آخرین نشست تخصصی هشتمین جشنواره پویانمایی با عنوان «کانون و پویانمایی» برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این نشست هادی یقین‌لو سرپرست امور سینمایی کانون بر اهتمام کانون نسبت به ورود سلیقه‌های جدید به این حوزه تاکید کرد و گفت:  درهای کانون همیشه به روی فیلم‌سازان باز است.
وی ادامه داد: در کانون فقط استادان هستند که نظر می‌دهند. اگر  پروژه ای به کانون بیاید و توانمند باشد و بتواند نمونه کار قوی ارایه کند. ما پذیرای آن خواهیم بود.
یقین‌لو در پاسخ به این سوال که چرا کانون شیوه کاری و تفکرات قدیمی خود را عوض نمی‌کند گفت: سیاست ما به هیچ وجه این‌طور نیست.  کانون سال‌ها قبل از راه اندازیCG در صدا و سیما، داشت از این تکنیک استفاده می‌کرد. در دهه‌های 50 و 60 باید تمام کارها توسط کارمندان کانون انجام می‌شد، اما امروزه ما پروژه‌ها را برون سپاری می‌کنیم.
 وی تصریح کرد: 21 سال است که با امور سینمایی کانون ارتباط دارم و هرگز نشنیدم به کسی بگویند شما باید از یک تکنیک خاص استفاده کنید.
یقین‌لو همچنین گفت: کانون یک اساس‌نامه دارد، خلق سلیقه‌های جدید. ما هرگز برای فرانسه یا جای دیگر فیلم نساخته‌ایم. ما کار خودمان را می‌کنیم و نتیجه بیرونی بهتری می‌گیریم.
سرپرست امور سینمایی کانون، در ادامه این نشست گفت: به نظر من کانون در حوزه پویانمایی و بسیاری فعالیت‌های دیگر کارنامه قابل دفاعی دارد، اما در چنین جلسه‌هایی دور هم جمع می‌شویم تا مشکلات احتمالی را بررسی کنیم و با تجمیع عقاید بتوانیم در آینده، خدمات بهتری ارایه دهیم.
وی افزود: در شرایط فعلی کانون، در تولید سرمایه‌گذاری کرده و نمونه‌اش همین جشنواره پویانمایی که بسیار تاثیرگذار و وجودش باعث دلگرمی است. کانون در بخش تولید فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. بار سینمای کانون و پیشینه‌اش، از لحاظ جنس آدم‌ها، تکنیک و... روی دوش ماست. مدام کانون با گذشته خودش مقایسه می‌شود، اما به هرحال افراد مختلف از نگاه‌های مختلف تعریف‌های متفاوتی از ذات سینما ارایه می‌دهند به همین دلیل من اصراری ندارم به تعریف جامع برسم.
یقین‌لو تصریح کرد: وظیفه اصلی کانون ساخت فیلم‌های خاص نبوده، اما این اتفاق به مرور زمان افتاده است. ما هنوز از لحاظ نوع تکنیک در محصولات کانون به تعادل نرسیده‌ایم. هیچ‌وقت کانون کسی را مجبور به استفاده از تکنیکی خاص نکرده است، هنرمندها آزاد بوده‌اند تا کارشان را خلق کنند، اما الان بیشتر کارها به سمت کات اوت رفته است.
 وی ادامه داد: من خودم برای اولین بار CG را در کانون راه‌اندازی کردم، اما الان از زیاد شدن بی‌رویه آن ناراحتم و فکر می‌کنم باید از تکنیک‌های دیگر حمایت کنیم تا تعادل برقرار شود.   
او گفت: یکی از ویژگی‌های انیمیشن خوب این است که برایش وقت بگذاریم، مثل کشت زعفران، باید مدارا کنیم و با دقت و آرامش نتیجه دلخواه را به دست بیاوریم.
وی همچنین به کمیت آثار ساخته شده توسط کانون در هر سال اشاره کرد و ادامه داد: برای ما کیفیت مهم است، نه کمیت. ما دغدغه این را نداریم که هر سال تعداد بالایی فیلم بسازیم، بلکه دغدغه ما کیفیت آثاری است که ارایه می‌دهیم. کانون می‌خواهد با افرادی کار کند که توانایی آن‌ها به اثبات رسیده و فیلم اولی هستند.
یقین‌لو یکی از مشکلات انیمیشن را اکران آن دانست و گفت: کانون درصدد رفع این مشکلات هم هست و در این زمینه توانسته است آثار کانون را با همکاری رابط اروپایی‌اش در فرانسه به اکران عمومی برساند.
علی گنج‌کریمی معاون  تولید و رییس هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران نیز در این نشست گفت: احترامی که کانون در حوزه انیمیشن و سینمایی به دست آورده، مدیون قدردانی از سرمایه‌های انسانی است که به عنوان نیروهای مخلص و کارآمد تلاش می‌کنند. حضور دوست‌های مجرب دیروزی و جوانان امروزی در کنار هم ارزشمند است. انشالله نقش کانون هیچ وقت در فرهنگ این مرز و بوم کم‌رنگ نشود.
محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر جشنواره نیز در مورد فعالیت‌های گذشته کانون گفت: زمانی کانون فقط کارهایی با مخاطب خاص تولید می‌کرد، اما در زمان 17 سال مدیریت من تصمیم گرفتیم کارهایی هم برای مخاطب عام بسازیم. از این‌رو به سراغ هزاران جلد کتاب منتشر شده در کانون رفتیم تا با کمک ابزار جدیدی مانند انیمیشن، بچه‌ها را به کتاب‌خوانی ترغیب کنیم و این‌گونه کتاب فیلم‌ها متولد شدند.
مدیر اسبق امور سینمایی کانون ادامه داد: نظرسنجی‌ها به ما نشان داد کتاب‌هایی که CD دارند، خیلی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. در بازدیدی که از ساری داشتم مسوولان آنجا به من گفتند: بچه‌ها فقط کتاب‌های CD دار را می‌خرند.
کریمی‌صارمی تصریح کرد: بعد از تبدیل کتاب‌ها به فیلم، وارد حوزه تبدیل فیلم به کتاب شدیم تا باز هم کودکان به خواندن کتاب علاقه‌مند شوند.
دبیر جشنواره همچنین گفت: در فیلم‌های کانون همیشه محتوا خیلی مهم بوده است، کانون هرگز روی تکنیک حساسیت نداشته است. کشف استعداد یکی از مهم‌ترین امتیازهای یک مکان فرهنگی، هنری است و ما تلاش کرده‌ایم استعدادها را حتی در کتابخانه‌ها پیدا کنیم. حداقل در دوره مدیریت خود من بیش از 30 پایان‌نامه دانشجویی ساخته شد که رقم کمی نیست.
نسرین میرشب رابط اروپایی کانون نیز در این نشست  15 سال همکاری با کانون را افتخار خود دانست و از استقبال بی‌نظیر فرانسه از انیمیشن‌های کانون خبر داد و افزود: تمام این فیلم‌ها توسط وزارت فرهنگ و هنر و سینما خریداری شد و برایش کتاب ساختند. انیمیشن‌های بهادر و بارون میاد جرجر به فرانسه ترجمه شده است.
وی در پایان تصریح کرد: موفقیت این فیلم‌ها فقط در فرانسه نیست، در جشنواره‌های اسپانیا، ایتالیا، کانادا و بسیاری کشورهای دیگر نمایش داده شده و مورد استقبال قرار گرفته است. همه می‌گفتند که این روش سنتی خود را از دست ندهید. منظورشان تکنیک‌های سنتی است، نه بافت فولکلور.
گفتني است؛ هشتمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران که روز 13 اسفند آغاز شده بود روز پنج‌شنبه 17 اسفند به کار خود در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پایان داد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار