21 اسفند ماه یادآور صبحگاه هولناک اردبیلی‌ها و آدینه تلخ مردم این دیار همراه با 32 نفر کشته و مصدومی بود که در بمباران ناجوانمردانه هواپیماهای عراقی‌ سعی کردند برای هموطنان اردبیلی دلهره ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ 21 اسفند هر سال یادآور یکی از تلخ‌ترین روزهای اردبیلی‌هاست که گویی این ماه آبستن حوادث مختلفی برای اردبیلی‌هاست که انتقام با میگ شکاری در آسمان اردبیل با طعم ترس و دلهره رخدادی بود که هنوز دل‌ها را می‌آزارد و بیش از هر زمان دیگر داغ آن، دل‌ها را به هراس می‌اندازد.

در حالی 21 اسفند 1366 بمباران هوایی اردبیل توسط جنگنده‌های رژیم بعث عراق در ساعت 10:15 صبح انجام شد که مردم این دیار که حتی در خواب نیز فکر حمله به این شهر را در جنگ هشت ساله نداشتند آسمانشان را در کمتر از پنج دقیقه چنان پر دود و وحشتناک دیدند که شاید نظیر آن را در طول تاریخ تجربه نکنند.

جنگنده‌های عراقی که با میگ‌های شکاری در آسمان اردبیل ظاهر شده بودند قصد بمباران شرکت نفت، مرکز فنی و حرفه‌ای اردبیل و پادگان آموزشی شهید پیرزاده را داشتند اما در این بمباران تنها اهداف غیر‌نظامی و مسکونی مورد حمله قرار گرفت و بیش از هشت باب منزل مسکونی تخریب شد.

در این حادثه تلخ و تاسف‌بار که هشت بمب از سوی هواپیماهای دژخیمان صدام در سه نقطه اردبیل فرود آمد بیش از 15 نفر جان باختند و 17 نفر نیز مجروح شدند.

بمب‌هایی که توسط میگ‌های عراق بر سر غیر‌نظامی‌های اردبیلی ریخته شد ساخت کشور فرانسه و از نوع تخریبی مشهور به جیمی بود که 300 کیلو وزن داشت و اندازه آن حدود 2 متر و به اندازه مخزن آبگرمکن زمینی گزارش شده است.

در روزهایی که رزمندگان ما با اقتدار و صلابت رویای شکست‌ناپذیری صدامیان را آشفته کرده و آنها را با شکست‌های سنگین روبرو کرده بودند و آرام آرام زمزمه آتش‌بس و پایان جنگ به گوش می‌رسید عراقی‌ها با هدف کینه‌توزانه و تنزل روحیه دفاعی و انقلابی مردم به بمباران گسترده شهرها از جمله اردبیل اقدام کردند و جای تعجب اینجاست که در بمباران شهر اردبیل دو بمب عمل نکرده که مدتی بعد با همکاری نیروهای نظامی خنثی شدند./س

برچسب ها: اردبیل ، بمباران ، توسط ، عراقی ، ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.