مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از وجود تعداد 7 هزار رشته قنات به عنوان محور بخش کشاورزی در این استان خبر داد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ حبیب‌الله شریفی اظهار کرد: اهداف و اثرات آبخیزداری شامل کنترل و بهره‌وری از سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها، تغذیه سفره‌های آبی، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل و مهار فرسایش خاک و اصلاح و بهبود پوشش گیاهی آبخیزها می‌شود.

بهره‌وری مناسب از سیلاب و جلوگیری از اهداف عملیات آبخیزداری خراسان‌جنوبی است

وی ادامه داد: کنترل و بهره‌وری از سیلاب‌ها و روان‌آبها حاصل از بارندگی در مناطق مختلف به ویژه مناطق بالا دست حوزه‌های آبخیز به منظور کاهش اثرات و خسارات و سیل در اراضی پایین دست است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: بهره‌وری مناسب از سیلاب و جلوگیری از خروج و هدر رفت روان‌آب‌های منطقه شهری، مرزی و سایر حوزه‌ها از اهداف عملیات آبخیزداری خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

شریفی اضافه کرد: تغذیه سفره‌ آب‌های زیر زمینی در بالادست منابع آبی مانند قنات با وجود بیش از 6 هزار رشته در خراسان جنوبی محور اصلی کشاورزی در این استان به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: سفره‌های آبی زیر سطحی بخش عظیمی از جمعیت مولد خراسان جنوبی را پوشش داده و تضمین‌کننده ادامه فعالیت و حیات آنها محسوب می‌شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اذعان داشت: بر‌ اساس آمار غیر رسمی خراسان جنوبی دارای 7 هزار رشته قنات است.

شریفی اظهار کرد: تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی خراسان جنوبی(28 دشت) است که بخش عظیمی از آنها بحرانی، ممنوعه و دچار نقصان شدید منابع آب هستند.

وی با بیان اینکه با کنترل عملیات و پخش سیلاب و آبخوانداری می‌توان روند کاهش سفره‌های آبی زیر زمینی را کاهش داد، عنوان کرد: با این اقدام سبب بهبود کیفی و کمی این منابع هم می‌شویم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: کنترل و مهار فرسایش خاک مرغوب در اراضی کشاورزی و مرتعی و کنترل رسوب و جلوگیری از ورود آن به مخزن سدهای موجود و در دست ساختمان وزارت نیرو در خراسان جنوبی 11 مورد است که تجمع آنها سبب کاهش عمر مفید سد شده است.

شریفی افزود: بخش عظیمی از بستر تولید کشاورزی که خاک مناسب دارد توسط فرسایش، تخریب و از دسترس خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد: اصلاح و بهبود پوشش گیاهی آبخیزها و اصلاح کاربردی اراضی منجر به جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود.

شریفی متذکر شد: اصلاح و بهبود پوشش گیاهی آبخیزها سبب افزایش تولید در بخش دامداری و گیاهان دارویی، ذخیره نزولات جوی و کاهش بروز خطر سیل می‌شود/س

برچسب ها: وجود ، قنات ، خراسان جنوبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.