سنايي در صحن علني؛

مجلس و دولت قبل از ارائه بودجه بايد با يكديگر تعامل كنند/نظام بودجه نويسي در کشور غلط است

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: بايد تعاملات و گفتگوهاي بين دولت و مجلس پيش از ارائه لايحه بودجه صورت گيرد گرچه ناگزیریم بودجه سه دوازدهم را تصویب کنیم اما کاش مجلس به دلیل پاسداشت حرمت بودجه‌نويسي،بودجه سال 92 را تا پایان سال جاری بررسی می‌کرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، مهدي سنايي نماينده نهاوند در مخالفت با تصويب کليات لايحه بودجه سه دوازدهم امروز يکشنبه 20 اسفند در صحن علني مجلس خطاب به رئيس‌مجلس و نمايندگان گفت: ما بايد به صورت مکرر در مجلس با موضوعي مواجه شويم که به ناچار بايد در مورد آن صحبت کنيم آقاي قادري هم در مورد اين مسئله موافق نبود اما ناچاريم.

وي درادامه با اشاره به دو دليل در مورد بررسي و تصويب لايحه سه دوازدهم بودجه ادامه داد: به دليل مسئوليتي که در محضر خداوند و ملت بر گردن ما نهاده شده پاي همه تحولات در تاريخ اسم ما ثبت مي‌شود.

سنايي با بيان توضيحاتي در مورد کوتاهي‌ها و اين که مجلس نيز در ارائه نابهنگام بودجه مقصر است، تصريح کرد: سوابق مجلس در دوره‌هاي قبل نيز بر اين مسئله تاکيد مي‌کند و اين موضع اصل نظام تامين بودجه را زير سوال مي‌برد شرايطي که در قانون کشور آورده‌ايم اصل بودجه نويسي را زير سوال مي‌برد و اين اقدام با اصل در تناقض است.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به اين مطلب که نظام بودجه نويسي در کشور غلط است، گفت: اگر دوستان بررسي کنند مشخص خواهد شد که نمي‌شود به دلخواه موضوعي را تصويب کنيم و بگوييم ناچاريم، در مورد بودجه‌نويسي نيز همين طور است.

نماينده نهاوند ادامه داد: انقلاب ازابتدا تاکنون پيشرفت کرده اما در بودجه‌نويسي هيچ پيشرفتي حاصل نشده است بايد تعاملات و گفتگوهاي بين دولت و مجلس پيش از ارائه لايحه صورت گيرد البته در اين زمينه نيز مجلس نيز مقصر است زيرا مجلس طرح را تصويب کرد اما هنگامي که بودجه تا شش ماه بعد هم قابل هزينه است بودجه سال بعد نيز سه دوازدهم مي‌شود و هيچ توضيحي در اين رابطه ارائه نمي‌شود منطق اين گونه حکم مي‌کند که لايحه سه دوازدهم همان روال سال قبل را داشته باشد.

سنایی اظهار داشت: گرچه ناگزیریم بودجه سه دوازدهم را تصویب کنیم اما کاش مجلس به دلیل پاسداشت حرمت بودجه‌نويسي،بودجه سال 92 را تا پایان سال جاری بررسی می‌کرد مجلس در فصل اول کاری‌اش در سال 92 و در آستانه انتخابات به بررسی بودجه می‌پردازد و در زمینی که دولت تعریف کرده بازی می‌کند ای کاش این اتفاق رخ نمی‌داد.

وی در واکنش به این سخن لاریجانی که فرصت برای بررسی بودجه تا پایان سال طبق آیین‌نامه وجود ندارد، گفت: مجلس می‌توانست آیین‌نامه را تغییر دهد.

در این هنگام رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به سنایی گفت: اي کاش شما تمامی این مسائل را شش ماه پیش مطرح می‌کردید تا مجلس با تاخیر آیین‌نامه این موارد را پیش‌بینی می‌کرد همچنین شورای نگهبان نیز فرصت برای بررسی را داشت.

انتهای پیام//
برچسب ها: کمیسیون ، تصویب ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار