دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: جمهوري اسلامي ايران بزرگترين دموكراسي در خاورميانه است و از نظر ساختار مدني پيشرفته‌ترين ساختار را در خاورميانه دارد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران،‌ "محمدجواد لاريجاني" در آستانه سفر به ژنو براي شركت در بيست و دومين اجلاس شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران درباره هدف از سفر به ژنو و پيام جمهوري اسلامي ايران، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در شوراي حقوق بشر كه به عنوان يكي از سازمان‌هاي مهم بين‌المللي بوده، فعاليت چشمگيري دارد و از عناصر فعال در اين شورا است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با بيان اينكه حقوق بشر مربوط به نحوه رفتار زندگي جمعي است، تصريح كرد: طبيعتا اسلام در اين زمينه هم حرف و هم نرم‌هاي خاص خودش را دارد.

وي ادامه داد: متاسفانه در 70 سال گذشته اسناد سازمان ملل يكجانبه و براساس تفكر سكولار، ليبرال غربي نوشته شده‌اند و به نوعي تفكر يكجانبه‌گرايي بر آن حاكم شده است.

لاريجاني گفت: اولين هدف‌ ما براي شركت در بيست و دومين اجلاس شوراي حقوق بشر اين است كه بايد جايگاه تعاليم اسلامي را در همه اسناد حقوق بشري باز كنند و همانطوري كه غربي‌ها حق دارند براساس روشي كه دوست دارند زندگي‌ كنند،‌ ما مسلمان‌ها هم حق داريم براساس فكر اسلامي زندگي كنيم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه تصريح كرد: كشورهايي مانند آمريكا و دول غربي از نواقصي كه در مكانيزم سازمان ملل وجود دارد سوء استفاده مي‌كنند و از حقوق بشر به عنوان ابزاري براي تحميل خودشان جهت تهاجم به كشورهايي كه با آن خصومت‌ دارند بهره‌برداري مي‌كنند.

وي اين سوءاستفاده‌ها را غيرمنطقي و ضدحقوق بشري دانست و گفت: ما با اين صحنه‌هاي سوءاستفاده از حقوق بشر و انحراف بد سياسي كاملا موافق هستيم.

لاريجاني با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران از بدو پيروزي مورد تهاجمي به عنوان ناقض حقوق بشر بوده است، اظهار داشت: كشورهايي كه خودشان بدترين كارنامه در حقوق بشر را دارند،‌ جمهوري اسلامي را متهم كرده‌اند؛ ما در مقابل آنها از 35 سال گذشته تاكنون ايستادگي فراوان كرده‌ايم و حرف‌هايمان را با صداي بلند زديم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با اشاره به گزارش "احمد شهيد" عليه جمهوري اسلامي ايران افزود: اخيرا در يك تهاجمي كه براساس اغراض بد و پليدي سازمان يافته شده است به اسم گزارشگر خاص براي ايران مجموعه‌اي از اتهامات ابلهانه را مطرح كردند.

وي ادامه داد: اين گزارش همان حر‌ف‌هايي است كه وزارت خارجه آمريكا و گروه‌هاي معاند مي‌گويند ولي اكنون يك مهر گزارشگر سازمان ملل هم دارد.

لاريجاني با بيان اينكه ما با تفسير زياد و اسناد قوي مطالب اين گزارش را رد كرديم گفت: در صحنه شوراي حقوق بشر كه يكي از نهادهاي مهم سازمان ملل است نظر جمهوري اسلامي را قاطع و روشن بيان خواهيم كرد.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با اشاره به شوراي حقوق بشر اضافه كرد: شوراي حقوق بشر سازماني است كه ما خودمان نقش موثري در تشكيل آن داشتيم. قبلا كميسيون حقوق بشر ماموريت‌هاي اين شورا را دنبال مي‌كرد كه يكي از اشكالات مهم بر اين كميسيون اين بود كه به نفعي انتخابي و براساس اغراض غربي مسائل را مورد بررسي قرار مي‌دادند.

وي گفت:‌ شوراي حقوق بشر براي اينكه بتواند استانداردهاي دوگانه كميسيون حقوق بشر را بردارد تاسيس شده‌ است و مكانيزم‌هاي گزارشگري را مانند UPR و گزارش موضوعي را خودمان پشتيباني كرديم و از ابتكاراتي است كه ما در آن نقش داشتيم.

لاريجاني با بيان اينكه طبيعتا سوءاستفاده‌هايي هم در اين شورا صورت مي‌گيرد تصريح كرد: نواقصي در كار سازمان ملل وجود دارد كه جمهوري اسلامي با اذعان بر اين نواقص و از زمان حضرت امام (ره) برخورد و مشاركت فعال،‌ با استراتژي مشخص را در صحنه بين‌المللي دنبال مي‌كند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران كه آيا در سفر ژنو خود اسنادي براي گزارش احمد شهيد مبني بر همكاري وي با گروه‌هاي تروريستي ارائه خواهد داد يا خير؟ اظهار داشت: موضوع گزارشگر ويژه و احمد شهيد چند اشكال دارد. تعيين گزارشگر ويژه براي جمهوري اسلامي اقدام ناموجهي است.

وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي بزرگترين دموكراسي خاورميانه است تصريح كرد: جمهوري اسلامي از نظر ساختار مدني پيشرفته‌ترين شرایط را در خاورميانه دارد.

لاريجاني ادامه داد: كشورهايي كه كمترين آثاري از مسائل حقوق بشري ندارند مورد تعريض غرب نيستند چرا كه يا نوكر غرب هستند و يا مصالح آنها را تامين مي‌كنند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با بيان اينكه تعيين گزارشگر ويژه براي جمهوري اسلامي خود يك امر غيرموجه حقوقي است گفت: گزارش احمد شهيد و نحوه گزارش آن به هيچ وجه قابل توجيه و ارائه نيست.

وي افزود: اين فرد از روزي كه اين عنوان را گرفته است از يك برنامه تلويزيوني به برنامه‌اي ديگر مي‌رود و عليه جمهوري اسلامي ظهور پيدا مي‌كند و حرف‌هاي بدي مي‌زند؛ گزارشگر كه نبايد از روز اول فحش بدهد بلكه گزارشگر بايد اسناد دقيق را ارائه كند.

لاريجاني با تاكيد بر اينكه تمام مطالبي كه احمد شهيد مي‌گويد مجموعه مطالبي است كه 34 سال گروه‌هاي تروريست و معاندان نظام برعليه ما مطرح كرده‌اند اذعان داشت: اين مطالب در ظرف مدت كمتر از يك دقيقه در فضاي مجازي پيدا مي‌شود. وي براي تهيه اين گزارش زحمتي نكشيده است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه اضافه كرد: به نظر ما اين گزارش با پول آمريكا، با لجستيك آمريكا و با املگي گروه‌هاي تروريست و معاندان نظام تهيه شده و اين گزارش براي سازمان ملل بسيار زشت است كه گزارشگر ويژه‌اش همواره با گروه‌هاي تروريست دمخور باشد.

وي اعلام كرد: از طرف ديگر تروريست‌ها را به عنوان مدافعان حقوق بشر مطرح مي‌كنند و از آن دفاع مي‌كنند، در صورتي كه كساني در سيستان و بلوچستان و شيراز و جاهاي ديگر در مساجد بيگناه كشته شده‌اند كه در اسناد احمد شهيد از اين تروريست‌ها به عنوان مدافعان حقوق بشر مطرح شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر، خاطرنشان كرد: گزارش احمد شهيد يك فضاحت بزرگ براي نهادهاي بين‌المللي حقوق بشر است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: لاریجانی ، دبیر ، ستاد ، حقوق ، بشر ، احمد ، شهید ، ژنو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار