مشهد/

شيوع 33درصدي سندرم متابوليک در مشهد

مديرگروه علوم و فنون دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد با اشاره به برگزاري همايش جنبه‌هاي علمي سندرم متابوليک اعلام کرد: حدود 33درصد شهروندان مشهدي مبتلا به سندرم متابوليک هستند که شيوع خيلي بالايي است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دکتر مجيد غيورمبرهن در ، درباره علت انتخاب موضوع سندرم مولکولي متابوليک در اين همايش بين‌المللي، گفت:سندرم متابوليک يکي از مشکلات عمده خراسان رضوي است و تحقيقاتي که در جمعيت بيش از 5هزار نفر انجام داديم، شيوع سندرم متابوليک در استان حدود 40درصد بود.

وي افزود: البته سندرم متابوليک تعاريف مختلفي دارد، اما با ارزيابي همه تعريف، باز هم اين بيماري در شهر مشهد شيوع 33درصدي دارد.

غيورمبرهن با اشاره به انجام مطالعه‌اي در شهر نانسي فرانسه در رابطه با وضعيت ابتلا به سندرم متابوليک، اظهار کرد: نتايج اين مطالعه بيانگر اين بود که ابتلا به اين بيماري در شهر نانسي کمتراز 10درصد بود و نکته قابل تأمل اين که سندرم متابوليک در مشهد، در زنان حدود 55درصد و مردان 25درصد است که اين آمار زنگ خطر و هشدار جدي است.

مديرگروه علوم و فنون دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد ادامه داد: سندرم متابوليک در زنان قبل از سن يائسگي پايين‌تر و بروز سکته قلبي در آنها تقريبا يک سوم مردان است اما اگر اين تعاريف درست باشد، بايد انتظار داشته باشيم که زنان نسل آينده ما با آمار بروز سکته‌هاي قلبي بالا مواجه شوند.

وي گفت: اين دلايل، موجب شد که سندرم متابوليک را براي اين همايش انتخاب کنيم، چراکه شيوع ريسک فاکتور سندرم متابوليک مانند ديابت در خراسان رضوي بالاست .

به گفته غيورمبرهن، آخرين مطالعه‌اي که داشتيم، 7/5 درصد ساکنان مشهد مبتلا به ديابت بودند، در حالي که نتايج آخرين مطالعات بيانگر آنست که در  رنج سني 35 تا 65 سال ، اين شيوع به 7/13 درصد رسيده است.

وي با بيان اين که شيوع اين ريسک فاکتورها روز به روز در استان رو به افزايش است، تأکيد کرد: خيلي افراد هستند که دچار سکته‌هاي قلبي مي‌شوند،اما با ريسک فاکتورهاي سنتي پاسخ نمي‌دهد و طبق ارزيابي‌هاي انجام شده، متوجه شديم يکسري ريسک فاکتورهاي جديد هستند که نتايج آن را منتشر کرديم.

مديرگروه علوم و فنون دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد در پاسخ به اين پرسش که چه فردي مبتلا به سندرم متابوليک شده است؟، اظهار کرد:به فردي که مبتلا به سه بيماري از بيماري‌هاي چاقي شکمي،تريگليسريد بالا،پايين بودن کلسترول خوب،قند خون و فشار خون بالا باشد، مي‌گوييم به سندروم متابوليک شده است/س

برچسب ها: شیوع ، سندرم ، متابولیک ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.