نشست نقد و بررسی نشریه حقوق اسلامی با حضور جمعی از طلاب و دانشجویان حقوق و فقه اسلامی در حاشیه نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی برگزار شد.

   

 

     

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،   به نقل از ستاد نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ابتدای این نشست مهم ترین وظایف نشریات تخصصی را تسری علم در جامعه دانست و گفت: مجله های تخصصی باید یافته های علمی را فرای مرزهای دانش در قالب های مشخص شده تثبیت کنند تا مباحث نظری همزمان با مباحث تئوری رشد کنند.

 

دکتر محمود حکمت نیا با بیان اینکه نشریات تخصصی باید بکوشند در حین بیان مسئله، به اصل موضوع دانش لطمه ای وارد نشود، افزود: در سال های اخیر برخی از مجلات تخصصی کوشیده اند همه مسائل علمی را در نشریه خود پوشش دهند در حالیکه بررسی یک موضوع تخصصی، نیاز به دقت و تداوم پرسش و پاسخ دارد.

 

وی با اشاره به اینکه در خصوص بررسی تخصصی مسائل علمی، این هیئت تحریره ها هستند که وظیفه مهمی بر عهده دارند، تصریح کرد: هیئت مدیره نشریات باید از اساتید و دانشیاران دانشگاه ها باشند تا بیان مسائل به صورت علمی بررسی شود زیرا افراد غیر متخصص نمی توانند موضوعات را از دیدگاه علمی و به صورت تخصصی طرح مسئله کنند.

 

وی به تعریف مقالات علمی پژوهشی پرداخت و خاطر نشان کرد: مقاله علمی باید نیازسنجی شود، سپس مسئله مطرح شده در آن، مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا بستر تسری نتایج آن در جامعه مهیا شود.

 

صاحب امتیاز نشریه حقوق مالکیت معنوی و اسلامی در ادامه بیان داشت: حقوق در کشورهای غربی هنوز تعریف مشخص ندارد چرا که حقوق در غرب نه مبنای دینی دارد و نه مبنای اجتماعی در حالیکه در فقه اسلام حقوق هم در لایه های حکومتی و هم اجتماعی مد نظر قرار گرفته و پایه و اساس زندگی اسلامی است.

 

حکمت نیا خطاب به دست اندرکاران نشریات تخصصی به این نکته مهم نیز اشاره کرد که استفاده از بیت المال برای طرح مسائل شخصی نباید مبنای تولید محتوای نشریات تخصصی علمی و فناوری  قرار بیگرد بلکه باید مسائلی که متناسب با شرایط فعلی جامعه است از نگاهی علمی در متون این مجله ها مورد نقد و بررسی قرار بگیرد./س

 

 

 

 

برچسب ها: وظیفه ، نشریات ، تسری علم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.