مدير عامل شركت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران با اشاره به اينكه اجراي طرح كهاب در كشور صرفه جويي اقتصاد دارد گفت: در صورت جمع آوری تمامی بخارات بنزین امکان صرفه جویی سالانه حدود 340 میلیارد تومانی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،مصطفي كشكولي مدير عامل شركت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران در مراسم افتتاح نخستین طرح جمع آوری بخارات بنزین به روش غشایی در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه روزانه 250 ميليون ليتر فراورده نفتي در بخش هاي مختلف توزيع مي شود افزود: اين فراورده با 700 مخزن در سراسر كشور و با 12 هزار نفتكش در 3 هزار جايگاه عرضه فراورده نفتي انجام مي شود.

وي با یادآوری اینکه هم اکنون در 10 هزار نفتکش جاده پیما، 80 انبار نفت و 3000 جایگاه سوخت بنزین تبخیر می شود، اظهار داشت: از این رو اجرای طرح های مختلف و متنوع بسته به شرایط آب و هوایی هر استان می تواند مانع انتشار بخار بنزین به اتمسفر شود.

كشكولي ادامه داد: در حال حاضر 12 ميليون خودرو و 7 ميليون موتور سيكلت در كشور از سوخت استفاده مي كتتد.

وي با تاكيد براينكه طرح كهاب و جمع آوري جمع آوری بخارات بنزین به روش غشایی بيشتر در كشورهاي اروپايي اجرا مي شود گفت: طرح كهاب به عنوان دومين طرح ملي در كشور است.

كشكولي با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 65 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود، گفت: با مصرف این میزان بنزین روزانه حدود 200 میلیون لیتر بخار بنزین به ویژه در سطح هفت کلانشهر کشور تولید می شود.

مدير عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه در صورت اجرای طرح های مختلف کهاب امکان جمع آوری و استحصال روزانه 300 هزار لیتر بنزین وجود دارد، تصریح کرد: بر این اساس سالانه می توان 110 میلیون لیتر بنزین را به جای تبخیر در اتمسفر به چرخه مجدد مصرف بازگرداند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در سطح ناوگان نفتکش‌ها، جایگاه‌ها و انبار نفت استان البرز طرح کهاب به روش غشایی اجرایی شده است، بیان کرد: در مجموع در صورت جمع آوری تمامی بخارات بنزین امکان صرفه جویی سالانه حدود 340 میلیارد تومانی وجود دارد.

این واحد که به عنوان پایلوت بخشی از طرح کهاب در انبار نفت شهید دولتی کرج احداث شده است، بعدازظهر روز گذشته به بهره برداری رسمی رسید.

ظرفیت بخار بنزین ورودی به این واحد که به روش غشایی در انبار نفت کرج احداث شده است، ٥٠٠ مترمکعب بر ساعت بوده و از هر یک هزار لیتر بخار بنزین ورودی به آن، ١,٥ لیتر بنزین مایع استحصال می شود.

تعداد بازوهای بارگیری بنزین این واحد ٦ دستگاه است که قابل افزایش تا ٨ دستگاه بوده و هر بازو نیز قابلیت بارگیری ٦٠ هزار لیتر بخار بنزین در هر ساعت را داراست که می تواند در هر بیست و چهار ساعت حداکثر ٤ میلیون لیتر بخارات بنزین را جمع آوری کند.

با راه اندازی واحد بازیافت بخارات بنزین در انبار نفت کرج به عنوان پایلوت و به منظور بررسی نتایج و به صرفه بودن اجرای آن در دیگر انبارهای نفت،‌ هم اکنون قابلیت استحصال روزانه ٦ هزار لیتر بنزین در این واحد وجود دارد.

در ادامه فريدون مجري طرح كهاب جلیلیان با یادآوری اینکه در سال 87 هزینه اجرای طرح کهاب در کل کشور حدود 87 میلیارد تومان بود، تبیین کرد: این هزینه سرمایه گذاری در سال 89 به 230 میلیارد تومان و در سالجاری با افزایش قیمت دلار به 600 میلیارد تومان افزایش یافته است، تاکید کرد: با وجود افزایش چندین برابری اجرای این طرح اما به همین میزان توجیه اقتصادی آن هم بالا رفته است.

مجری طرح بازیافت بنزین در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هم اکنون به منظور کاهش هزینه اجرای پروژه بومی سازی کالا و تجهیزات در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: تاکنون دو قطعه اصلی طرح کهاب توسط سازندگان داخلی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است.

وی نرخ بازگشت سرمایه کل این طرح زیست محیطی را دو ساله عنوان کرد و افزود: استفاده از کالا و تجهیزات بومی در سه هزار جایگاه و 24 هزار نازل صرفه جویی حدود دو میلیون دلاری به همراه دارد./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار