تفاهم‌نامه همكاري مشترك سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور و وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعي در خصوص توسعه تعاوني‌ها در مناطق روستايي امضا شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ تفاهم نامه همكاري مشترك سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در زمينه برنامه‌ريزي و بسترسازي به منظور تشكيل شركت‌هاي تعاوني دهياري‌ها و فراگير دهستان در مناطق روستايي كشور در راستاي تحقق سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و اهداف برنامه پنجم توسعه كشور و به منظور كاهش تصدي‌گري در بخش‌هاي دولتي و ايجاد اشتغال، گسترش عدالت اجتماعي و توانمندسازي اقشار متوسط و كم‌درآمد جامعه روستايي با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بخش تعاون امضاء شد.
بنابر اين گزارش، اين تفاهم نامه به منظور تحكيم مشاركت‌هاي مردمي در فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي مناطق روستائي ، كمك به خودكفايي و تقويت بنيه اقتصادي نهاد دهياري‌ها، تسهيل در ارائه خدمات و اجراي پروژه‌هاي دهياري‌ها، بسترسازي براي توسعه تعاوني‌هاي فراگير دهستان و كمك به ارتقاء سهم بخش تعاوني به 25 درصد اقتصاد ملي  به امضاي حميدرضا ارشادمنش معاون هماهنگي امور عمراني وزارت كشور و رئيس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور و غلامحسين حسيني‌نيا معاون امور تعاون و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي رسيده است.
ايجاد اشتغال،گسترش عدالت اجتماعي و توانمندسازي اقشار متوسط و كم‌درآمد جامعه روستايي با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بخش تعاون، كمك به عمران و آباداني و رشد اقتصادي روستاها،كمك به اجراي برنامه‌هاي عمراني و خدماتي دولت خدمت‌گزاردر مناطق روستايي و جلوگيري از مهاجرت روستاييان به شهرها از جمله اهداف انعقاد اين تفاهم نامه است.
به موجب اين تفاهم نامه معاونت امور تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اقدامات لازم را در زمينه فرهنگ‌سازي و آشنايي دهياري‌ها و روستاييان با روند تشكيل تعاوني و مزاياي تعاوني از طريق ارائه آموزش‌هاي مناسب و اجراي برنامه‌هاي ترويجي انجام مي دهد و حمايت‌هاي لازم را از تعاوني‌هاي موضوع تفاهم‌نامه براي تامين منابع مالي مورد نياز طرح‌هاي داراي توجيه اقتصادي آن‌ها در قالب پرداخت تسهيلات و ساير كمك‌هاي قابل ارائه به عمل خواهد آورد.
انجام حمايت‌هاي لازم در راستاي شكل‌گيري، توسعه و تقويت تعاوني‌هاي موضوع تفاهم‌نامه و همچنين تامين نيازها و فراهم نمودن فرصت‌هاي لازم براي آن‌ها و پرداخت تسهيلات بانكي تحت اختيار استان‌ها به تعاوني‌هاي موضوع تفاهم‌نامه با اولويت خاص از ديگر تكاليف معاونت امور تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اجراي اين تفاهم نامه است.
اين معاونت همچنين اقدامات لازم را در زمينه برگزاري جشنواره‌ها و همايش‌هاي آموزشي، علمي و تخصصي در ارتباط با تعاوني‌هاي موضوع تفاهم‌نامه اجرا خواهد كرد.
همچنين سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور به منظور تحقق مفاد اين تفاهم‌نامه با بهره‌گيري از ظرفيت دهياري‌هاي سراسر كشور اقدامات مختلفي را شامل هماهنگي و همكاري در راستاي فراهم نمودن فضاي مناسب براي اجراي برنامه‌هاي ترويجي و برگزاري كلاس‌ها و دوره‌هاي آموزشي لازم جهت تشكيل و راه‌اندازي شركت‌هاي تعاوني در صورت امكان و كمك به فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني مناسب در سطح روستا پيرامون توسعه و تقويت بخش تعاون انجام مي دهد.
كمك به شناسايي، ترغيب و سازماندهي جوانان جوياي كار جهت ايجاد تعاوني در روستا و بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي اين بخش، فراهم نمودن زمينه‌هاي لازم جهت اجراي پروژه‌ها و اقدامات عمراني و خدماتي دهياري‌ها از طريق شركت تعاوني دهياري‌ها با رعايت قوانين و مقررات جاري دهياري‌ها و همكاري و مساعدت در راستاي تكميل آمار و اطلاعات مورد نياز بخش تعاون در محدوده روستا از ديگر تكاليف سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور  است.
ضمنا به منظور هماهنگي و اجراي مفاد اين تفاهم نامه و رفع موانع و اجرايي ‌شدن مفاد آن در سطوح شهرستان ، استان و ملي  كميته هائي تشكيل خواهد شد. /ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.