غار قوري قلعه، بزرگترين و شگفت انگيز ترين غار آبي آسيا در 86 كيلومتري شهر كرمانشاه در مسير جاده پاوه و در شمال شهر جوانرود واقع است که اين غار به عنوان يكي از با ارزش ترین جاذبه هاي گردشگري استان كرمانشاه محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


باستان شناسان و زمین شناسان معتقدند که قدمت این غار به 65 میلیون سال پیش، یعنی دوره دوم زمين شناسي بر می گردد. اين غار در طول تاريخ به عنوان جان پناهي امن و دور از دسترس مورد استفاده قرار گرفته كه كشف آثاري همچون كاسه، بشقاب و تعدادي ظروف و سكه از دوران يزد گرد سوم، حاكي از قدمت و استفاده از آن در دوران باستان است.

بعد از گذر از دالان ورودي غار اولين مكان وسيعي كه وجود دارد به تالار مريم نامگذاري شده است. اين محوطه همانند درياچه وسيعي است كه گرداگرد آن را قنديل هايي بسيار زيبا با اشكال مختلف فرا گرفته است. اين قنديل ها كه هر يك اشكال خاصي را تداعي مي كنند دليل اصلي نامگذاري هر قسمت از اين غار شده كه به عنوان مثال وجود قنديلي به شكل حضرت مريم دليل نامگذاري اولين تالار اين غار به نام تالار مريم شده است.

علاوه بر اين در داخل غار و بر روي سينه داخلي آن مي توان به صورت طبيعي و بدون دخالت انسان آثار ديگري همچون فردوسي، اميركبير، بابانوئل، شيرسنگي، ماهي، ماركبري، قارچ، برج پيزا، نيم رخ شير، فيل، قلب، گل كلم، بستني، كشتي، گردن غاز، آبشار، لاك پشت، نام حضرت محمد (ص) و ... را مشاهده كرد.

در عمق هزار متري غار تالاري وجود دارد كه زيباترين حوضچه آبي جهان در آن توجه همه را به خود جلب مي كند. در اين محوطه قنديل هايي به شكل پرده اي وجود دارد كه با دست زدن به هر كدام از آنها صدايي شبيه يكي از آلات موسيقي به گوش مي رسد به همين دليل اين محوطه را تالار بتهوون نامگذاري كرده اند. درعمق هزار و 500 متري غار، تالار عروس قرار دارد كه زيبايي آن قابل توصيف نيست، جنس سنگهاي اين محوطه از كريستال سفيد و براق است.

از سقف اين محوطه قنديل هايي شبيه ميله خودكار كه جنسشان از رسوبات آهكي و حالت كريستال است به ارتفاع دو تا هشت متر پايين آمده است، اين قنديل ها آنقدر نازك و شفاف است كه با زدن يك دست هشت متر از آن فرو مي ريزد. همچنین در عمق دو هزار و 700 متري غار، چهار آبشار به ارتفاع 10 تا 12 متر وجود كه در اين عمق وجود چنين آبشار زيبايي باور کردنی نيست.

در بخش ديگري از اين غار تونلي با نام تونل برزخ وجود دارد كه به وحشتناك ترين مكان اين غار معروف شده است، طول اين تونل 220 متر است كه با عرض سه متر نيمي از آن را آب فرا گرفته است.

همچنین از دیگر نکات جالب توجه این غار شگفت انگیز این است که در تمام طول سال دمای داخل آن تنها 11 درجه بالای صفر است./س

برچسب ها: کرمامنشاه ، غار ، گردشگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.