رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: پزشک اورژانس تنها فردی است که می‌تواند تعیین کند آیا درمان بیشتری برای مسمومیت‌های مواد شوینده نیاز است یا خیر و باید فرد مسموم را بعد از انجام اقدامات اولیه به کلینیک اورژانس منتقل کرد.


سیدحسین حسینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، افزود: خانواده‌ها در استقبال از عید نوروز ممکن است با خطرات زیادی مانند مسمومیت تنفسی، پوستی، چشمی و مسمویت از طریق دهان روبرو شوند.

وی بیان داشت: مسمومیت با منوکسیدکربن، گاز چاه فاضلاب، گاز ناشی از اختلاط مواد سفیدکننده و جرم‌بر از مسمومیت‌های تنفسی این ایام است.

رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: در صورت وجود چنین مسمومیتی باید هرچه سریع‌تر فرد مسموم به هوای آزاد برده شود، از تنفس دود و گازهای تولید شده پرهیز شود، درها و پنجره ها باز شود و اگر فرد مسموم نفس نمی‌کشد، تنفس مصنوعی شروع و سریعا به اورژانس منتقل شود.

حسینی خاطرنشان کرد: مسمومیت با سموم آفت‌کش، مواد شیمیایی، اسید و قلیا، مواد شوینده لک‌بر و جرم‌بر مسمومیت‌های پوستی هستند که اثرات بدی را هم به بار می‌آورد.

وی عنوان کرد: اقدامات اولیه مواجهه با این مسمویت این است که باید لباس‌ها و پوشش آلوده خارج شود، پوست با آب جاری به مدت ده دقیقه شسته شود، و بعد از آبکشی پوست با اورژانس تماس گرفته شود.

رئیس اداره غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی نیشابور ادامه داد: چشمی که با اسیدهای شوینده و گازهای متصاعد از آن سمی شده است باید با آب جاری ولرم شستشو شود به‌طوری‌که فرد زیر دوش آب حمام بایستد و اجازه دهد جریان آب روی پیشانی ریخته و سپس به سمت هر دو چشم برود، مرتباً چشم‌ها باز و بسته شود، این عمل به‌مدت 15 دقیقه ادامه داشته باشد و بعد به اورژانس منتقل شود.

حسینی گفت: مصرف اشتباه داروها، مواد قلیایی و اسیدی، ترکیبات نفتی، مواد روانگردان و مخدر، مواد شوینده خانگی، باتری دیسکی یا مینیاتوری، سموم دفع آفات، شربت ترک اعتیاد متادون از مسمومیت‌های راه دهان است.

وی بیان داشت: در صورت مسمومیت از طریق دهان، اگر فرد مسموم نفس نمی‌کشد، تنفس مصنوعی شروع شود، اگر فرد مسموم هوشیار است، کنترل شود آیا می‌تواند چیزی را ببلعد یا خیر، قبل از هماهنگ کردن با اورژانس، مسموم را وادار به استفراغ نکنید زیرا گاهی دچار صدمات بیشتری می‌شود.

حسینی اضافه کرد: بعضی از مواد شدیدا کشنده‌اند و یا اینکه علائمی دارند که باید حتما در یک مرکز اورژانس درمان شود/س

برچسب ها: مسمومیت ، مواد ، شوینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.