صنایع داروسازی از دولت درخواست دارند که 400 میلیون دلار ارز مرجع به داروهای وارداتی که در داخل نمونه ی تولیدی آنها وجود دارد قطع شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران: دکتر زرگری مدیر عامل شرکت داروسازی تامین امروز 20 اسفند در مراسم اختتامیه سومین دوره ی جایزه ی ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت که در سالن همایش صدا و سیما برگزار شده بود گفت: سال 91 سال سختی در حوزه ی صنعت داروی کشور بود که علیرغم تمام تحریم های استکبار جهانی توانستیم این سال را پشت سر بگذاریم در واقع صاحبان صنایع و مسئولین کشور به رسالت خود عمل کردند و توانستند داروهای مورد نیاز جامعه را در این برهه ی سخت تامین کنند.
 
وی گفت: دارو در نظام سلامت بخش بسیار مهم و کابردی دارد که در سطح راهبردی یک کالای غیر قابل جایگزین تلقی می شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: حجم تولید شرکت های نو ظهور داروسازی طی یک دوره ی ده ساله از 14 درصد از سال 2006 به 30 درصد در سال 2016 خواهد رسید، در واقع این شرکت ها فرصت های مناسب را جهت توسعه ی سرمایه گذاری پیدا کرده اند.
 
وی ادامه داد: امسال سال جنگ اقتصادی ما بود و در حوزه ی دارو به دلیل حساسیت و نرخ ارز در بازار خارجی دچار مشکلاتی بودیم ولی آنها را پشت سر گذاشتیم.
 
وی به بحث آثار تحریم در حوزه ی دارو اشاره و عنوان کرد: صنعت در بخش تولید و واردات دارو در سال 90 با عدم وصول مطالبات در مصرف مواجه بود و در بخش تولید دچار خلع نقدینگی شدیدی بود که این موضوع باعث شد که تولید داروهای داخل کند شود همچنین قفل شدن نظام های بین المللی بانکی باعث شد که مواد اولیه شرکت ها با مشکل مواجه شود و این فشار باعث تخلیه شدن انبارهای دارویی شود.
 
زرگری تصریح کرد: مشکلات ارزی یکی دیگر از مشکلات این صنعت است ما در سال 89 با دلار 1050 تومان مواد اولیه و دارو وارد می کردیم ولی امسال با دلار 1260 تومان مواد اولیه و دارو را به سختی وارد کشور کردیم که این افزایش 18 درصدی در ارز مرجع صنعت را دچار مشکلات عدیده ای کرد.
 
وی ادامه داد: به غیر از افزایش مشکلات ارزی، ارز مرجع تنها برای مواد موثره ی دارو داده شد و تجهیزات، وسایل بسته بندی با ارز آزاد وارد کشور می شد که همین امر باعث شد ساختار مالی شرکت ها تحت تاثیر قرار گیرند.
 
وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در این مدت همکاری لازم را نداشت و صنایع با حبث شدگی منابع بانکی مواجه شده بودند گفت: برخی از راهکارهای خلاصی صنعت دارو از این چالش ها شامل تخصیص بلادرنگ ارز کافی مورد نیاز صنعت و واردات، کاهش نرخ تسهیلات بانکی و کاهش قیمت های تمام شده ی تولید، توزیع و فروش دارو، اصلاح نظام الویت بندی، حذف مالیات و ارزش افزوده، رفع موانع و محدودیت های ایجاد شده برای صادرات دارو و افزایش حد اعتباری تخصیص یافته به شرکت های دارویی از سوی بانک های تجاری کشور است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: صنایع خواستار قطع 400 میلیون دلار ارز به داروهایی وارداتی هستند که در داخل تولید می شوند در واقع اگر هدفمندی درست یارانه ها در حوزه ی دارو صورت گیرد یارانه ی اقشار برخوردار قطع می شود و این منابع به سمت اقشار پایین جامعه سوق پیدا می کند./ع2
برچسب ها: دلار ، دارو ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار