روستاي کندوله از توابع بخش دينور شهرستان صحنه در استان کرمانشاه، با مختصات جغرافيايي 47 درجه و 13 دقيقه طول شرقي و 34 درجه و 39 دقيقه عرض شمالي، در فاصلة 52 کيلومتري شهر صحنه و 75 کيلومتري مرکز استان (کرمانشاه) قرار گرفته است. اين روستاي زيبا از شمال به کوه کوله بزرگ، از شمال غرب به کوه خره سياه و از جنوب به کوه پير آفتاب محدود مي‏شود و جاده‏اي آسفالته و مناسب دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


روستاي کندوله در ناحية کوهستاني استقرار يافته و از سطح دريا 1970 متر ارتفاع دارد، آب و هواي کندوله معتدل و کوهستاني است. در بهار و تابستان معتدل و در پاييز و زمستان سرد است.
برخي بناي روستاي کندوله را به دوران آل بويه نسبت مي‏دهند. گفته مي‏شود اين محل در اصل مکان قلعه رکن‏الدوله بوده است که بعدها به صورت «کندوله» درآمده است. اين نام در تلفظ مردم محلي «کنوله» ناميده مي‏شود. بنا به روايت ديگري «کند» در ترکي به معني ده است و چون اين ده نيز مرکز حکومت (الدوله) بوده است، پس از اختصار به «کندوله» تغيير يافته است؛ بناهاي امامزاده پيرافته، قلعه مردان و آثار باقي مانده ديگر نشانگر قدمت و سابقه تاريخي اين روستا است.
مردم روستاي کندوله به زبان کردي سخن مي‏گويند، آنان مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.
الگوي معيشت و سکونت
روستاي کندوله در کوهپايه استقرار يافته و بافت مسکوني متمرکز دارد. خانه‏هاي روستاييان از نوع معيشت و فعاليت روستاييان متأثر شده و غالباً داراي ايوان مي‏باشند. عمده مصالح به کار رفته در خانه‏ها، خشت و گل است که هنرمندانه به کار گرفته شده‏اند.
ديوار خانه‏هاي خشتي به دليل سرماي سخت زمستان ضخيم است و در قاب روزنه‏ها پنجره‏هاي کوچکي تعبيه شده است. سقف خانه‏ها مسطح و با تيرهاي چوبي و اندود کاهگل پوشيده شده است. در ساخت خانه‏هاي جديد از مصالح مقاوم آهن، گچ، آجر و سيمان استفاده مي‏شود.
روستا، معابر عريضي دارد و در برخي از آن‏ها درختان بلند و نهرهاي آب، فضاهاي دلپذيري را به وجود آورده‏ان.
جاذبه‏هاي گردشگري
فضاي روستاي کندوله از نظر طبيعي بسيار دل‏انگيز و زيباست. انگور يکي از مهم‏ترين محصولات زراعي و جذاب آن است. تاکستان‏هاي زيبا و متعددي که در فصل تابستان خوشه‏هاي انگور از تاک‏هاي آن آويزان مي‏شوند، مناظر بسيار جذاب و چشم‏نوازي را پديد مي‏آورند، به ويژه آنکه روستا در دامنه کوه واقع شده و باغات پلکاني دارد.
اطراف روستاي کندوله، با کوه‏هايي احاطه شده است که چشم‏ندازهاي بسيار زيبا و تماشايي دارند. سطح کوه‏ها در فصول بهار و تابستان از انواع کمياب گياهان خودرو و گل‏هاي رنگارنگ پوشيده مي‏شود و فضاي بسيار زيبا و دلکش به وجود مي‏آورد. در فصل زمستان نيز کوه‏ها از برف پوشيده مي‏شوند و جلوه طبيعي خاصي مي‏يابد.
مهم‏ترين صنعت دستي و هنري مردم روستا، بافت انواع قالي با طرح‏هاي بومي (برگرفته از طرح‏هاي کردي) و طرح‏هاي غيربومي است و جنبه صادراتي دارند.
رايج‏ترين بازي‏هاي روستاي کندوله عبارتند از قل قلان، که نوعي بازي شبيه «لي لي» است و بازي پهلان، که نوعي بازي سنگ‏پراني با دست، به سوي هدف مي‏باشد. از انواع ديگر بازي‏هاي مردم اين روستا مي‏توان به شال دورکي، اکل مکل، تران و ترنه بازي اشاره کرد.
در ميان مردم روستاي کندوله نيز مانند ساير نقاط کردنشين، موسيقي جايگاه ويژه‏اي دارد و در اکثر مراسم جشن و سرور، همراه با نواختن سازهاي محلي، مردم به رقص و پايکوبي و خواندن ترانه‏هاي شاد مي‏پردازند.
از انواع غذاهاي متداول در روستاي کندوله مي‏توان به دوغينه که با بلغور گندم و دوغ ترش پخته مي‏شود؛ آش شلغم که با شلغم، آب انارو بلغور گندم تهيه مي‏شود؛ آش ترش که با حبوبات و سبزي‏هاي معطر و دوغ پخته مي‏شود و همچنين به نوعي دلمه محلي اشاره کرد.
دسترسي: روستاي کندوله از طريق شهرهاي کرمانشاه، صحنه و کامياران قابل دسترسي مي‏باشد و جاده‏هاي منتهي به اين روستا از شهرهاي مزبور مناسب و آسفالت است/س

برچسب ها: کرمانشاه ، روستا ، کندوله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.