مدرسه خان از بناهای تاریخی مدارس معروف و بزرگ علوم فقهی دوران صفویه درشیراز است .

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، اين بنا به همت ا... وردي خان افشار والي شيراز و سپه سالار شاه عباس صفوي بنا گذاشته شد .

پس از مرگ وي پسرش امام قلي خان در سال 1024 هجري قمري كار بنا را به اتمام رسانده ، زيربناي اين محل كه به سبك بناهاي درون گرا ساخته شده هفت هزار و 686 مترمربع است كه در زميني به مساحت 5 هزار و 3 مترمربع بنا شده است . اين بنا داراي يكصد حجره براي اسكان طلاب بوده كه در حال حاضر هفتاد هجره به جاي مانده و نيز صحن مدرسه با يك حوض هشت گوش در مركز و چهار باغچه در چهار طرف آن به همراه درختان نارنج و نخل مزين شده است . سردر ورودي با تزئينات بسيار عالي و ارتفاع چشم گير ، با كاشي‌هاي هفت رنگ تزيين شده است . دالان ورودي مدرسه به شكل هشتي است كه با سقفي زيبا و گنبدي شكل و با كاشي لاجوردي آبي و گل بوته‌هاي زيبا مزين شده است .

در زمان ساخت و عصر زنديه در طرفين جبهه غربي مدرسه خان دو گلدسته بلند آجري با تزئينات وكاشي كاري مفصلي وجود داشته كه به علت مسلط بودن بر ارگ حكومتي كريم خان زند آن دو گلدسته ويران شده است . كاشي كاريهاي سقف مدرسه شبيه كاشي كاري‌هاي مسجد شيخ لطف ا... اصفهان است . در حاشيه سقف آيات قرآني با خط ثلث عالي وجود دارد كه در كتيبه‌ آن به سال هزار و 24 هجري قمري نگاشته شده . بالاي دالان ، تالار وسيعي است كه روزگاري حكيم ملاصدرا ملقب به صدرالمتألهين فلسفه اشراق در آن تدريس مي‌كرده است. مدرسه خان در محله اسحاق بيگ شيراز واقع شده است ./س

برچسب ها: مدرسه ، خان ، صفویه ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.