جهاد دانشگاهي نهادی عمومی و غیردولتی است که در تاريخ 16 مرداد 59 زیر نظر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به منظور ارتباط صنعت و دانشگاه تاسيس شد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، ستاد عالی انقلاب‌فرهنگی در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹و در راستای اهداف انقلاب‌فرهنگی موسسه‌اي را با عنوان جهاد دانشگاهی  تاسیس کرد.

اساسنامه جهاد دانشگاهی در ۱۱ آذر ۱۳۶۵ بازنگری و تصویب شد که در آن بر فعالیت‌های فرهنگی و تحقیقاتی، به منظور اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکید شده است.

همچنین در ۲۲ آبان ۱۳۶۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتي-خدماتی کشور معرفی کرد و علاوه بر این انجام فعالیت‌های علمی و فرهنگی هم بر عهده این نهاد است.

در ۱۴ آبان ۱۳۷۰ اساسنامه جدیدی به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و جایگزین اساسنامه قبلی شد.

جهاد دانشگاهی در راستای اهداف و وظایف خود در سال ۱۳۷۲ اقدام به تاسیس موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی به عنوان یک موسسه غیرانتفاعی از نوع دوم کرد.

تعريف جهاد دانشگاهي در اساسنامه

 جهاد دانشگاهی در اساسنامه این گونه تعریف شده است: جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از لحاظ اداری، استخدامی و مالی تابع مقرراتی است که به تصویب هیات امنای جهاد دانشگاهی برسد.

اهداف جهاد دانشگاهي

اهداف تعیین شده برای جهاد دانشگاهی را می‌توان موارد زیر دانست:
1- گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خود اتکایی
2- توسعه امور فرهنگی با همکاری حوزه و دانشگاه
3- گسترش طرحهای کاربردی به منظور به کارگیری نتایج پژوهش

وظايف جهاد دانشگاهي

 ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، مقابله با غربزدگی، انجام تحقیقات کاربردی، پیگیری طرح‌های تحقیقاتی جهاد، ارایه خدمات علمی و فنی، حمایت از دانشجویان و پژوهشگران مستعد، اجرای دوره‌های رسمی آموزش‌های علمی کاربردی، ایجاد زمینه‌هایی برای اشتغال بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی از جمله وظايفي است که  جهاد دانشگاهي خود را به آن ملزم کرده است.

هیات امنای جهاد دانشگاهی

ترکيب هیات امنای جهاد دانشگاهی که یکی از ارکان جهاد و به عنوان «عالی‌ترین مرجع سیاست‌گزاری » شناخته می‌شود، عبارت است از 4 عضو جهاد دانشگاهی، 4 نماینده‌ دولت و نفر نهم نماينده‌ رهبری در دانشگاه است؛ لذا ترکیب هیات امنا به شدت تابع تغییرات سیاسی و تغییرات در دولت است.

محمدحسین یادگاری (رییس جهاد دانشگاهی و رییس هیات امنا)، محمد محمدیان، ابراهیم عزیزی، کامران دانشجو، مرضیه وحید دستجردی، محمدرضا مخبر دزفولی در حال حاضر بخشي از هیات امنا جهاد دانشگاهی هستند.
   
تشکیلات جهاد دانشگاهی

جهاد دانشگاهی شامل حوزه‌های پشتیبانی و امور مجلس، پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، اشتغال و واحدها و پژوهشکده‌ها است.

حوزه پشتیبانی

فعالیت‌های اداری و مالی جهاد دانشگاهی در حوزه پشتیبانی صورت می‌گیرد؛ جهاد دانشگاهی در حال حاضر علاوه بر دفتر مرکزی دارای ۳۹ واحد است (که ۱۴ واحد آن در شهر تهران و بقیه در مراکز دانشگاهی شهرستان‌ها استقرار دارند) همچنین تعداد ۱۱ پژوهشکده ، ۷ سازمان و مرکز و ۹ موسسه و شرکت به ثبت رسیده نیز تحت پوشش این نهاد فعالیت دارند.

معاونت پژوهشی و امور مجلس جهاد دانشگاهی با ۲ اداره کل امور اداری و امور مالی، همچنین ۴ دفتر (فنی، حقوقی، طرح و برنامه و امور مجلس ) امور ستادی و پشتیبانی این نهاد را به عهده داشته است.

حوزه پژوهشی

جهاد دانشگاهي وظایف پژوهشی، مانند تحقیقات کاربردی و توسعه ای، ارایه مشاوره و خدمات علمی و فنی و پیگیری و بهره برداری از نتایج طرح‌های تحقیقاتی را بر عهده دارد.

معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با هدف برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی، و هماهنگی فعالیت‌های این بخش طراحی و ایجاد شده است که به طور کلی فعالیت‌های حوزه پژوهشی به دو بخش ستادی و اجرایی تقسیم می‌شود.

فعالیت‌های ستادی در معاونت پژوهش و فناوری و فعالیت های اجرایی در واحدها و پژوهشکده‌ها و توسط گروه‌های پژوهشی و مراکز خدمات تخصصی انجام می‌شود.

حوزه آموزشی

جهاد دانشگاهی با تجارب آموزشی و تدوین و تعریف دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت در ۲۵ استان کشور به صورت جدی در ارایه خدمات آموزشی فعالیت دارد.

این مؤسسه اکنون خود به منزله یک مؤسسه آموزش عالی آزاد، دانشجو می‌پذیرد، همچنین دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز زیر نظر جهاد دانشگاهی به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

حوزه فرهنگی

تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی، برنامه ریزی فرهنگی و تربیتی، ایجاد آمادگی فکری و افزایش دانش و بینش دینی و سیاسی در قشر جوان به منظور مقابله با غربزدگی و انحرافات فرهنگی در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور، رویکرد اساسی جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی است.

حوزه اشتغال

جهاد دانشگاهی با درک مسایل و مشکلات فارغ التحصیلان دانشگاهی و به منظور بهره‌گیری از توانایی‌های بالقوه آنان برای ایجاد زمینه‌های اشتغال قشر تحصیل کرده، فعالیت‌ها و برنامه‌های علمی، پژوهشی و اطلاع رسانی خود را در زمینه اشتغال در سال ۱۳۷۷ آغاز کرد و در سال ۱۳۷۹ با توسعه فعالیت‌های خود سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها را تاسیس نمود که در ۴ حوزه آموزشی، پژوهشی، اطلاع رسانی و امور اجرایی فعالیت مي‌کند.

پژوهشگاه رويان يکي از افتخارات جهاد دانشگاهي

پژوهشگاه رویان يکي از مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‏‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده یاد دکتر سعيد کاظمي آشتياني  و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شد.

پژوهشگاه رویان در زمینه خدمات درمان ناباروری، سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری نیز تاکنون موفقیت‌های زیادی را به نام خود ثبت کرده است که در زير به نمونه‌هايي از آن، اشاره شده است.

 تولّد اولین کودک حاصل از روش باروری آزمایشگاهی IVF در تهران (۱۳۷۱)
 
 تولد اولین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن ICSI در کشور (۱۳۷۳)
 
 تولد اولین کودک حاصل از روش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه‌گزینی جنین (PGD ) در ایران (۱۳۸۳)
 
 استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قلبی ناشی از سکته برای نخستین بار در کشور (۱۳۸۳)
   
استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم ضایعات قرنیه چشم برای نخستین بار در کشور (۱۳۸۴)
   
تاسیس نخستین بانک خصوصی خون بند ناف نوزادان (۱۳۸۴)
 
 تولد نخستین حیوان شبیه سازی شده خاورمیانه (رویانا) (۱۳۸۵)
   
تولد دو گوساله و سه بزغاله شبیه سازی شده (۱۳۸۸)
 
 تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی (iPS) (۱۳۸۷)
 
 استفاده از سلول‌درمانی برای بهبود و درمان بیماران ویتیلیگو برای نخستین بار در کشور (۱۳۸۷)
   
تاسیس نخستین بانک عمومی خون بند ناف (۱۳۸۷)
   
تولد اولین بزغاله تراریخته حاوی ژن تولید کننده فاکتور ۹ انعقادی خون انسان (۱۳۸۸)
 
 تولد اولین بزغاله تراریخته حاوی ژن Tissue Plasminogen Activator(tPA ) انسانی (۱۳۸۹)

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار