شهرستان سنقروکلیایی، دیار مزارع آفتابگردان، در آستانه سال نو در انتظار مهمانان نوروزی است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه سنقروکلیایی در 85 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 1700 متر است که از شمال به شهرستان قروه، از جنوب به شهرستان صحنه، از شرق به اسدآباد و از غرب به شهرستان کامیاران محدود می شود.

واژه سنقر به معنی سنقار نام مرغی شکاری است، احتمال می رود این پرنده در این شهرستان وجود داشته و به همین جهت این ناحیه به سنقر معروف شده است.

قدیمی ترین متنی که نام سنقر بدین صورت آمده در تواریخ سلاجقه است، در دوره سلاجقه امرای سنقر به نام آق سنقر معروف بوده اند و از دیرباز به دلایل مختلف مورد توجه دولت های مختلف قرار گرفته است، دولت ها برای حکمرانی بر منطقه غرب ایران قدیم سنقر را انتخاب می کرده اندو در دوره صفویه اسدآباد جزء منطقه سنقر شمرده شده است، در زمان شاه عباس صفوی فرماندار سنقر عثمانیان را از مرز بیرون راند، در دوره افشاریه و زندیه سران ایل کلیایی که خود را از اعقاب صفی خان از خان های دوره صفوی می دانند به حکومت سنقر منصوب شده اند.

نام قسمت کردنشین این ناحیه از اسم ایل کلیایی ماخوذ و به کلیایی معروف شد و چون دو قسمت سنقروکلیایی شهرستان را تشکیل دادند این شهرستان سنقر و کلیایی نامیده شد.

شهرستان سنقروکلیایی هم اکنون از نواحی جالب توجه و زیبای استان کرمانشاه است که در جلگه هموار و زیبایی واقع شده و اطراف آن را رودخانه، سبزه زار، باغ ها و بیشه زار فرا گرفته است و قله های کوه های آن تا اواخر تابستان از برف زمستانی می درخشد.

از جمله جاذبه های تاریخی و دیدنی و گردشگری شهرستان سنقر می توان به آرامگاه متبرکه امام زاده احمد، سراب گزنهله، باغات سه آسیاب و کوچه باغ های زیبای سنقر اشاره کرد.

دریاچه زیبای سد سلیمانشاه و گاورود، کوهستان سربه فلک کشیده دالاخانی، کوهستان زیبای نخودچال و دشت سرسبز پارسینه، دامنه سرسبز کوهستان بدر و پریشان، سراب گلاویج، سراب سورن آباد، منطقه سرسبز و خوش آب و هوای چرمله و منطقه سرسبز و خوش آب و هوای ورمقان از دیگر جاذبه های دیدنی شهرستان سنقر به شمار می رود.

مادیان کوه در شهرستان سنقر از نظر تاریخی و باستان شناسی محل بسیار مناسبی برای تحقیق و کاوش می باشد.

کوه های اطراف روستای ورمقان در این شهرستان از نظر زیبایی طبیعی و تنوع گیاهان دارویی دارای اهمیت بسیار می باشد، تیر ماه بهترین زمان دیدن این کوه است.

سد روستای قمام نیز در این شهرستان محل مناسبی برای ماهیگیری می باشد.

مردم سنقر به زبان های ترکی و کردی ( با گویش کرمانشاهی و کردستانی ) صحبت می کنند.

سوغات سنقر تخمه سنقری معروف به چینجه می باشد، این محصول یکی از غلات قابل کشت در منطقه سنقر است که پس از برداشت به دلیل کیفیت بالای آن به نقاط مختلف کشور صادر می شود.

آفتابگردان سنقر از نظر تنوع متفاوت است و نمونه خاص منطقه سنقر از کیفیت مطلوب و طعم خاصی برخوردار است.

علت این مزیت نه تنها گونه ی خاص آفتاب گردان بلکه هنر بودادن و پختن تخمه است که در اختیار تخمه پزی های این شهرستان است.

خیار، گوجه، زردآلو وانگور نیز از دیگر محصولات شهرستان سنقر است که خواستاران زیادی دارد.

فرش دستباف نیز به عنوان یکی از صنایع دستی رایج در شهرستان سنقر به شمار می رود که شهرت جهانی دارد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، سنقر ، مهمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.