وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بورس انرژی سهم ایران را در تجارت انرژی جهان به مفهوم عام نفت و گاز و برق افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سید شمس الدین حسینی  در مراسم افتتاح بورس انرژی که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: طی سال های اخیر از سال 1384که قانون جامع بازار سرمایه از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت و ابلاغ شد شاهد حرکت و تلاش و تدبیر فعالان بازار سرمایه برای بهره گیری از این ظرفیت قوی در کشور هستیم.

وی گفت: مهمترین اقدام در سال ها ی اخیر قانون جدید بازار سرمایه بود که تحول نهادی ایجاد کرد به نحوی که مرز حاکمیت و فعالیت ها که در گذشته با هم تداخل داشت ، تفکیک شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تحول ساختار ها در بورس گفت:  بورس های کالایی تجمیع شده و بورس کال  فرا بورس نیز که نهادی جدید بود در سال های گذشته راه اندازی شد.

وي ادامه داد: بورس در صحنه اقتصادی کشور بورس جدیدی بود و گشایشی در اجرای اصل 44 ایجاد کرده و شرکت هایی که امکان حضور در بورس را نداشتند در فرا بورس پذیرش شدند.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: رشد کمی بازار سرمایه جالب توجه است و هر چند که آمار های نه چندان دلنشین را از اقتصاد بازگو می کنیم و این امر را مورد علمی می دانیم .

وی گفت: ارزش بازار سرمایه از سال 84 تا کنون از 32 هزار میلیارد تومان به 212 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که 6 برابر شده است.

حسینی، تاكيد كرد:  شاخص کل از 9 هزار واحد به 37 هزار واحد رسیده که چهار برابر شده ضمن آنکه انواع ابزارها ونهادها نیز در این بازار راه اندازی شده است.

وی با اشاره به بورس انرژی اظهارداشت: چه در حوزه نفت و چه در حوزه برق برای راه اندازی بورس انرژی عده ای در تکاپو و عده ای هم مخالف هستند و مادامی که موافقت به مدیران نمی رسید بورس انرژی به درستی راه اندازی نمی شد.

رییس شورای عالی بورس و اوراق بهادار با اشاره اقدامات انجام شده در صنعت برق برای راه اندازی بورس انرژی، گفت: در بخش نفت هم راه اندازی رینگ صادراتی در کیش گامی برای راه اندازی بورس انرژی بود و یک دهه برای راه اندازی بورس انرژی تلاش شده است.

وی گفت: اواخر خرداد سال 90 در شورای بورس مجوز بورس انرژی را صادرکردیم و پس از طی این زمان توانستیم بورس انرژی را راه اندازی کنیم.

حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز است باید بورس انرژی بزرگی را داشته باشد.

وزیر امور اقتصادی ودارایی گفت: ایران عضو موثر اوپک نفتی و گازی است و چگونه می شود که کشوری که بیشترین ذخایر دنیا را دارد از رده قیمت گذاری به قیمت پذیری برسد.
وی با بیان آنکه، اگر قبول داریم که می توانیم قیمت گذار باشیم باید ساز و کار آن را فراهم کنیم ، گفت: باید به تناسب پیشرفت فنی در بازار صنعت نفت و گاز باید فعال شویم .

حسینی تصریح کرد: بر اساس ظرفیت نصب شده نیروگاه ها مقام 16 را در جهان دارد که البته این میزان تمامی ظرفیت ایران نیست.

وی گفت: از دی ماه 1389 تا 15 اسفند 1391 که هدفمند کردن یارانه ها آغاز شده میزان پول واریزی بابت برق 16 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که از این میزان 9 هزار و 600 میلیارد تومان هم نقدی به توانیز واریز شده و 500 میلیارد تومان بابت برق به بخش خصوصی پرداخت شده است.

به گفته وی، یک میلیارد و 900میلیون دلار صادرات برق است که در سال جاری انجام شده و این رقم در اختیار توانیر است.

وی ادامه داد: در مجموع عدد فروش برق در کشور 20 هزار میلیارد تومان است و صنعت برق کشور که یکی از پایه های بورس انرژی است ابعاد گسترده ای دارد.

حسینی با اشاره به خصوصی سازی در صنعت برق گفت: بخش خصوصی 13 نیروگاه احداث ، 7 نیروگاه در دست احداث دارد و 18 نیروگاه واگذار شده و 26 نیروگاه نیز در حال واگذاری است.

به گفته وی ، در حوزه پالایش و پخش تعدادی از پالایشگاه ها را واگذار و در حوزه پتروشمی حرکت سریع تر بوده و در روز های آینده با توجه ثبت نماد هلدینگ خلیج فارس بزرگ ترین هلدینگ کشور نیر کشف قیمت می شود.

وی ادامه داد: تلاش می شود در هفته جاری این هلدینگ نیز عرضه شود و سرمایه گذاری در این هلدینگ برای سرمایه گذاران مغتنم است .

وزیر اقتصاد گفت: برای اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه ها هر چه ظرفیت ها و شفاف سازی ها بیشتر شود اجرا مناسب تر خواهد بود .

وی ، تامین نقدینگی را از دغدغه ها دانست و افزود: انتشار صکوک و استفاده از ابزار های مختلف به تامین مالی و پوشش ریسک کمک می کند./ر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار