همزمان با فرارسيدن آخرين پنج شنبه سال به رسم ديرين ايرانيان، ياد از دست رفتگان رسانه ملي را گرامي ميداريم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي رسانه ملي؛ سال 91 در حالي سپري مي‌شود كه خانواده رسانه ملي جاي خالي برخي از اعضاي خود را هنوز پر نكرده است . همكاراني كه از برجسته ترين چهره هاي فرهنگي هنري اين مرزوبوم بودند . با اشاره اي گذرا به بيوگرافي اين عزيزان يادشان را گرامي مي داريم.
 
* پروين‌دخت يزدانيان

پروين‌دخت يزدانيان، مادر بزرگ مجموعه «قصه‌هاي مجيد» در روز 4 فروردين 91 در سن 89 سالگي بر اثر بيماري و كهولت سن در اصفهان درگذشت.
حضور يزدانيان مقابل دوربين از سال 1370 با مجموعه «قصه‌هاي مجيد» آغاز شد و ايفاي نقشش در سينما از سال 1371 با «صبح روز بعد» و «شرم» كه هر سه به كارگرداني پسرش بود ادامه يافت.
وي در فعاليت كوتاه‌مدت خود در سينما، حضور در فيلم‌هاي «نان و شعر»(1372)، «خواهران غريب»(1374) و «شب يلدا» (1379) را به كارگرداني فرزندش كيومرث پوراحمد و ايفاي نقش در فيلم «مهريه بي‌بي» (1373) ساخته اصغر هاشمي تجربه كرد.
 
* فريدون پوررضا

فريدون پوررضا خواننده و موسيقيدان گيلكي و صاحب نظر در زمينه موسيقي فولكلوريك اين خطه23 فروردين‌ماه از دنيا رفت. خواننده «پس از باران» كه حدود يك سال با بيماري تنفسي و مشكل ريوي، دست و پنجه نرم مي‌كرد، در منزل خود درگذشت . اين هنرمند از ارديبهشت 1350 همكاري با تلويزيون را آغاز كرد و در همان سال به عنوان پژوهشگر آواهاي بومي و با همراهي مشاهير فرهنگي و هنري ايران همچون سيمين دانشور،محيط طباطبايي،‌منوچهر آتشي ‌،ايرج افشار و ديگر استادان برجسته دانشگاه تهران به لندن سفر كرد.
 
* فريدون دولتشاهي

فريدون دولتشاهي، نويسنده و مترجم، 23 خردادماه در سن هفتادوچهارسالگي بر اثر سكته‌ي مغزي از دنيا رفت.
دولتشاهي پس از تحصيل در رشته حقوق بين‌الملل در انگليس، به ايران بازگشت و بلافاصله مشغول فعاليت فرهنگي شد و يكي از پركارترين مترجمان و نگارندگان، بويژه در عرصه‌هاي مختلف رسانه‌يي كشور در چهار دهه اخير بود.
دولتشاهي نخستين آثار خود را در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان عرضه كرد و سال‌ها براي كودكان نوشت و ترجمه كرد؛ دوراني كه هميشه از آن با شادي ياد مي‌كرد و معتقد بود كه كار براي كودكان بسيار با روحياتش سازگار است . اين مترجم توانمند سالها با نظارت بر ترجمه هاي مطالب سياسي در معاونت سياسي سازمان صدا و سيما راهنمايي هاي ارزشمندي براي مترجمان اين حوزه به يادگار گذاشت .
از جمله آثار او به اين عنوان‌ها مي‌توان اشاره كرد: «جهان باز، واقعيت جهاني شدن»، «1999 پيروزي بدون جنگ»، «كشمير، بهشت زخم‌خورده»، «سيا و كنترل مغزها»، «خاطرات تاچر»، «خاطرات گورباچف»، «خروشچف و عصر او»، «اسناد ميتروخين، ك.گ.ب و جهان» و «حكومت افكار».

* علي كسمايي

علي كسمايي پدر دوبله ايران عصر روز 6 تير  91 در سن 97 سالگي به علت كهولت سن و بيماري دار فاني را وداع گفت. علي كسمايي پيشكسوت عرصه دوبلاژ متولد 1294 تهران، فارغ التحصيل حقوق و علوم سياسي از دانشگاه تهران است . وي فعاليت هنري را با مطبوعات آغاز و با نويسندگي ادامه داد. او سينماي حرفه‌اي را با نگارش فيلمنامه فيلم «شرمسار» به كارگرداني اسماعيل كوشان تجربه كرد. او از سال 1329 فعاليتش را در زمينه‌ دوبله آغاز كرد و براي نخستين ‌بار در سال 1333 به‌عنوان سرپرست گويندگان فيلم «شاهزاده‌ روباهان» را دوبله كرد. «علي كسمايي» سرپرستي دوبلاژ فيلم‌هايي نظير «كميته مجازات»، «سال‌هاي جواني»، «هور در آتش»، «حكايت آن مرد خوشبخت»، «آخرين پرواز»، «باغ سيد»، «اتاق يك» و … را بر عهده داشته است.
* ناديا دلدار گلچين
ناديا دلدار گلچين بازيگر سينما و تلويزيون روز 25 مرداد پس از چند روز كما در بيمارستان عرفان دارفاني را وداع گفت. ناديا دلدار گلچين متولد 1339 در تهران است و ديپلم موسيقي از هنرستان عالي موسيقي داشت. وي فعاليت بازيگري‌اش را از سال 1369 با فيلم ابليس آغاز كرده و در فيلم‌هايي چون روسري آبي، كمكم كن، مهرمادري، غريبانه، شيدا، دختري با كفش‌هاي كتاني و... به ايفاي نقش پرداخته‌است.

* فهميه راستكار

فهميه راستكار دوبلور، بازيگر تئاتر، تلويزيون و سينما پنجشنبه دوم آذر پس از يك دوره طولاني بيماري در 80 سالگي در منزل شخصي‌اش درگذشت. فهيمه راستكار متولد 1311 دوبلور و بازيگر سينما، تلويزيون و تئاتر بود. او ليسانس خود را در رشته زبان فرانسه گرفت و بازي در تئاتر و فعاليت در دوبله را از نيمه دهه 1330 آغاز كرد. همچنين كار در سينما را از سال 1352 با فيلم «مغول‌ها» به كارگرداني پرويز كيمياوي آغاز كرد .
بازي در فيلم‌هايي چون «گيس‌بريده»، «پابرهنه در بهشت»، «ستاره‌ها 3: ستاره بود»، »رازها»، «دختري به ‌نام تندر»، «رواني»، «زن شرقي»، «الو!الو! من جوجوام»، «مرغ و همسايه»، «عشق و مرگ»، «جهيزيه‌اي براي رباب»، «محموله»، «ترنج»، «شير سنگي»، «خط پايان» و «آقاي هيروگليف» از فعاليت‌هاي سينمايي اوست. احسان‌الله نراقي نويسنده و جامعه‌شناس روز  12 آذرماه سال 91 به علت كهولت سن در منزلش درگذشت.
 
* نيما نهاونديان

نيما نهاونديان، مجري برنامه‌هاي ورزشي تلويزيون ايران،  روز دوم دي 91 درگذشت. نيما نهاونديان از مجريان ورزشي شبكه 2 سيما بود كه در  شبكه جام جم نيز به عنوان مجري فعاليت داشت همچنين برنامه هاي دورخيز، توپ طلايي و ورزش از نگاه دو را اجرا كرده است.
 
* محمد بيگلري‌پور

محمد بيگلري‌پور، رهبر اركسترسمفونيك صدا و سيما در حالي كه آخرين سمفوني‌اش را نيمه‌كاره گذاشت،‌ 27 دي درگذشت. محمد بيگلري‌پور كه 67 سال سن داشت، مدرس و تحصيل‌كرده‌ي دانشگاه تهران و رهبر اركستر سمفونيك صداوسيما بود. او سازنده اولين سرود جمهوري اسلامي بود و سمفوني‌هاي «انقلاب»، «ايران»، «حضرت محمد (ص)» و اجراي سمفوني «در ازل» از جمله آثار بيگلري‌پور است.

* همايون خرّم

استاد همايون خرّم، موسيقي‌دان، آهنگ‌ساز و نوازنده‌ي شهير ويلن، شامگاه 28 دي‌ماه 91 بر اثر بيماري سرطان از بين ما رفت. به جرات مي‌توان گفت كه تمام ايرانيان با ساخته‌هاي مهندس خرّم خاطره‌ها دارند، از آن جمله تصانيف جاودانه‌ي «تو اي پري كجايي؟»، «امشب در سر شوري دارم»، «اشك من هويدا شد»، «ساغرم شكست» اين نوازنده پيشكسوت ويلن كه سال‌ها با سرطان روده دست و پنجه نرم مي كرد، در سن 82 سالگي در بيمارستان «دي» دار فاني را وداع گفت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار