يکي از تحليلگران سياسي حوادث اخير در عربستان سعودي را نشان از سقوط قريب الوقوع خاندان آل سعود ارزيابي کرد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه پرس تي وي ؛ «محسن صالح»  تحليلگر سياسي و استاد دانشگاه لبنان تصريح کرد  اين واقعيت که مردم عربستان به اندازه‌اي جرات پيدا کرده‌اند که به خيابان‌ها بيايند و آشکارا وحشي‌گري‌هاي  مسئولان سعودي را به چالش بکشند از« سقوط قريب‌الوقوع خاندان حاکم» در اين کشور خبر مي‌دهد. 

پرس تي وي در گفتگو   با «محسن صالح» استاد دانشگاه لبنان از بيروت ابتدا  از وي  پرسيد : به نظر شما وضعيت کنوني در عربستان سعودي را به ويژه وقتي نوبت به مساله زندانيان سياسي و بازداشت زنان و کودکان مي‌رسد، چگونه بايد ارزيابي کنيم؟

صالح پاسخ داد: بسياري از سازمان‌هاي بين‌المللي به سعودي‌ها درباره ادامه بازداشت  اين افراد بي‌گناه  از شهرهاي مختلف شبه‌جزيره عربستان،   هشدار داده‌اند و از مقامات سعودي خواسته اند  اين زندانيان را که به  رفتار مسئولان  سعودي بر ضد مردم معترضند ؛  آزاد کنند.معترضان خواهان آزادي‌هايي نظير آزادي بيان و رفتار قابل قبول مقامات با مردم در  شهرهاي قطيف، عواميه، قصيم، رياض و ساير نقاط اين کشور هستند.صالح افزود: به نظر من شعله‌هاي انقلاب در عربستان سعودي آغاز شده است و به زودي شاهد تغيير در رژيم اين کشور خواهيم بود و اين نوع انقلاب ادامه و دامنه آن روز به روز گسترش خواهد يافت تا از شر چنين رژيم عقب‌افتاده‌اي خلاص شويم.

پرس تي‌وي در ادامه  پرسيد: آقاي صالح شما آينده اين جنبش را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟ شما گفتيد که ما شاهد تغيير رژيم خواهيم بود لطفا بفرماييد اين تغيير چگونه محقق خواهد شد؟
صالح پاسخ داد: ما در حال حاضر  شاهديم که مردم از شهرها و نقاط مختلف عربستان نظير قصيم، بريده، قطيف، عواميه، رياض و ساير نقاط در بخش‌هاي مختلف شبه جزيره عربستان  به خيابان‌ها مي‌آيند و جرات پيدا کرده‌اند تا آزادانه عقايد و نظرات‌شان را ابراز کنند و وحشي‌گري‌هاي مسئولان  سعودي را به چالش بکشند و اين به معناي آن است که مردم در حال حاضر به اندازه کافي از وظيفه خود در زمينه برگزاري تظاهرات و به چالش کشيدن مقامات رژيم سعودي آگاه شده‌اند و اين بخشي از مساله کلي است که به تغيير رژيم در اين کشور منتهي مي‌شود. 

صالح  در پايان خاطر نشان کرد : من حدس مي‌زنم  فرو ريختن «ديوار هراس» از مقامات سعودي و آغاز اين روند ما را به اين مساله خوش‌بين و اميدوار مي‌کند که مردم عربستان در مسير خلاصي از شر چنين رژيمي گام بر مي‌دارند. اين سخنان در حالي مطرح مي‌شود که تظاهرات عليه رژيم  آل سعود در رياض، پايتخت عربستان سعودي و قطيف در شرق اين کشور،  در حمايت از زنان معترضي که در بازداشت به سر مي‌برند ادامه دارد . 

تظاهرات کنندگان آزادي فوري گروهي از زنان را که هفته گذشته در شهر« بريده» در مرکز اين کشور دستگير شدند ؛ خواستارند.به گفته فعالان سياسي، نيروهاي امنيتي سعودي بيش از سيصد معترض از جمله ده‌ها زن و کودک را اول مارس و در پي تجمع صدها نفر از مردم عربستان در مقابل اداره تحقيق و محاکمه در شهر  بريده دستگير کردند. اين معترضان خواستار آزادي زندانيان سياسي بودند.


                                آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.    
برچسب ها: آل سعود ، سقوط ، رژیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار