشاه بوده است.

نمای صحن کوثر

کتابخانه مزار سلطانی بیدخت گناباد که یکی از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های استان خراسان و ایران است سال گذشته در بنای جدید بزرگی در کنار مزار سلطانی گشایش یافته است.


برچسب ها: مزار ، سلطانی ، بیدخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.