چاپ نشریات تخصصی در موعد مقرر، یکی از شاخصه های اعتبار نشریات در تمام دنیا به شمار می رود

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی، دکتر جلال درخشه، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه نشریات تخصصی با بیان این مطلب گفت: مشکلات مالی ای که بیش از هر چیز دیگری، گریبان انتشار نشریات علمی پژوهشی را گرفته، باعث شده این مجلات، به موقع منتشر نشوند یا به صورت الکترونیکی انتشار یابند.

وی اضافه کرد: افزایش هزینه چاپ و انتشار، در سال جاری به گونه ای بود که کمک های مالی ای که به نشریات علمی پژوهشی می شود، به چشم نمی آید و آنها را با مشکلات عدیده روبرو کرده است از جمله اینکه باعث شده این نشریات به موقع منتشر نشوند.

سردبیر نشریه تخصصی مطالعات فرهنگ – وجود نشریات علمی پژوهشی را در تولید علم و دانش موثر خواند و گفت: یکی از شاخصه های جهانی ارتقاء علمی، رشد انتشار مقالات علمی است، از سوی دیگر نتایج تحقیقات و کارهای پژوهشی در حوزه علوم انسانی و دیگر علوم، باید ابتدا در نشریات علمی پژوهشی منتشر شود تا رتبه علمی کشور را از این طریق بسنجند.

دکتر درخشه در پایان اضافه کرد: از سوی دیگر، این نشریات در ارتقاء علمی یک دانشگاه و همچنین رتبه بندی اساتید موثر است چون بنابر آیین نامه هایی که وزارت علوم تصویب کرده، اگر یک استاد دانشگاه، طی سه سال نتواند رتبه علمی اش را تغییر دهد، عضو راکد دانشگاه به حساب می آید و دانشگاه اجازه دارد او را اخراج کند. بنابراین این نشریات، در تغییر وضعیت علمی داخل کشور هم موثر هستند.

اولین نمایشگاه نشریات تخصصی به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه در سالن حجاب تهران گشایش یافت و تا 20 اسفند ماه در این مکان ادامه می یابد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.