مقايسه فروش فيلم‌ها در سال 91 با سال 90 نشان دهنده ريزش مخاطبان سينماي ايران است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ به نقل از بانی فیلم، در اين ميان مقايسه ميان فيلم‌هاي ميلياردي سينما در دو سال اخير نشان دهنده اين نكته است كه با وجود افزايش 20 درصدي بهاي بليت سينماها، شاهد كاهش ريالي فيلم‌ها شده‌ايم. در حالي كه 9 فيلم ميلياردي سال 90 در مجموع 22/800/000/000 تومان فروخته‌اند، 9 فيلم ميلياردي سال 91 به رقمي معادل 20/300/000/000  تومان دست پيدا كرده‌اند كه با احتساب افزايش 20 درصدي بهاي بليت در سال 91 كاهش فروش فيلم‌هاي پر مخاطب امسال بيشتر جلب توجه مي‌كند.

اكران 92 در خوشبينانه‌ترين حالت مانند امسال خواهد بود

اميرحسين علم‌الهدي درباره كاهش مخاطب سينما در دو سال اخير با توجه به افزايش قيمت بليت گفت: در سال 90 با در نظر گرفتن قيمت ميانگين بليت تهران(سه هزار و پانصد تومان در تهران و دو هزار و پانصد تومان در شهرستان) 14 ميليون كاهش مخاطب داشتيم. در سال 91 به ميانگين قيمت چهار هزار و پانصد تومان در تهران و سه هزار تومان در شهرستان و كاهش حدود 9 ميليون نفر مخاطب.

وي در ادامه افزود: با توجه به نرخ ارز و بالا رفتن قيمت همه اجناس، به نظر مي‌رسد سينما بر خلاف  گذشته كالاي لوكسي نيست و جزو تفريحات ارزان مردم به حساب مي‌آيد. قيمت خيلي از كالاها در سال 91 با افزايش 200 درصدي مواجه شده است و با توجه به اين موضوع، قيمت بليت در مقايسه با ساير كالاها قيمت بالايي ندارد و چه بسا بايد به دولت محترم دهم تبريك هم بگوييم كه قيمت بليت همچنان نسبت به دلار جهاني نه تنها افزايش نداشته بلكه با كاهش هم رو به رو بوده است.

علم‌الهدي همچنين گفت: كاهش مخاطب با توجه به بحران‌هايي كه اتفاق افتاده و با توجه به مجموعه اتفاقات سال 91، قابل پيش‌بيني بود كه افت مخاطب شديدي خواهيم داشت.

اين كارشناس اكران در انتها بيان داشت: در سال جديد هم سينماي ايران چاره‌اي جز افزايش قيمت‌ها ندارد، اما به هر حال سينما دچار دور باطلي شده است و اتفاقي دارد در سينما مي‌افتد كه هر طرف آن را كه درست كنيم، از طرف ديگر بحران‌هاي جدي تازه‌اي را مي‌بينيم. در خوش‌بينانه‌ترين حالت مخاطب 92 همانند سال 91 خواهد بود و اگر بخواهيم بدبينانه نگاه كنيم هم در سال جديد با كاهش مخاطب جدي‌تري نسبت به قبل رو به رو خواهيم شد.

هر زمان فيلم خوب اكران شده، تماشاگر به قيمت بليت كاري نداشته است

رضا سعيدي‌پور ضمن بيان اين مطلب كه تجربه نشان داده كه هر زمان فيلم خوب اكران شده مخاطب بي‌توجه به قيمت بهاي بليت به سينما رفته، بيان داشت: تماشاگر مي‌خواهد فيلم خوب را در سالن خوب ببيند. به نظر من مدير سينماي آزادي افزايش قيمت بليت به هيچ‌وجه نمي‌تواند ريزش مخاطب سينما را در پي داشته باشد. ما در اين خصوص بايد به كيفيت فيلم‌هايمان توجه كنيم. همين امسال فيلم‌هاي بسيار اكران شد كه با اينكه قيمت بليت همگي يكسان بود ولي چندتايي از آنها موفق شدند كه مردم را به سمت سالن‌هاي سينما بكشانند! مردم در اين چند مورد هم مي‌توانستند بگويند كه بهاي بليت بالاست و بنابراين ما سينما نمي‌رويم! متأسفانه در حال حاضر فيلم‌هايي بر پرده اكران سينماهاست كه اگر در تلويزيون هم پخش شود، كسي به تماشاي آنها نمي‌نشيند چون فاقد هر گونه جاذبه‌اي است! فيلم بايد از فيلمنامه‌اي قوي، بازيگر، تبليغات كافي و... برخوردار باشد و بعد از آن در يك سالن مناسب و با كيفيت به نمايش در آيد.
وي در خاتمه اظهار داشت: تجربه به من آموخته كه هر زمان فيلم خوب اكران شده، تماشاگر اصلاً به قيمت بليت توجهي نكرده است.

افزايش بهاي بليت هيچ تأثيري در كاهش تعداد مخاطب ندارد

 اميرهوشنگ پاسبانيان مدير سينماي استقلال نيز در اين خصوص يادآور شد: افزايش بهاي بليت هيچ تأثيري در كاهش تعداد مخاطب ندارد. علت كاهش مخاطب فقط كيفيت پايين فيلم‌هاست. در صورتي كه فيلم‌ها از كيفيت و ساختار مناسبي برخوردار باشند مخاطب استقبال خوبي از آنها به عمل مي‌‌آورد حتي اگر قيمت بليت از اين هم كه هست بالاتر رود. همين امسال هم فيلم‌هايي داشتيم كه با وجود اينكه به لحاظ اكران مشكل داشتند، اما از نظر گيشه توانستند فروش خوبي داشته باشند و مخاطب هم نشان داد كه علاقه‌مند به فيلم‌هاي جذاب است.

وي ادامه داد: بليت تئاتر بسيار گران‌تر از سينماست، اما باز هم از تئاتر خوب به حدي استقبال مي‌كنند كه در سالن‌ها جاي خالي باقي نمي‌ماند! در مجموع مردم به دنبال يك اثر خوب و شاخص هستند.
 
نام فيلم فروش (تهران و شهرستان) نا فيلم فروش (تهران و شهرستان)
اخراجي‌ها 3 5900000000 كلاه قرمزي و بچه ننه 5500000000
ورود آقايان ممنوع 5100000000 قلاده‌هاي طلا 3800000000
جدايي نادر از سيمين 3100000000 خوابم مي‌آد 2900000000
شيش و بش 2200000000 من مادر هستم 2000000000
سعادت آباد 1550000000 گشت ارشاد 1530000000
اخلاقتو خوب كن 1300000000 تو و من 1400000000
زنان ونوسي، مردان مريخي 1300000000 نارنجي پوش 1070000000
يه حبه قند 1250000000 ضد گلوله 1100000000
اسب حيوان نجيبي است 1100000000 بي خود و بي جهت 1000000000
مجموع فروش: 22800000000 مجموع فروش: 20300000000
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار