شركت مادر تخصصي عمران وبهسازي شهري ايران توانسته است بافتهای فرسوده شهری، كه به عنوان بخش مهمي از شهرها به شمار مي رود را نوسازي و كارنامه درخشاني از خود برجاي بگذارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، جایگاه بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در وزارت راه و شهرسازی لازم است گفته شود بافتهای فرسوده شهری، مناطقی از شهر است که در طی سالیان گذشته عناصر متشکله آن اعم از تأسیسات روبنائی، زیربنائی، ابنیه ، خیابانها و دسترسی‌ها دچار فرسودگی و ناکارآمدی شده و ساکنان آن از مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می‌‌برند.

 بر اس اين گزارش  به عبارت فنی تر ناپایدار در برابر سوانح،نفوذناپذیر در برابر وسایل امدادرسان و متراکم به لحاظ جمعیت و ریزدانه هستند و به این ترتیب مستعدترین شرایط را برای بالاترین آسیب پذیری در برابر سوانح طبیعی و غیر طبیعی فراهم می آورند.

 در همين راستا شاید تا چند سال پیش ضرورت بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری ، چندان احساس نمی شد اما زلزله بم این حقیقت را روشن ساخت ، درصد قابل توجهی از جمعیت شهری کشور در معرض شدید تلفات جانی و مالی قرار دارند که هر چه زودتر باید با عزمی راسخ و در قالب یک اقدام و نهضت جهادی این خطر را مدیریت و مهار نمود . بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری ، موضوعی پیچیده ، چند وجهی و میان بخشی با ابعاد کالبدی ، شهرسازی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی و ... است . بررسی ها نشان می دهد به رغم ظاهر ساده ، این موضوع ابعاد ریشه دار مختلفی دارد و ضرورت های بهبود آن از جنبه های مختلف قابل تبیین است . به عبارت دیگر ، علاوه بر ضرورت اصلاح وضعیت کالبدی و استحکام بخشی و مقاوم سازی بناهای موجود در جهت رفع و یا کاهش آسیب پذیری و حفاظت از جان و مال ساکنان بافت های فرسوده ، از منظر اقتصادی و مالی نیز دارای مزیت های نسبی قابل توجهی می باشد.به عبارت دیگر موضوع بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری ، نه به عنوان یک تهدید و معضل ، بلکه به عنوان یک فرصت است که صرفه های ملی متعددی در پی دارد .

با توجه به این ضرورت ها درماده171 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مکلف شده است نسبت به احصاء مناطق ویژه نیازمند بهسازی و نوسازی در بافتهای فرسوده و دسته‌بندی طرحهای واقع در این مناطق، با اولویت:
1- طرحهایی که به دلیل وجود منافع عمومی، اجرای به موقع آنها ضروری است.

2- طرحهایی که از طریق تدوین ضوابط و مقررات و مشارکت مردم و حمایت دولت، شهرداری ها و دهیاری ها به مرور زمان قابل انجام است، اقدام نماید.وزارت راه و شهرسازی و شهرداریها نیزموظف شده اند با اعمال سیاستهای تشویقی و در چهارچوب قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده از اقدامات بخش غیردولتی برای احیاء و بازسازی بافتهای فرسوده حمایت نمایند. به نحوی که هرسال در طول برنامه حداقل ده درصد (10%) از بافتهای فرسوده شهری را احیاء و بازسازی نمایند و دولت موظـف است حداقل پنجاه درصـد (50%) از منابع، اعـتبارات و تسهیلات اعطائی برای بخش مسکن اعم از طرحهای مسکن مهر، مسکن جوانان و نیازمندان و مانند آن را به اجرای طرحهای مذکور در محدوده بافتهای فرسوده شهری اختصاص دهد.

. احیاء بافت فرسوده درون شهرها وسیله ای مناسب برای بهره برداری از ظرفیت اراضی درون شهرها در جهت اسکان سرریز جمعیت و تحقق سیاست توسعه درونی شهرها که مزیت ها و صرفه های اقتصادی قابل توجهی نسبت به سایر سیاست های توسعه شهری دارد قلمداد شده و در محور مستقل احیاء، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری بر مهم و سنگین بودن تکلیف قانونی مندرج در بند(د) و تبصره ذیل آن از ماده 171برنامه پنجساله پنجم توسعه تأکید و پیگیری تحقق آن در دستور کار خود قرار داده است ومشارکت مردم و شهرداری ها در تحقق اهداف احیا ی بافت های فرسوده شهری ضروری دانسته اند.

وزارت راه و شهرسازی برنامه و وظایف خود را از طریق شرکت مادر تخصصی  عمران و بهسازی شهری ایران به استناد قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری پیگیری می نماید. امسال توانست با استفاده از سرمایه و نیروی کار ایرانی  گامهای بلندی در نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده بردارد . و امید دارد در سال آینده  بتواند با استفاده پنانسیل  سرمایه گذاران و مشارکت ساکنین  دریچه نو به این مقوله باز شود .  
برچسب ها: کارنامه ، بافت ، فرسوده ، بهسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار