محمد سعيدي‌كيا وزير مسكن دولت نهم و كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري طي گفتگويي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران، مواضع انتخاباتي خود را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "محمد سعيدي‌كيا" در سال 1325 در اصفهان متولد شد، وي مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته راه و ساختمان از دانشگاه امیرکبیر تهران اخذ کرد.

سعيدي‌كيا از سال 64 تا 72 سکان‌دار وزارت راه و ترابری در دولت‌های موسوی و آيت‌الله هاشمی رفسنجانی بود.

وي در فاصله سال‌های 76 تا 79  وزیر جهاد در کابینه خاتمی بود و از سال 84 نیز در دولت نخست احمدی‌نژاد عهده‌دار وزارت مسکن و شهرسازی شد.

گفتگو با سعيدي‌كياي 66 ساله كه اين روزها مي‌خواهد شانس خود را براي سكانداري رياست جمهوري امتحان كند، بسيار جالب و خواندني است كه مشروح آن را در زير مي‌خوانيد:

باشگاه خبرنگاران: آقای سعیدی‌کیا شما در دولت نهم فعالیت داشتید، لطفا بفرمایید که بعد از جدا شدن از دولت نهم کجا مشغول به کار شدید؟

سعيدي‌كيا: بنده از سال 84 تا 88 یعنی از اول تا آخر در دولت نهم مشغول به فعالیت بودم و در دولت دهم حضور نداشتم و بعد از آن هم در بخش ساختمانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خميني(ره) که یک نهاد انقلابی است، مشغول به فعالیت شدم.


*ادغام وزاراتخانه‌ها دلیل جداییم از دولت نبود


باشگاه خبرنگاران:
به چه دلیل دیگر با دولت دهم همکاری نداشتید؟ آیا اختلافی میان شما و آقای رئیس جمهور ایجاد شد و یا اینکه ادغام وزارت‌خانه‌ها دلیل این مساله بود؟




 



سعیدی‌کیا: ادغام وزارت‌خانه در زمان وزارت من مطرح نشد و دلیلی نیز برای جدایی ما از دولت نبود؛ در کارها با آقای رئیس جمهور اختلاف نظر داشتیم،  البته رئیس‌جمهور وزرا را انتخاب می‌کند و وزیر وی را انتخاب نمی‌کند، هم ایشان تمایل نداشت با من کار کند و هم من تمایل نداشتم چون اختلاف نظر داشتیم و به نظرم وزیری که با رئیس‌جمهور کار می‌کند باید خواسته‌های وی را برآورده کند.

باشگاه خبرنگاران: به طور خاص در چه حوزه‌هایی با آقای رئیس جمهور اختلاف نظر داشتید؟ آیا این اختلاف نظرها در حوزه برنامه‌های مسکن نیز بود؟

سعیدی‌کیا: در حوزه مسکن با هم اختلاف نظر داشتیم.

باشگاه خبرنگاران: رفتار رئیس‌جمهور با وزرای کابینه‌اش چگونه بود؟ و اختلاف‌نظرها میان شما و آقای احمدی‌نژاد از کجا آغاز شد؟ آیا شما این تحلیل را که هر وزیری که با احمدی‌نژاد مخالف باشد از کابینه کنار گذاشته می‌شود، را قبول دارید؟
 

* آقای رئیس‌جمهور باید به وزرا اعتماد کند و میدان بیشتری برای کار به آنان بدهد/دليل اصلي جدايي از دولت


سعیدی‌کیا: دلیل اصلی جدایی من از دولت این است که آقای رئیس‌جمهور باید به وزرا اعتماد کند و میدان بیشتری برای کار به آنان بدهد؛ وزیر در جمهوری اسلامی و در قانون اساسی تعریف مشخصی دارد و وی در برابر پیشبرد کار وزارت‌خانه مسئول است، رئیس‌جمهور باید به وزير نظارت کند و وزیر نیز باید کارهایش را با رئیس‌جمهور هماهنگ کند،  در قانون اساسی ما وزیر در مقابل مقام معظم رهبری، مجلس و رئیس‌جمهور مسئول است و در مقابل خدا و مردم نیز همه مسئول هستیم، بنابراین باید به وزیر میدان کار داده شود تا او کار کند نه اینکه هر طوری که آقای رئیس‌جمهور می‌خواهد او باید کار کند.

به نظر من بحث، بحث مدیریت است و چیز دیگری نیست نظر من در این مورد نظارت مدیریتی است که وزیر باید اجازه این را داشته باشد که مجموعه زیر نظر خود را مدیریت کند و برنامه‌ها را کنترل کند. برای اینکه بفهمیم وزیر کارش را درست انجام داده یا خیر؟ می‌توانیم هرچند ماه یک بار از لحاظ اجرایی و برنامه‌ای وی را سنجید و کنترل کرد.


باشگاه خبرنگاران: یعنی بیش از حد در حدود اختیارات وزیر و در محدوده کاری شما دخالت می‌کردند؟ یا اینکه  اعمال سلیقه می‌شد؟

 
سعیدی‌کیا: به کار من خیلی دخالت نمی‌کردند.


باشگاه خبرنگاران: آقای سعیدی‌کیا جناب عالی تقریبا در همه دولت ها بوده‌اید و با همه رئیس جمهورها کار کرده‌اید از لحاظ مدیریتی و تعاملی که رئوسای جمهور با وزرا دارند، تفاوت‌ها را چگونه احساس کردید؟


سعیدی‌کیا: آیا منظور شما بحثی است که مطرح کردید و بنده نیز تا حدی به آن جواب دادم.

باشگاه خبرنگاران: بله.


سعیدی‌کیا: در دولت احمدی‌نژاد از لحاظ مدیریتی وزرا میدان عمل کمتری دارند.


باشگاه خبرنگاران: آقای مهندس لطفا شفاف پاسخ دهید.


سعیدی‌کیا: مگر پاسخ من شفاف نبود؟


باشگاه خبرنگاران: به نظرم جناب عالی سیاسی پاسخ می‌دهید.

 
*وزیر در دولت آقای احمدی‌نژاد میدان عمل کمتری برای اجرای کارها و مسئولیت‌هایش دارد

سعیدی‌کیا: بنده عرض کردم که در مقایسه با سایر روسای جمهور از مقام معظم رهبری  تا سایرین، وزیر در دولت آقای احمدی‌نژاد میدان عمل کمتری یعنی استقلال کمتری برای اجرای کارها و مسئولیت‌هایش دارد آیا این به نظر شما شفاف نیست؟


باشگاه خبرنگاران: در کدام یک از دولت‌ها شما مثمربه‌ثمرتر بودید یعنی منظورم آن فعالیتی که از خودتان انتظار داشتید، انجام دادید؟

سعیدی‌کیا: من در همه دولت‌ها کار کردم و همیشه در وزارت خانه‌ها حتی در دولت آقای احمدی نژاد نیز از اختیاراتم استفاده کردم.


باشگاه خبرنگاران: بهترین دولتی که در آن کار کردید، کدام دولت بود؟


سعیدی‌کیا: برای من هیچ فرقی نمی‌کند من کارم را انجام داده‌ام.


باشگاه خبرنگاران: یعنی بهترین تعاملی که داشتید و آن دغدغه‌هایی که به نظرتان می‌آمد در کدام دولت عملی کردید؟


سعیدی‌کیا: نمی‌شود این مسئله و پاسخ آن را بله یا نه گفت، تحلیل مدیریتی روی رئیس‌جمهور بسیار کار پیچیده‌ای است و ممکن است یک نصفه کتاب شود، بخاطر اینکه رئیس‌جمهور فرد دوم کشور است و مسئولیت بسیار سنگینی در اداره کشور دارد، چنین شخصی با چنین مسئولیت سنگینی را آیا می‌توان در دو خط تعریف و مقایسه کرد، چنین مسئله‌ای امکان‌پذیر نیست، چرا كه از لحاظ سیاسی اجرایی و مدیریتی ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و هر کدام یک فصل بسیار مهم است.

واقعا به این سادگی نیست که آدم بتواند در نیم ساعت، نظرش را بیان کند که فلان دولت و فلان کس چگونه بود؟ چون ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد و بسیار پیچیده‌تر از آن است که در یک مصاحبه کوتاه و یک ساعت بتوان آن را بیان کرد، بنده دوباره تأکید می‌کنم که در همه دولت‌ها حتی در دولت آقای احمدی‌نژاد هم کارم را انجام دادم البته الحمد‌الله دخالت زیادی در وزارت خانه ما نشد، و بنده و همکارانم تمام تلاشمان را به کار گرفتیم و سعی کردیم مسئولیت‌مان را به انجام برسانیم و انجام دادیم.

باشگاه خبرنگاران: آقای مشایی چطور؟


 
 سعیدی‌کیا: آیا منظور شما بحثی است که مطرح کردید و بنده نیز تا حدی به آن جواب دادم. آقای مشایی در دولت نهم به هیچ وجه هیچ ارتباطی حداقل با من نداشته است.


باشگاه خبرنگاران: یعنی هیچ دخالتی در کارهای شما نمی‌کرد؟
 

سعیدی‌کیا: اصلا، در دولت نهم این بحث‌ها خیلی مطرح نبود و از اواخر آن این بحث‌ها مطرح شد. 


باشگاه خبرنگاران: خوب جناب عالی هم تا اواخر دولت نهم حضور داشتید؟



سعیدی کیا: منظورم از اواخر یعنی دو هفته آخر است وقتی که وی را معاون اول گذاشتند این بحث‌ها شروع شد، قبلش که این بحث‌ها نبود، حالا حرف و حدیث‌هایی بود اما از لحاظ کاری وی در دولت نهم به کار خود مشغول بود و مسئولیت میراث فرهنگی را داشت و در همانجا کار می‌کرد و دخالتی نیز به کار ما نداشت.


باشگاه خبرنگاران: آقای مهندس آیا مسکن مهر از زمان شما شروع شد؟



*مسکن مهر از دل طرح جامع مسکن درآمد


سعیدی‌کیا: بله مسکن مهر از زمان من شروع شد در واقع مسکن مهر از دل طرح جامع مسکن درآمد، طرح جامع مسکن طرح بسیار خوبی است که قبل از من شروع شده بود و من نیز آن را جدی گرفتم و خوشبختانه به پایان رسید و گزارش آن را هم در دولت نهم به خدمت معاون اول بردم؛ یکی از بندهایی طرح جامع مسکن می‌گوید که برای کسانی که درآمد کافی ندارند قیمت مسکن را حذف کنیم و این مسئله پایه مسکن مهر شد این موضوع به تدریج پخته شد و مسکن مهر از آن درآمد.


باشگاه خبرنگاران: آیا طرحی که در حال حاضر بعنوان مسکن مهر اجرا می‌شود، همان  اهداف آغازی این طرح  را که آن زمان مطرح شد،  برآورده می‌کند یا خیر؟

سعیدی‌کیا: نه، البته من زیاد کنجکاوی نمی‌کنم،  اما آن زمان که مسکن مهر را مطرح کردیم روی کیفیت آن و اینکه دولت خودش یک پای کار به لحاظ اجرایی قرار نگیرد، بسیار اصرار داشتیم، ما تأکید داشتیم که دولت وارد ساخت و ساز نشود و بسترهای مناسب را برای اجرای مسکن مهر آماده کند،  یعنی زمین و وام را برای مردم فراهم و برنامه‌های کلی را تدوین کند، یکی از یندهای دیگر طرح جامع مسکن این است که براساس آمارگیری نیاز هر منطقه به مسکن مشخص شود، دولت باید اینها را برنامه‌ریزی کند، البته وظیفه دولت‌ها اصولا نه در بخش مسکن بلکه در همه بخش‌ها اینگونه است که در بخش کارهای اجرایی باید سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی را انجام دهند و هدایت، حمایت و نظارت داشته باشد اگر هر کدام از این وظایف خدشه‌دار و یا به خوبی انجام نشود، کارها به خوبی پیش نمی‌رود.

در مسکن مهر هم قرار ما این بود که دولت برنامه‌ریزی کند، یعنی اینکه مشخص شود با چه روش‌هایی و چگونه باید مسکن مهر شکل بگیرد، یک بخش دیگر کار تعاونی بود و وزارت تعاون با وزارت مسکن و شهرسازی همکاری نزدیکی داشتند، همچنین ضوابطی گذاشته شده بود که باید توسط وزارت تعاون افراد شناسایی شوند و بعد کارگروه‌های تعاونی شکل بگیرند و زمین در اختیار افراد گذاشته شود، سپس خودشان مشاور انتخاب می‌کردند و معرفی پیمانکار و مسائل فنی هم با وزارت مسکن و شهرسازی بود.


*در بحث مسکن مهر بنا نبود که دولت وارد کار ساخت و ساز شود

البته وزارت مسکن و شهر‌سازی باید مشاورین، پیمانکاران و انبوه‌سازان خوبی را معرفی می‌کرد و آنها با تعاونی‌ها قرارداد می‌بستند و کار را انجام می‌دادند، بنا نبود که دولت وارد ساخت و ساز شود؛ در هر استان و منطقه‌ای کمیته‌ای متشکل از افراد نخبه، خبره در بخش ساخت و ساز همچون دانشگاهیان، مجریان و دست‌اندرکاران قوی و تعداد محدودی از همکاران ما در وزارت خانه با عنوان کمیته فنی مهندسی کیفیت استان تشکیل شد و باید طرح‌هایی که برای اجرا تهیه می‌شد توسط آنان تایید بشود،  چرا که برای ما کیفیت بسیار مهم بود و در نظارت بخش ساخت و ساز هم برعهده نظام مهندسی بود که برای این کار هم ضوابطی تعیین شده بود.

قرار بود تا دولت بیشتر به کار شهرسازی بپردازد البته مسکن خوب در شهر خوب معنا می‌دهد و ما شعاری در وزارت‌خانه داشتیم و می‌گفتیم شهر خوب خانه خوب، شهری که خوب نباشد،‌خانه خوب هم در آن مفهوم چندانی پیدا نمی‌کند بنابراین دولت باید همت خود را صرف شهرسازی تأسیسات زیربنایی و روبنایی شهرها می‌کرد.



 


 

باشگاه خبرنگاران: آقای مهندس اگر موافق باشید وارد بحث کاندیداتوری تان بشوید چه شد که در این مقطع احساس کردید، که می‌توانید در عرصه حضور داشته باشد؟

 
سعیدی‌کیا: من از  سال 64 وارد دولت شدم و قبل از آن نیز در جهاد سازندگی و در وزارت راه و ترابری بودم یعنی در دولت کار می‌کردم، با توجه به اینکه در دولت‌های مختلف بوده‌ام، تجربه من می‌گوید که کشور را بهتر از آنچه که الان است، می‌توان اداره کرد که  ممکن است شما بپرسید چرا و چگونه؟


*در اداره هر کاری باید از امکان خرد جمعی استفاده کرد


یک دلیل مهم این است که در اداره هر کاری یعنی در اداره یک شرکت، یک مجموعه بزرگتر و در اداره یک استان و یک کشور باید از امکان خرد جمعی استفاده کنیم، وقتی فرد خودش تصمیم می‌گیرد یک فکر است اما وقتی با 4 نفر مشورت می‌کند در واقع 4 تا فکر است و اگر کار وسیع‌تر بود باید با تعداد بیشتری مشورت کند و می‌تواند روش‌هایی را به کار گیرد که از صدها فکر استفاده کند؛ ما هم روایت‌های زیادی در‌باره مشورت داریم و هم اینکه در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است وهم تدبیر و خرد آدمی حکم می‌کند که در هر کاری از افکار دیگران استفاده کند، مثلا در مورد اقتصاد در کشور خیلی‌ها نظر داشتند و خیلی‌ها هم حرف زدند و نظر من نیز به گروه خاصی نیست بلکه به افکار اقتصادی افراد است، ظرفیت اقتصادی کشور را بسیار بیشتر از این چیزی که الآن به جمع‌بندی رسیده‌اند و کار می‌شود، می‌دانم.
 
یک دلیلم برای این مسئله این است که من در این سال‌ها چندین بار کشور گشته‌ام، 8 سال در وزارت راه و ترابری بود به بیشتر نقاط کشور سفر کرده‌ام؛ زمانی که در وزارت جهاد کشاورزی بودم روستاها را دیدم و در بنیاد مسکن نیز به روستاها سفر کردم و  از پتانسیل مناطق مختلف کشور و نیروی انسانی استان‌ها اطلاع دارم چرا که خودم نیز در ابتدا از استان شروع کردم یعنی در سال 59 مسئول اداره راه و ترابری هرمزگان بودم و در سال 58 هم در جهاد بندرعباس کار می‌کردم، بنابراین پتانسیل‌های مختلف کشور را تا حدودی می‌شناسم و این تا حدودی ماحصل سی و سه ، چهارسال کار و تجربه است؛ استفاده از کار کارشناسی نقیصه‌ای است که امروز وجود دارد، اداره امور را کارشناس انجام نمی‌دهد اما کارشناس نظرش را می‌دهد و مدیر نیز از آن نظر بهره می‌گیرد و بحث من مدیریتی است.

*جلسات دولت جلسه تصمیم‌سازی نیست بلکه جلسه تصمیم‌گیری است

مدیر باید از کارشناس بهره ببرد و کارشناس نیز کار کارشناسی انجام می‌دهد و مدیر است که تصمیم می‌گیرد. جلسات دولت جلسه تصمیم‌سازی نیست بلکه جلسه تصمیم‌گیری است یعنی کارشناسان در بیرون با مسئولان تصمیم‌گیرنده جلسات مختلفی را برگزار می‌کنند و سپس روش‌های مختلفی به روی میز مدیر می‌آید و وی با مجموعه هم‌فکران خودش روش‌ها را با استراتژی‌هایش منطبق می‌کند و سپس دست به انتخاب می‌زند و تصمیم‌گیری می‌کند و ما باید کار کشور را اینگونه جلو ببریم یعنی کارشناس و مدیران زیر دستی کار کارشناسی و تصمیم‌سازی کنند و مدیران نیز براساس آن کار کارشناسی تصمیم‌گیری کنند تا بهترین روش را برای انجام کار انتخاب کنیم، این مسئله در حال حاضر یکی از نقیصه‌ها است.


* تغییر مقررات نشانه این است که کار کارشناسی عمیق صورت نگرفته است

وقتی تغییر مقررات زیاد باشد معنایش این است که کار کارشناسی، تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی خوبی انجام نشده است، امروز مقرراتی را مصوب و ابلاغ می‌کنیم، هفته بعد متوجه می‌شویم که گوشه‌ای از آن اشتباه بوده و آن را تغییر می‌دهیم، اگر تصمیم‌سازی درست انجام شود این اتفاقات نمی‌افتد؛ تغییر مقررات نشانه این است که کار کارشناسی عمیق صورت نگرفته است البته گاهی اوقات مثلا در زمان تحریم ممکن است تحت تأثیر عوامل تحریم‌ها مجبور شویم بعضی از قسمت‌ها را تغییر دهیم اما معنایش این نیست که باید همه چیز را سریع تغییر دهیم و سرعت تغییرات نشانه کار کارشناسی ضعیف است.

باشگاه خبرنگاران: برای کاندیدا‌توری با شخص و اشخاص خاصی مشورت کرده‌اید؟


سعیدی‌کیا: بله با خیلی‌ها. البته برای تصمیم‌گیری نه اما هنگامی که تصمیمم را گرفتم  با بعضی از دوستان مشورت کردم سپس به رسم ادب و گرفتن رهنمود با بسیاری از بزرگان، علما، ائمه جماعات ملاقات داشتم.  

باشگاه خبرنگاران: آیا امکان دارد که اسامی تعدادی از این اشخاص را نام ببرید؟


سعیدی‌کیا: برخی از آنها در روزنامه‌ها منتشر شد و اگر بخواهم اسم ببرم باید همه را بگویم و اگر اسامی تعدادی را نام ببرم و تعداد دیگری را نگویم ممکن است جهت‌گیری خاصی از آن برداشت شود و این درست نیست، چرا که من تاکنون به خدمت خیلی‌ها و  شاید ده‌ها نفر رفته‌ام و اینکه می‌گویم ده ها نفر اقرار نیست و نام بردن اسامی آنان نیز از ظرفیت مصاحبه شما خارج است و تدبیر حکم می‌کند که شما موضوعا از جانب بنده بنویسد.

 
*برنامه‌های ریاست جمهوری‌ام در حال تنظیم شدن است

 
باشگاه خبرنگاران: آیا تیمی برای تدوین برنامه‌هایتان تشکیل داده اید؟


سعیدی‌کیا: بله، بعضی از برنامه‌ها تنظیم شده و بعضی دیگر در حال تنظیم شدن است،  در بخش اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و ... باید برنامه‌هایی نوشته شود و به اطلاع مردم برسد البته می‌دانید که ما نباید برنامه‌ها را طولانی بنویسیم که کسی حوصله خواندن آن را نداشته باشد بلکه باید دیدگاه فرد مشخص شود مثلا باید مردم بدانند دیدگاه فرد نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... چیست؟ البته می‌شود که برای هر کدام از این‌ها برنامه‌هایی را به صورت خلاصه نوشت و بعد هم برای افراد خاص و آنهایی که می‌خواهد در جریان ریز و تخصصی برنامه قرار بگیرند، توضیحاتی داده شود.


باشگاه خبرنگاران: آیا جناب‌عالی به کار حزبی اعتقاد دارید؟

 
*قویا اعتقاد دارم که حزب در کشور نیاز است
 

سعیدی‌کیا: من سوال شما را به دو بخش تفکیک می‌کنم بخش اول این است که حزب در کشور ما نیاز است و باید کار حزبی کنیم و قسمت دوم پاسخ من به شما درباره وضع موجود است، بنده قویا اعتقاد دارم که حزب در کشور نیاز است و ما باید کار تشکیلاتی کنیم هنگامی که کار تشکیلاتی انجام می‌دهیم و یک فرد را بعنوان نماینده از جانب حزب کاندیدا می‌کینم معلوم است که با چه دیدگاهی به مجلس می‌رود.

هنگامی که کارها به صورت حزبی پیش می‌رود دیگر مسئله فردی مطرح نمی‌شود و افراد در حزب کار کارشناسی و مدیریتی را انجام می‌دهند و نماینده آنان حرف خود را در مجلس از دیدگاه حزبش می‌زند و آن موقع حتی ممکن است رئیس‌جمهور و کاندیدابه مردم  معرفی کنند و هنگامی که کاندیدا از طرف حزب معرفی می‌شود مردم دقیق‌تر می‌توانند شناسایی کنند در انتخابات ریاست جمهوری ما فرصت برای شناخت کم است اما وقتی کارها براساس  حزبی پیش برود، آنها برای شناخت دیدگاه‌ها فرصت بیشتری دارند و آن زمان محدود را صرف شناخت فرد از نظر توانایی، خصوصیات فردی و غیره می‌کنند اما در کشور این وضع موجود نیست. 

*به صورت مستقل می‌آیم چون عضو هیچ حزبی نیستم

من گفته‌ام که به صورت مستقل می‌آیم چون عضو هیچ حزبی نیستم اما به لحاظ دسته‌بندی‌های موجود من فردی اصولگرا تعریف می‌شوم، دلیل این مسئله که عضو حزب خاصی نیستم این است که خصوصیات و مشی دارم که اگر در یک جمعی قرار بگیرم و اگر در آن جمع آن مشی رعایت نشودريال نمی‌توانم آنجا بمانم و آنهایی که من را می‌شناسند می‌دانند که مشی من از اول انقلاب تاکنون تغییر نکرده است، من یک جهت‌گیری داشته‌ام و آن را همیشه ادامه دادم بنابراین نمی‌توانم با این وضع به احزاب بروم اما به همه آنها احترام می‌گذارم.


باشگاه خبرنگاران: آرایش سیاسی اصولگرایان را در انتخابات آینده چگونه پیشی بینی می‌کنید آیا این جریان نیاز به پوسته اندازی دارد یا خیر ؟


سعیدی‌کیا: اینها را باید از خودشان بپرسید، من مستقل هستم من در هیچ تشکل سیاسی نیستیم.
 

باشگاه خبرنگاران: نظرتان درباره فعالیت‌های انتخاباتی دولت چیست?



 
 

سعیدی‌کیا: مگر فعالیت انتخاباتی دارند؟

 
 باشگاه خبرنگاران: به نظر می‌رسد که اینگونه باشد. البته براساس پاره‌ای از رویکردها به نظر می‌رسد که می‌خواهند در انتخابات نقش بازی کنند؟  

 
سعیدی‌کیا:
در واقع  دکتر که گفتند ما در انتخابات جهت گیری خاصی نداریم و حرف انتخاباتی نمی‌زنیم و بهتر است که از خودشان بپرسید.  

 
باشگاه خبرنگاران: در صورت پیروزی در انتخابات  پرونده تحریم‌ها را چگونه مدیریت می‌‌کنید؟ 

سعیدی‌کیا: این سوال مهمی است، این سوال به کل سیاست خارجی کشور مربوط می‌شود و سیاست خارجی یک بسته روابط خارجی است، باید با حفظ اصول و عزتمان و مصلحت و با تدبیر و حکمت با دنیا تعامل کنیم دنیا هم محدود به امریکا نیست عده‌ای فکر می‌کنند که همه چیز محدود به امریکا است در صورتی‌که اینگونه نیست. مگر در حال حاضر ما با شرق کار نمی‌کنیم، ما با روسیه، چین، اندونزی، و هند کار می‌کنیم،  نکته مهم این است که باید روابط اقتصادیمان را با این کشورها دراز مدت و موثر تعریف کنیم.

روابط سیاسی در دنیا یک پایه بسیار مهم شرایط اقتصادی است البته نمی‌گویم که همه آن است اما باید از آن استفاده کنیم تا روابط اقتصادیمان را با کشورهایی که می‌توانیم با آنها کار کنیم و دوست هستیم قوی کنیم، من اینگونه فکر می‌کنم که روابط اقتصادی کشورها را به هم پیوند می‌دهد اما به چه دلیل اینگونه است؟ چرا که هر کشوری منافع ملی خودش را دنبال می‌کند، اگر ما با کشورها در تعریف منافع ملی به صورت روبرو عمل کنیم این روابط قوی می‌شود، اینگونه هم ما می‌بریم هم او می‌برد.

اما این هم باید بارومان بشود که آمریکا دشمن ماست و از هر چیزی علیه ما استفاده مي‌كند، و خودشان به خیلی از چیزها ورود اما دیگران را از ورود به خیلی از مسائل منع می‌کنند و خودشان دخالت می‌کنند.
 
باید مذاکره قوی انجام بدهیم، باید شناخت قوی از ادبیات طرف متقابل پیدا کنیم، ما در کشورمان ادبیات خاصی داریم خیلی از آنهایی که با ما مذاکره می‌کنند ادبیاتشان با ادبیات ما هم خوانی ندارد، ما باید آنقدر قوی عمل کنیم که طرف مقابل ادبیاتش چگونه است که بتوانیم مفهوم حرف او را خوب ببینیم و مفهوم حرف خودمان خوب جا بیندازیم و منطق را استمرار کنیم و هرجا بی منطقی شد، زیر بارش نرویم.

مگر ما در دنیا چه می‌گوییم. مقام معظم رهبری باز هم گفتند ما نمی‌خواهیم بمب بسازیم اما می‌خواهیم از امتیازاتی که این تکنولوژی و دانش در اختیار بشر قرار می‌دهد، استفاده کنیم، کسی می‌تواند جلوی این منطق بایستد؛ آنهایی که با ما مخالفت می‌کنند نمی‌توانند در مقابل این منطق بایستند آنها مدام می‌گویند نه حتما یک چیز دیگر هم پس ذهنتان است.
 
باشگاه خبرنگاران: یعنی باید پرونده مذاكره با آمریکا را ببندیم؟

سعيدي‌كيا: هیچ کسی در کشور ما نگفته است که تا ابد با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، اصلا این منطق ندارد که بگوییم الی ابد با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم ما وقتی باید با آمریکا مذاکره کنیم که منافع ملی ایجاب می‌کند، آن شرایطی که منافع ملی ما ایجاب می‌کند، چیست؟ این است که با کسی که می‌خواهد به ما زور بگوید مذاکره نکنیم.

 
باشگاه خبرنگاران: با توجه به انتقاداتی که به مسائل اقتصادی کشور دارید، به نظر شما آیا دولت‌های نهم و دهم توانستند به جایگاهی که براساس برنامه پنجم توسعه برای کشور پیش‌بینی شده بود، دست یابند؟

سعیدی‌کیا: رشد اقتصادی در برنامه 8 درصد پیش بینی شده است، من نمی‌گویم 8 درصد ولی اگر به 6 درصد هم رسیده بودیم اکنون در این شرایط نبودیم، الآن جایگاه اقتصادی کشور این است که مردم آنقدر دچار مشکل معیشت بشوند که رهبر انقلاب بگویند مردمی که در 22 بهمن به راهپیمایی آمدند بعد از تشکر از آنها به مسئولان خطاب کنند که این حضور معنایش این نیست که مردم مشکل اقتصادی ندارند بلکه مشکل دارند. آیا این شأن کشور است، این شأن مردم نیست که اینقدر دچار افت خرید بشوند.


باشگاه خبرنگاران: آیا هدفمندی یارانه ها در تشدید تورم و مشکلات اقتصادی تأثیر داشته است یا خیر؟ 


سعیدی‌کیا: هرکاری که در کشوری باید انجام شود، باید اهدافش تعریف بشود باید زمان‌بندی‌اش مشخص و به گروه اجرایی‌اش توجه شود، یکی از اهدافمان در طرح هدفمندی این بود که به کسانی که نیازمند هستند در اثر اصلاح قیمت سوخت و انرژی ما به التفات به آنها داده شود که آنها مشکل پیدا نکنند و در همین زمان 30 درصد حجم پولی را که می‌خواهیم، توزیع کنیم به تولید بدهیم یعنی به صنعت، کشاورزی و خدمات و همچنین 20 درصد این پول به دولت داده شود.هدفی که در مجلس تصویب شده، براساس  برنامه زمانبندی 5 ساله بود، این دو موضوع هیچکدام درست اجرا نشد.
 
*هر چه جمهوری اسلامی قول داده است نمی‌توان زیرش زد

پول بخش تولید داده نشد، پول به دست مردم رفت، اگر می خواستیم فاصله را کم کنیم آیا باید به دهک 7، 8، 9، 10 هم باید یارانه می دادیم؟ درسال 89 ضریب 89 ضریب ؟ و فاصله طبقاتی کم شود، اما وقتی تورمش هویدا شد آن فاصله از بین رفت.

اگر از اول تا آخرش را ببینیم باید می دیدیم که وقتی این پول به جامعه تزریق می شود چقدر تورم به وجود می آرود؟ و اگر بخش صنعت را ندهیم چه اتفاقی می افتد؟ آن وقت ببینیم که آن مردمی که می‌خواستیم از آنانحمایت کنیم، وضعشان چگونه می شود؟، بنا بوده چند ساله انجام بشود، یکساله انجامش دادیم آنوقت این طرح ها اینگونه مشکل پیدا می کنند.

باشگاه خبرنگاران: دولت بعدی باید چگونه این طرح را تحویل بگیرد؟
 
سعيدي‌كيا: هر چه جمهوری اسلامی قول داده است نمی‌توان زیرش زد و  باید عمل کنیم، اما باید با مجموعه خردمندان اقتصادی و اجتماعی مشورت و سپس تصمیم‌گیری کرد.


گفتگو از پروين طالبيان و سحر بخشي روشن

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار