روزنامه نیویورک تایمز در امریکا طی سرمقاله‌ای از اینکه کنگره امریکا تصمیم گرفته مانع پیشرفت دیپلماسی در قبال ایران شود، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز در امریکا طی سرمقاله‌ای از اینکه کنگره امریکا تصمیم گرفته مانع پیشرفت دیپلماسی در قبال ایران شود، ابراز نگرانی کرد.
 
این روزنامه در سرمقاله روز شنبه 19 اسفند 1391 (9 مارس 2013) نوشت: «اگر امیدی به حل مسالمت آمیز اختلاف هسته ای با ایران وجود داشته باشد، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای مذاکرات به حمایت کنگره نیاز دارد. در عین حال مذاکرات و مصالحه عمدتا در واشنگتن منفور هستند و بسیاری از قانونگذاران توافق با ایران را قابل قبول نمی دانند. ایران و قدرت های مهم جهان هفته گذشته پیشرفت هایی در مذاکرات داشتند و موافقت کردند دوباره دیدار کنند ولی دو اقدام در کنگره پیشنهاد شد که ممکن است به مذاکرات لطمه بزنند».
 
نیویورک تایمز ادامه داد: «نخستین اقدام قطعنامه سنا که مورد حمایت رابرت مِنِندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا و لیندسی گراهام جمهوریخواه قرار دارد می گوید اگر اسرائیل برای دفاع از خود مجبور به اقدام نظامی شود، دولت آمریکا کنار اسرائیل بایستد و از اسرائیل برای دفاع از سرزمین ، مردم و موجودیت خود، حمایت دیپلماتیک ، نظامی و اقتصادی کند».
 
این روزنامه امریکایی هدف از این قانون را اعمال فشار سیاسی به اوباما ارزیابی کرد و نوشت: «این قطعنامه فشار سیاسی بر اوباما را افزایش می دهد زیرا حمایت کنگره را از عملیات نظامی زمانی که اسرائیل تصمیم به اجرای آن بگیرد نشان می دهد. این قطعنامه همچنین به مذاکرات لطمه می زند زیرا ایران نگران می شود قصد واقعی آمریکا، تشویق به تغییر حکومت باشد».
 
نیویورک تایمز در ادامه به دومین اقدام کنگره اشاره کرده و نوشته است: «دومین اقدام، طرحی دو حزبی است که در حالی که دو طرف پس از چند دهه خصومت برای ایجاد اعتماد تلاش می کنند، موجب تحریم های شدیدتر می شود. این طرح داد و ستدهای تجاری با ایران را محدود می کند ، فهرست شرکت ها و افراد را در لیست سیاه افزایش خواهد داد و احتمالا مانع دسترسی به دارایی هایی ایران به یورو در بانک های خارجی می شود. این قطعنامه با تحریم کشورهایی مانند ترکیه، هند، کره جنوبی و هند که برای اجرای تحریم ها اقدامات کافی صورت نداده اند، می تواند باعث جدایی ائتلاف بین المللی بر ضد ایران شود».
 
ايران هسته‌اي مي نويسد: این روزنامه امریکایی نتیجه گرفته است: «بهترین راه مانع شدن از درگیری نظامی، مذاکره درباره توافقی معتبر و قابل تایید است. کنگره باید به مذاکرات زمان بدهد و تلاش های دیپلماتیک را بیشتر از این دشوار نکند».

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار