پرستاران به عنوان عضوی از نظام سلامت در تامین سلامت معنوی نقش دارند.

حیدری عضو شورای سازمان نظام پرستاری در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت:  انسان دارای ابعاد شناختی عاطفی ، اجتماعی و معنوی است و طی سال های اخیر سلامت معنوی به عنوان یکی از ابعاد سلامتی در کنار سلامت جسمی، ذهنی و اجتماعی مطرح شده است. عدم توجه به هر یک از این ابعاد سبب حذف بخش مهمی از وجود انسان می شود به همین دلیل منابع موجود در حوزه سلامت به طور فزاینده ای به اهمیت معنویت و نقش آن در سلامت و بیماری پرداخته اند.

وی گفت: معنویت به عنوان اساسی هستی انسانی و تاثیر آن در التیام و شفابخشی انسان در سال های اخیر مورد توجه فزاینده ای قرار گرفته است بعد معنوی یکی از ابعاد چهارگانه مراقبت کلی نگر بوده و مانند ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی انسان از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی تصریح کرد: نتایج نشان می دهد بیماران در مقابله با بیماری های جسمی خطرناک و جدی به بعد معنوی تکیه کرده و سازگاری معنوی قدرتمندترین وسیله ای است که آنان برای مقابله با بیماری جدی ماند سرطان از آن استفاده می کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: پژوهشگران بر این باورند که تمایل به دین، مذهب و منابع معنوی می تواند به عنوان یک رویکرد سازگاری روانی- اجتماعی بعد از تشخیص بیماری مورد استفاده قرار گیرد منظور از سلامت معنوی رابطه خوب فرد با معبود و احساس هماهنگی بین خویشتن، خدا و زندگی است در این راستا مطالعات نشان داده اند بیماران تمایل دارند به نیازهای معنوی آن ها در نظام بهداشتی و درمانی پرداخته شود./ع2
برچسب ها: پرستار ، سلامت ، جسمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار