بولیوی با نام رسمی جمهوری بولیوی در مرکز آمریکای جنوبی واقع شده است...

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایتخت آن به طور رسمی و در قانون اساسی شهر سوکره ذکر شده اما دولت این کشور در شهر لاپاز مستقر است. اين کشور از شمال و شرق با برزیل هم مرز است. پاراگوئه نیز در جنوب شرقی ، آرژانتین در جنوب و شیلی و پرو نیز در غرب بولیوی قرار دارند.بولیوی پس از برزیل، آرژانتین، پرو و کلمبیا از نظر وسعت پنجمین کشور آمریکای جنوبی محسوب می‌شود.


نهضت سوسیالیستی و "قدرت دموکراتیک اجتماعی" اصلی ترین احزاب بولیوی محسوب می‌شوند. در بولیوی هر 5 سال یک بار انتخابات دموکراتیک برگزارمی‌شود. براساس قانون اساسی سال 1964 بولیوی دارای دو مجلس سنا و نمایندگان است که به ترتیب 27 و 130 نماینده دارند. خوان اوو مورالس  از سال 2005  مقام ریاست جمهوری بولیوی را عهده دار است.


جمعیت بولیوی ۱۰ میلیون نفر و زبان‌های رسمی آن اسپانیایی، کچوآ، آیمارا و ۳۴ زبان دیگر بومی است. واحد پول این کشور بولیویانا نام دارد و نظام حکومتی آن دموکراسی است.


۵۵ درصد مردم بولیوی از تبار سرخ‌پوست، ۳۰ درصد مستیزو (دورگه سرخ‌پوست و سفیدپوست) و ۱۵ درصد سفیدپوست هستند. دین مردم بولیوی مسیحیت است.


بولیوی یک کشور در حال توسعه و شاخص توسعه انسانی آن در حد متوسط است. میزان فقر در بولیوی ۵۳ درصد ذکر شده‌است. 


کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری، و معادن از فعالیت‌های اصلی صنعتی در بولیوی و فرآورده‌های عمده آن تولیدات نساجی، پوشاک، فلزکاری و پالایش نفت است. بولیوی از نظر اندوخته‌های معدنی و به‌ویژه فلز قلع غنی است.


برچسب ها: توریست ، کشور ، جهان ، بولیوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار