يادداشت/

مردم زلزله‌زده ارسباران و زهان با چه حالي به استقبال نوروز مي‌روند؟

در حالي سال نو با بوي گراني از راه مي‌رسد كه عده‌اي از هموطنانمان همچنان با مشكلات ناشي از زلزله دست‌ به گريبانند و هنوز سرماي زمستان تنشان را مي‌لرزاند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ دو هفته پیش از آنکه شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد در پایتخت جمهوری اسلامی ایران بدنه سست و توهم‌زده سیاست بين‌الملل را بلرزاند و تهران را بار دیگر در صدر اخبار جهان قرار دهد، در گوشه‌ای از کشور پهناور ابن‌ سيناها، شهریارها، کاظمی‌ها، رجایی‌ها، حسابی‌ها، امیرکبیرها و ... زلزله‌ای با نقابي از بی‌رحمی دل مردمان این سرزمین اسلامی را به درد آورد.

ساعت 4:53 دقیقه روز شنبه 21 مردادماه، سال جاری درحالی که مردم روزه‌دار ارسباران- شاید خود را برای افطاری آماده می‌کردند- زلزله‌ای با قدرت 6.4 در مقیاس ریشتر شهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی را لرزاند و به مدت 10 دقیقه زلزله‌ای دیگر با قدرت 6.2 در مقیاس ریشتر این شهرستان و شهرستان‌های اهر، هريس، ورزقان و روستاهای تابعه را لرزاند.
هشت روز قبل از عید فطر امسال بود که زلزله، این بلای طبیعی 19 هزار خانواده منطقه ارسباران را بی‌خانمان کرد و حدود 300 خانواده را به عزای عزیزانشان نشاند.

از همان روزهای ابتدای وقوع زلزله، مسکن دغدغه مردم زلزله‌زده و حتی سایر ايرانيان در اقصي نقاط كشور شد‌ چرا که ارسباران یک منطقه کوهستانی است و حتی در شب‌های تابستان سرما عرض‌اندام می‌کند تا چه برسد به شب‌های زمستان‌ و از آنجایی که فصل پاییز و زمستان در پیش بود، پرداختن به این مهم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

مسئولان که هر کدام برای حضور در منطقه زلزله‌زده اهر، هریس و ورزقان از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، هر کدام وعده دادند که دغدغه مسکن و سرما از ذهن و خیال آسیب‌دیدگان فراموش شود.

روزها بدون توجه به وضعیت اسفناک زلزله‌زدگان که مراسم چهلم عزیزانشان را در چادر غمبار برگزار کرده بودند، می‌گذشت و سرما با چراغ خاموش و چراغ روشن و انواع مختلف چراغ خود را به میدان مشکلات رسانده و حریف می‌طلبید. 

زمستان 91 در حالی خود را به ارسباران رساند که برخی از زلزله‌زدگان بدون آنکه سرپناه مطمئنی داشته باشند خود را برای رویارویی با سرمای منفی 20 درجه آماده کرده بودند و در این میان صدای نماینده و یا خبرهای چند خطي خروجی برخی خبرگزاری‌ها کاری از پیش نمی‌برد.

همان روزهایی که امثال ما با آب داغ مطبوع استحمام مي‌كرديم و در کنار بخاری بدون هیچ دغدغه برف و بارانی با آهنگ ملایم باران ايام مي‌گذرانديم، کودکان ارسباران از ترس اینکه مبادا روز زود شب شود و سرما اذیت کند، قدرت نگاه کردن به افق خورشید را نداشتند.

اين روزها مردم زلزله‌زده اهر، هريس و ورزقان به همراه روستائيان كه بخش اعظم زلزله‌زدگان را تشكيل مي‌دهند، به همت مسئولان امر بازسازي مناطق زلزله‌زده عيد نورزو را در خانه‌هاي خود جشن خواهد گرفت تا تلخي كامشان به همراه آغاز سال جديد شيرين شود.

اما این فقط مردمان شمال‌ غرب کشور نبودند که در سرمای سخت شب‌های ارسباران، طعم تلخ زلزله را بارها و بارها می‌چشیدند چرا که حدود 4 ماه بعد از زلزله ارسباران، زلزله‌ای دیگری به قدرت 3.9 در مقیاس ریشتر بخش زهان شهرستان زیرکوه در استان خراسان جنوبی را نيز لرزاند.

ساعت 17:14 بود که زلزله‌ای به مانند زلزله ارسباران اما با شدت کمتري، زهان را لرزاند و 6 نفر از دیگر هموطنانمان را به کام مرگ برد.

در جریان سفر به این منطقه زلزله‌زده نیز صحنه‌های در حافظه حک شد که درد آن کمتر از زلزله ارسباران نبود، علی‌الخصوص آنجایی که مسئولان بلند‌پایه استان با حضور در مناطق زلزله‌زده زهان خبر از تأمین مسکن در آینده نزديك خبر دادند.

زمستان 91 در حال سپري شدن است که همین چند روز پیش بارش برف سنگین بار دیگر قصه زلزله‌زدگان را پرغصه کرد و به قول نماینده ارسباران در طول زمستان امسال حدود 210 خانوار در چادرها به سر برده‌اند كه وضعيت زندگي آنها تاثيري در احوالات امثال من نداشت.

بنابراین در حالی به پایان سال نزدیک می‌شویم که مردم زلزله‌زده ارسباران و زهان علاوه بر گرانی و تورم، زمستانی سخت را پشت سر گذاشته‌اند، امیدوار به اجرای فاز دوم امدادرسانی نشسته‌اند تا شاید گره‌ای از گره‌ها گشوده شود؛ باشد که با رفع معضلات مناطق ارسباران و زهان بار دیگر شاهد ثبات، آرامش و شور زندگي در اين مناطق باشیم. انشاء‌الله.

يادداشت از وحيد عظيم‌نيا

انتهاي پيام/

برچسب ها: زلزله ، زهان ، ارسباران ، مسکن ، سرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار