طي 11 ماهه سال 91، در مجموع 44 ميليون و 786 هزار تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني و آبي وارد و 47 ميليون و 62 هزار تن كالا از مرزهاي كشور صادر شده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط‌ عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، معاون وزير راه و شهرسازي و رييس اين سازمان با اعلام اين خبر اظهار داشت: در پي اقدامات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در زمينه بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تسهيل در امر صادرات و ترانزيت كالا از مرزهاي جاده‌اي كشور، از مجموع كالاهاي صادر شده، ميزان 6 ميليون و 291 هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده‌اي از كشور خارج شد كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 24 درصد افزايش داشته است.
افندي‌زاده با اشاره به اين كه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 8 درصد، راه‌آهن 2 درصد و سهم دريا 90 درصد است، افزود: از ميان مرزهاي جاده‌اي كشور، مرز بازرگان با سهم 59 درصدي فعال‌ترين مرز در زمينه واردات كالا به كشور به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي ميرجاوه با 10 درصد و آستارا با 8 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.
وي در ادامه گفت: عملكرد مرزهاي جاده‌اي در زمينه صادرات كالا از كشور نشان مي‌دهد طي 11 ماهه نخست سال 91، مرز دوغارون با 27 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بازرگان با 16 درصد و آستارا با 11 درصد قرار دارند.
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با بيان اين كه سهم كاميون‌هاي ايراني در صادرات كالا 57 درصد و در جابه‌جايي واردات كالا 53 درصد بوده است، افزود: از مجموع كالاهاي صادر شده بيشترين ميزان به كشورهاي افغانستان و تركمنستان و از مجموع كالاهاي وارد شده بيشترين ميزان از كشورهاي تركيه و پاكستان بوده است.
معاون وزير راه و شهرسازي 86 درصد كالاهاي صادر شده را كالاهاي غيرنفتي عنوان كرد و افزود: پرشمارترين كالاهاي صادر شده از مرزهاي كشور، سيمان، مواد نفتي و محصولات كشاورزي بوده است.
وي با اشاره به اين كه طي مدت مذكور، 250 هزار نفر مسافر توسط 27 هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري وارد كشور شدند، افزود: در جابه‌جايي اين مسافران سهم اتوبوس 52 درصد و سواري 48 درصد است.
همچنين تعداد 350 هزار نفر توسط 34 هزار دستگاه وسيله‌نقليه مسافري از كشور خارج شدند كه سهم اتوبوس 54 درصد و سواري 46 درصد بوده است.
معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: در مدت مذكور، بيشترين تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي بيله‌سوار با 24 درصد و بازرگان با 18 درصد بوده است.
وي خاطرنشان كرد: از مجموع مسافران وارد شده به كشور 129 هزار نفر مسافر خارجي و از مجموع مسافران خارج شده از كشور 152 هزار نفر مسافر مليت غيرايراني داشتند./س
برچسب ها: کالا ، راهداری ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار